Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Νέοι Οδηγοί Βίντεο Προβολή

Μάθημα : ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

Κωδικός : MED2135

500800  -  Α. Χ. Λάζαρης, Καθηγητής Παθολογικής Ανατομικής - Κ. Καλαχάνης, Δρ Φιλοσοφίας - Μ. Γιάνναρη, M.Ed. - Δρ Ε. Μανού, Κοινωνιολόγος-Εκπαιδευτικός

Ιστολόγιο

«Η στιγμή γίνεται τέλεια μόνο όταν την φτιάχνουμε μαζί».

Κυριακή 3 Αυγούστου 2025 - 7:35 μ.μ.

- από τον χρήστη

Αν η Ιστορία της Λογοτεχνίας μάς δίδαξε κάτι, είναι ότι υπάρχουν έρωτες που, ακόμη κι αν γεννηθούν δυνατοί και καθαροί, δεν αντέχουν στις περιστάσεις.

 

Πορτρέτα Μαρίας Πολυδούρη & Κώστα Καρυωτάκη, Κώστας Καλέντζης

 

Αφορμή της σημερινής μας ανάρτησης, η ταραχώδης σχέση του Κώστα Καρυωτάκη και της Μαρίας Πολυδούρη: ένας έρωτας που δεν μαράθηκε από έλλειψη πάθους, αλλά από το βάρος των κοινωνικών στερεοτύπων, της ασθένειας και του φόβου. (βλ. άσκηση 27ης 7. 2025: https://eclass.uoa.gr/modules/exercise/exercise_submit.php?course=MED2135&exerciseId=26883 )

Υπάρχει μια μοναξιά που γεννιέται από την απουσία και μια μοναχικότητα που ανθίζει από επιλογή.
Ανάμεσα στις δύο υπάρχει η πιο σκληρή ερημιά: εκείνη που αφήνει πίσω της η εγκατάλειψη, όχι γιατί η αγάπη έσβησε, αλλά γιατί οι συνθήκες δεν κρίθηκαν «ιδανικές».

 

Δύο Άνθρωποι (Οι Μοναχικοί), (1905), Έντβαρντ Μουνκ (βλ. άσκηση 7ης 12. 2023:https://eclass.uoa.gr/modules/exercise/exercise_submit.php?course=MED2135&exerciseId=22081)

 

Η ανθρώπινη ύπαρξη είναι υφαντή από σχέσεις. Από τον Αριστοτέλη, που χαρακτήρισε τον άνθρωπο ζῷον πολιτικόν, μέχρι τον Σαρτρ, που υπενθύμισε ότι «η κόλαση είναι οι άλλοι», η συνύπαρξη βρίσκεται στο επίκεντρο της ζωής μας. Και όμως, ακόμα και μέσα στην πιο έντονη ανταλλαγή βλεμμάτων και λέξεων, μπορεί να κρύβεται μια σιωπή που μεγαλώνει. Η εμπειρία της μοναξιάς και της μοναχικότητας αποκαλύπτει όχι μόνο την ευθραυστότητα των δεσμών μας, αλλά και την ικανότητά μας —ή την ανικανότητά μας— να αντισταθούμε στις περιστάσεις.

Η μοναξιά δεν είναι απλώς η απουσία φυσικής παρουσίας· είναι η υπαρξιακή ερημιά που γεννιέται όταν η καρδιά ξέρει ότι δεν την εγκατέλειψαν λόγω έλλειψης αγάπης, αλλά λόγω φόβου, κοινωνικών περιορισμών ή σιωπηλών ασθενειών που δεν επιτρέπουν το όνειρο να ευδοκιμήσει. Είναι το βλέμμα που αποσύρεται ενώ ακόμη λάμπει από πόθο· η φωνή που σβήνει για να μη φανεί που τρέμει· η συνειδητή παραίτηση μπροστά σε εμπόδια που η αγάπη μόνη της δεν αρκεί να γκρεμίσει.

 

Πρώτο, "έντεχνο", μουσικό διάλειμμα:

  1. Άνθρωποι Μονάχοι - Βίκυ Μοσχολιού.mp3

  2. Πυξ Λαξ-Μοναξιά μου όλα.mp3
  3. Πιο καλή η μοναξιά - Γιάννης Πάριος & Χαρης Βαρθακούρης.mp3

Μοναξιά, (1890), Φρεντέρικ Λέιτον

 

Η μοναχικότητα, αντίθετα, μπορεί να είναι επιλογή. Ο Νίτσε την είδε ως χώρο όπου ο άνθρωπος ακούει τη δική του φωνή. Ο Καβάφης τη μετέτρεψε σε ήρεμο ποιητικό λιμάνι. Όμως, όταν η μοναχικότητα επιβάλλεται από εξωτερικές δυνάμεις — μια κοινωνία που κρίνει, μια οικογένεια που απαγορεύει, μια ασθένεια που στιγματίζει — τότε παύει να είναι καταφύγιο και γίνεται εξορία.

Η πιο σκληρή μορφή εγκατάλειψης δεν είναι αυτή που έρχεται όταν το συναίσθημα σβήσει· είναι αυτή που βαφτίζεται «αναγκαστική» γιατί οι συνθήκες θεωρήθηκαν ακατάλληλες. Η ζωή, όμως, δεν προσφέρει ποτέ τέλειες συγκυρίες. Είναι ένα μωσαϊκό από ατέλειες, απώλειες, τυχαία εμπόδια και μικρές ευκαιρίες. Όποιος περιμένει την τέλεια στιγμή, βλέπει τη στιγμή να χάνεται. Ο Ουίνικοτ τόνισε ότι «η αληθινή οικειότητα και δέσμευση ωριμάζουν μέσα στις ατέλειες, όχι στην τελειότητα». Η αγάπη που αρνείται να σταθεί μέσα στη δυσκολία, αρνείται την ίδια της την ουσία.

 

Μελαγχολία, (1894), Έντβαρντ Μουνκ

 

Ωστόσο, υπάρχει και μια άλλη διάσταση σε αυτόν τον αγώνα· η ανάγκη της εύρεσης της χρυσής τομής ανάμεσα στην αγάπη και τις συνθήκες, ανάμεσα στο πάθος και την υπομονή, ανάμεσα στην προσμονή και τη δράση. Δεν είναι επιλογή εύκολη, γιατί απαιτεί συνειδητότητα, θάρρος και σεβασμό προς τον εαυτό αλλά και τον άλλο. Είναι η συνειδητή απόφαση να προστατέψει το παρόν και το μέλλον, ώστε να μην καταρρεύσουν υπό το βάρος της πίεσης.

 

Δεύτερο, ροκ μουσικό διάλειμμα:

  1. The Loner – Gary Moore.mp3
  2. Empty Rooms – Gary Moore.mp3
  3. Here I Go Again (1987 Version) (2017 Remaster) - Whitesnake.mp3

 

Μελαγχολία, (1801), Κωνσταντίνα Μαρία Σαρπαντιέ

 

Ο Καμύ, στον «Μύθο του Σισύφου», μίλησε για την αξιοπρέπεια του να συνεχίζεις ακόμη και γνωρίζοντας πως η πέτρα θα κυλήσει πάλι κάτω. Στις σχέσεις, αυτή η αξιοπρέπεια εκφράζεται και με την υπομονή, την αναμονή και τη φροντίδα του εαυτού. Η αποχώρηση πριν δοκιμαστεί η αντοχή της αγάπης είναι παραίτηση· η επιλογή του ασφαλούς κελύφους αντί της αβέβαιης ελευθερίας. Αλλά η απόφαση να μείνει κανείς σε κατάσταση ενότητας με τον εαυτό του και τον άλλο, μέσα στην ατέλεια και τη δυσκολία, είναι η αληθινή νίκη.

Όταν κάποιος φεύγει επειδή οι συνθήκες δεν είναι «ιδανικές», αφήνει πίσω δύο πληγές: μία στον άλλον και μία στον εαυτό του. Όμως όταν μένει, αναζητώντας τη χρυσή τομή, δημιουργεί μια γέφυρα ανάμεσα στην αγάπη και την πραγματικότητα. Ο Μπασλάρ θα έλεγε ότι οι χώροι που μοιράζονται, γίνονται μνημεία μνήμης· κάθε γωνιά φυλάει μια υπόσχεση που δεν τηρήθηκε. Αλλά και κάθε κοινή στιγμή που αντέχει στον χρόνο και τις δυσκολίες, μετατρέπεται σε ανάσα ζωής.

 

Τελευταίο διάλειμμα, με απαγγελία ποίησης:

  1. Κατερίνα Αγγελάκη-Ρούκ - Μοναξιά .mp3
  2. Κική Δημουλά - Πέρασα .mp3

 

Μόνος, Άμλαν Ντασγκουπτά

 

Η αναζήτηση «ιδανικών συνθηκών» είναι μια επικίνδυνη ψευδαίσθηση. Οι συνθήκες είναι πάντα ατελείς· η τελειότητα βρίσκεται μόνο στην απόφαση δύο ανθρώπων να δημιουργήσουν τον δικό τους κόσμο. Η μοναχικότητα μπορεί να γίνει δημιουργία και η μοναξιά αποκάλυψη· αλλά η εγκατάλειψη στο όνομα της ευκολίας είναι ήττα. Όποιος φεύγει για τις συνθήκες, φεύγει και από τον εαυτό του — και δεν υπάρχει βαθύτερη μοναξιά από αυτήν…

Εσείς τί τέλος θα δίνατε αν ήσασταν ο συγγραφέας της ιστορίας της ζωής του ζεύγους Πολυδούρη – Καρυωτάκη;

 

Σχόλια (6)

Χρήστης:Γιάνναρη Μαρία
- από τον χρήστη

Δευτέρα 4 Αυγούστου 2025 - 9:32 π.μ.

Ίσως, σε μια άλλη εποχή, με λιγότερους εσωτερικούς δαίμονες, με θεραπεία αντί για σιωπή και πόνο, να μπορούσαν να γίνουν ένα αληθινό ζευγάρι, με τη δική του σιωπή, τα δικά του ποιήματα, και μια αγάπη που δεν θα χρειαζόταν να γίνει θρύλος για να υπάρξει.
Χρήστης:ΑΡΓΥΡΟΥ ΑΝΑΤΟΛΗ
- από τον χρήστη

Δευτέρα 4 Αυγούστου 2025 - 4:09 μ.μ.

Ίσως έτσι να είναι… και πράγματι, σε μια άλλη εποχή, όλα να είχαν γραφτεί αλλιώς. Μα ακόμα και τώρα, μέσα από τον θρύλο και τον πόνο, φαίνεται πως έμεινε κάτι που άξιζε να ειπωθεί· κι αυτό από μόνο του θα μπορούσε να συλληφθεί ως μια ύστατη μορφή ένωσης...
Χρήστης:Γιάνναρη Μαρία
- από τον χρήστη

Τρίτη 5 Αυγούστου 2025 - 9:46 π.μ.

Ήταν τελικά μια νίκη επί της φθοράς, μια απόδειξη ότι η αλήθεια του έρωτά τους ήταν τόσο ισχυρή, που ακόμα και μετά τον θάνατο, συνέχισε να ζει, όχι ως μνήμη, αλλά ως δημιουργία.
Χρήστης:Λάζαρης Ανδρέας
- από τον χρήστη

Τετάρτη 20 Αυγούστου 2025 - 2:58 μ.μ.

1ο σχόλιο, σχετικό με τη δυνατότητα απάντησης στις αναρτήσεις του Ιστολογίου μας: Χαίρομαι ιδιαίτερα που σχολιάζω την παρούσα ανάρτησή σου, Ανατολή, καθώς συνδυάζει με ευφυή και μοναδικά ταιριαστό στο μάθημά μας, τρόπο ποικίλα ερεθίσματα: εικαστικά, μουσικά - ειδικά τα ξένα ροκ κομμάτια ήταν μια αποκάλυψη για μένα, καθώς τα αγνοούσα, αν και «της εποχής μου»∙ βλέπετε, η δεκαετία του ’80 συνέπεσε με τη φοιτητική μου ζωή - και απαγγελίες θαυμάσιων ποιημάτων μάλιστα από τις ίδιες τις δημιουργούς τους∙ οι τελευταίες σίγουρα αγγίζουν βαθιά τον κάθε καλοπροαίρετο ακροατή τους, όσο αδαής από ποίηση κι αν είναι. Παρότι ήδη με την πρώτη ματιά το θέμα της ανάρτησής σου άμεσα κίνησε το έντονο ενδιαφέρον μου, άργησα να την σχολιάσω διότι δεν ήθελα να αδικήσω τον κόπο σου, απαντώντας το ερώτημά σου βιαστικά, σαν να επρόκειτο για μια στιγμιαία ψιλοκουβεντούλα (τσατ) σε κάποια «παπάτζα» μέσου κοινωνικής (απο)δικτύωσης. Της αφιέρωσα ε ν σ υ ν ε ί δ η τ α τον αντάξιό της ποιοτικό και ποσοτικό χρόνο τόσο για το γεμάτο σοφία κείμενο όσο και για τα προσαρτημένα σε αυτήν αρχεία. Κι αυτή ακριβώς είναι η μεγάλη πρόκληση για όσ-ες/-ους φίλ-ες/-ους του μαθήματός μας το έχουν τιμήσει με μέχρι σήμερα (20.8.2025) 27.493 συνολικές επισκέψεις συνολικής διάρκειας 31.307 ωρών και 15 λεπτών και με συνολικά 1.688.570 προβολές. «Καμμένος» από τις ως επί το πλείστον «παπατζίδικες» και αφόρητα ρηχές και καταιγιστικές φλασιές των μέσων κοινωνικής (απο)δικτύωσης, ο εγκέφαλός μας δυσκολεύεται να ασχοληθεί σοβαρά με ό,τι ερέθισμα προσλαμβάνει μέσω κάποιας οθόνης (ή φοβούμαι και εκτός κάποιας οθόνης)∙ θέλει να το «ξεπετάξει» το ερέθισμα στο πιτς φιτίλι, να ξεμπερδεύει με δαύτο για να καταναλώσει αχόρταγα την επόμενη φλασιά και την μεθεπόμενη κοκ. Έτσι ο εγκέφαλος, του δικού μου συμπεριλαμβανομένου, τείνει να αφιερώνει ώρες αμέτρητες στα συντομότατα ερεθίσματα που τον κατακλύζουν, ως στιγμιαίες ενέσεις ντόπας, από τα κάθε λογής μαραφέτια με οθόνες αντί να ασχοληθεί μισή ωρίτσα -τόσο, το πολύ, χρειάζεται η παρούσα ανάρτηση- σ ε β ά θ ο ς με κάτι που εγώ τουλάχιστον θεωρώ πως αξίζει πραγματικά και που θα εξασφαλίσει στον νου και την ψυχή του ασχολούμενου μια σούπερ «ένεση ντοπαμίνης» και μάλιστα «μακράς διαρκείας». Άρα, σκεφτείτε, φίλες και φίλοι μου, αν θέλετε, ό,τι σας προτείνω και ανταποκριθείτε ανάλογα στα ερεθίσματα του μαθήματός μας. Αντισταθείτε στο λαμπερό στιγμιαίο φως των πυροτεχνημάτων κι αναζητήστε, όπου κινηθεί το ενδιαφέρον σας, το ουσιώδες φως. https://tinyurl.com/mb5v94ny
Χρήστης:Λάζαρης Ανδρέας
- από τον χρήστη

Τετάρτη 20 Αυγούστου 2025 - 2:59 μ.μ.

2ο σχόλιο, σχετικό με την τύχη του «καταραμένου» ζεύγους της παραπάνω ανάρτησης: Απ ‘ όσα στοιχεία είχα στη διάθεσή μου για να φτιάξω τη σχετική με τον Καρυωτάκη άσκηση, η χρόνια προϊούσα σύφιλη από την οποία έπασχε, θεωρώ πως ήταν το ανυπέρβλητο εμπόδιο στη σχέση του με την Πολυδούρη (όσο και με την ίδια τη ζωή), καθώς αυτή η ανίατε τότε νόσος θα στερούσε κι απ’ τους δύο το θεμελιώδες στοιχείο κάθε αληθινού έρωτα, την ένωση των σωμάτων τους. Η σωματική υγεία αναμφισβήτητα είναι η βάση για κάθε ευχαρίστηση στη ζωή, σωματική, πνευματική, ψυχική. Εφόσον όμως πληρούται η βασική προϋπόθεση απουσίας νόσου, είναι κρίμα δύο άνθρωποι να υποκύπτουν σε κάθε λογής αγκυλώσεις του νου και της ψυχής τους και, ενώ είναι πλασμένοι ο ένας για τον άλλον, να μην ζουν μαζί ως ζευγάρι.
Χρήστης:ΑΡΓΥΡΟΥ ΑΝΑΤΟΛΗ
- από τον χρήστη

Τετάρτη 20 Αυγούστου 2025 - 8:30 μ.μ.

https://shorturl.at/QF6Cl