Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

Κωδικός : MED2135

ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

MED2135  -  Α. Χ. Λάζαρης, Καθηγητής Παθολογικής Ανατομικής - Κ. Καλαχάνης, Δρ Φιλοσοφίας - Μ. Γιάνναρη, M.Ed.

Ιστολόγιο

Του Αυγούστου: Ατομική έκθεση ζωγραφικής του Σπύρου Ρωμάνου στο Café του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Δευτέρα 5 Αυγούστου 2024 - 1:45 μ.μ.

- από τον χρήστη

Του Αυγούστου..

Η ξυπολησιά στην ηλιοκαμένη πέτρα…
Τα άγουρα ρόδια και η συγχορδία των τζιτζικιών…

Μεθυστικός σαν τον άκρατο οίνο των πανηγυριών, δρεπανηφόρος σαν τα εργόχειρα που υφαίνονταν στην Πανσέληνο, αδυσώπητος σαν τα μελτέμια, που ανταριάζουν το πέλαγος. Αυτοκρατορικός μα και πληβείος, ο ζεστός μήνας Αύγουστος, στα ανθρώπινα μέτρα ζυμωμένος, αλλά και πέρα από αυτά.

Τη συναισθησία του Αυγούστου αποτυπώνει ο Σπύρος Ρωμάνος, σε ένα πλαίσιο εννοιακό, αντίστοιχο με αυτό του Λυσίππειου «Καιρού», όπου η πολλαπλότητα του νοήματος υπερβαίνει την εικονιστική κυριολεξία. Μαθητής των Παναγιώτη Τέτση και Δημήτρη Μυταρά στην ΑΣΚΤ αντλεί από τους πρώτους αυτούς δασκάλους τη θέρμη των χρωμάτων, την ηδονιστική απόθεση των χρωστικών πάνω στο φέρον υλικό, χωρίς αυτό να του αρκεί. Ελεύθερος από μορφοπλαστικές συμβάσεις, έχοντας το άλλοθι από τη θητεία του στο εργαστήρι του Νίκου Κεσσανλή, από οπού και αποφοίτησε με έπαινο, αντιλαμβάνεται κάθε πινελιά, σταθερή ή φευγαλέα, σαν ένα προσωπικό αφήγημα, σαν το αυτοαναφορικό του αποτύπωμα στις θαλασσινές σπηλιές.


Έργα με κοινό και μόνο παρονομαστή ότι φτιάχτηκαν στην ανέχεια της θερινής ραστώνης από χέρια εμβαπτισμένα σε μούστο και σάρκα καρπουζιού παρουσιάζονται στην παρούσα ατομική έκθεση. Μια σειρά από υδατογραφίες και σχέδια-αυτόματα, σχεδόν, στη γραφή-ανασύρουν τη χωρική και χρονική υπόμνηση και όχι τόσο την οπτική εντύπωση της εμπειρικής πραγματικότητας. Έργα που κλείνουν τα αυτιά στον πένθιμο ήχο της καμπάνας, για να καθαγιαστούν από την παλλόμενη σάρκα πάνω στα ιδρωμένα σεντόνια ενός ντιβανιού ή από τη δίψα για παγωμένο νερό μετά από μια λιγωτική κουταλιά βανίλιας. Και να περάσουν μέσα από το βίωμα που μεθίσταται σε εικαστική πράξη, χωρίς κανέναν άλλο κοσμικό ή υπερκοσμικό μεσάζοντα, απευθείας στην αθανασία.

Απλά. Ανθρώπινα.

Επιμέλεια Κειμένου :Ευαγγελία Θ. Καϊράκη, ΜΑ Ιστορικός της Τέχνης ΕΚΠΑ,Μέλος της ΕΕΙΤ

Τοποθεσία: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο - Καφέ, 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 44, Αθήνα

Eισιτήρια:

Πληροφορίες / Κρατήσεις:

 

 

Σχόλια (1)

Χρήστης:Λάζαρης Ανδρέας
- από τον χρήστη

Δευτέρα 5 Αυγούστου 2024 - 8:55 μ.μ.

Αξίζει να προσέξουμε κάποιες σκέψεις του εν λόγω εικαστικού καλλιτέχνη από πρόσφατη συνέντευξή του: - Αν η ζωή, πρακτικά, είναι μίμηση βασισμένη στη φαντασία, στην έμπνευση, στην Τέχνη, τότε η ζωή που τώρα ζούμε, μιμείται τις πιο αδιέξοδες, τις πιο φθηνές, τις πιο ακίνδυνες, τις πιο εξωραϊστικές εκφάνσεις, αυτού που θεωρούμε πηγαία έμπνευση και απ’ όπου πηγάζει η αληθινή Τέχνη. Η τέχνη, όταν είναι ψεύτικη, αρνείται τη ζωή, την προδίδει, την ίδια στιγμή που η ζωή, μ’ εμπιστοσύνη, προσπαθεί να την μιμηθεί. Η τέχνη με τη ζωή έχουν διαφορετικές ποιότητες, αντιθετικές, γι’ αυτό και συμπληρώνει, η μία την άλλη. Και πάντα θα υπάρχει όσμωση μεταξύ τους, αρκεί να υπάρχει παρόμοιος κώδικας συνεννόησης, για να καρπίσει το πάντρεμά τους. - Η εκτίμηση ενός έργου τέχνης και η διάκριση του σε καλό ή κακό, σε αληθινό ή ψεύτικο, προϋποθέτει παιδεία και γνώσεις σχετικές και κυρίως έμπρακτη, δραστήρια παραδοχή της αναγκαιότητας της τέχνης στη ζωή, άρα και της βαθιάς σχέσης της νόησης του ανθρώπου με αυτή, την αναγκαία τέχνη, με ουσιαστικούς δεσμούς, μη επιδεχόμενους εξαπάτηση και χειραγώγηση. - Ο «πραγματικός υπαρκτός κόσμος» με τη μορφή που εμείς τον βιώσαμε, νομίζω δεν υπάρχει πλέον. Αντικαθίσταται σταθερά, και γρήγορα θα έλεγα, από τη νέα συγκυρία, που δεν είναι ακριβώς πραγματική, καθώς μεγάλο μέρος της έχει καταληφθεί από την εικονική, ψηφιακή, τεχνολογική πραγματικότητα. Αυτό ήδη έχει δημιουργήσει πιο εύστροφα παιδιά, με γρήγορες νοητικές ταχύτητες και πολύπλοκα ενδιαφέροντα, όμως υπερευαίσθητα στις «αντιξοότητες» παλαιού τύπου και που ανατρέφονται με υπερβολικές αξιώσεις, πολύ «πρακτικές», από τους γονείς κι από το δύσκαμπτο σύστημα εκπαίδευσης. Κατά συνέπεια, η δημιουργικότητα μέσω της αυτενέργειας των παιδιών, δίνοντας χρόνο στη φαντασία, λειτουργεί υποτυπωδώς. Η δε εκπαίδευση δεν κατάφερε να ενσωματώσει το τεχνολογικό θαύμα, με αποτέλεσμα η αξιοπιστία της ως προς τη μετάδοση γρήγορης, ασφαλούς και χρήσιμης γνώσης, να τρωθεί δικαιολογημένα κι οι εκπαιδευτικοί να χάσουν το κύρος και την αναγνώρισή τους σαν θεματοφύλακες και μεταδότες της γνώσης. - Τα μάτια των παιδιών, έχουν σε μεγάλο ποσοστό καταληφθεί από το έξυπνο Phone που τους δίνει τεράστιες δυνατότητες, να ψυχαγωγηθούν, να επικοινωνήσουν και να ξεφύγουν από το ψυχαναγκαστικό, αργόσυρτο σύστημα της εκπαίδευσης. Το πληρώνουν με την εξάρτησή τους βέβαια από αυτό, σε ανησυχητικά πολλές περιπτώσεις. Ποιός όμως θα μπορούσε να τα κατηγορήσει, αφού δεν είναι διόλου υπεύθυνα τα παιδιά γι’ αυτό; Οδηγήθηκαν εκεί από την άγνοια των γονέων και την αδυναμία του συστήματος να τα καθοδηγήσει ουσιαστικά. Πάντως, η περιέργεια κι η αθώα προσέγγιση στο καινούργιο, είναι χαρακτηριστικό των παιδιών, ειδικά αν οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες είναι σχεδιασμένες να είναι ομαδικό το αποτέλεσμά τους.