Μάθηση

Περίγραμμα

Περιεχόμενο Μαθήματος



1η ΕΝΟΤΗΤΑ

Εισαγωγή στην έννοια της μάθησης.

Παρουσίαση βασικών αρχών θεωρίας του Συμπεριφορισμού.

  • Έννοιες κλασικής και συντελεστικής ή λειτουργικής εξάρτησης,

  • Εφαρμογές των εννοιών αυτών με εστίαση στο χώρο της εκπαίδευσης

  • Επιδράσεις συμπεριφορισμού στο χώρο της εκπαίδευσης

  • Κριτική θεώρηση του συμπεριφορισμού και παρουσίαση θεωρητικών προβλημάτων.

Παρουσίαση βασικών αρχών θεωρίας του Κονστρουκτιβισμού.

  • Παρουσίαση βασικών εννοιών και μηχανισμών ανάπτυξης

  • Σχέση ανάπτυξης και μάθησης

  • Περίοδοι ανάπτυξης της σκέψης σύμφωνα με τη θεωρία του Πιαζέ

  • Κριτική θεώρηση θεωρίας του Πιαζέ

2η ΕΝΟΤΗΤΑ

Επισκόπηση θεωρίας του Πιαζέ.

  • Παρουσίαση αναπτυξιακών διαδικασιών

  • Συμβολή Πιαζέ στη μελέτη της γνωστικής ανάπτυξης

  • Κριτική-σχόλια στη θεωρία του Πιαζέ

Παρουσίαση θεωριών επεξεργασίας πληροφοριών

  • Σκέψη ως επεξεργασία πληροφοριών

  • Ανάπτυξη ικανοτήτων επεξεργασίας πληροφοριών

  • Έννοια αναπαράστασης

  • Δομικά χαρακτηριστικά του γνωστικού συστήματος

  • Διαδικασίες σκέψης

3η ΕΝΟΤΗΤΑ

Κριτική επισκόπηση θεωρίας του Πιαζέ.

  • Μεθοδολογική κριτική θεωρίας Πιαζέ

  • Παρουσίαση διαφορετικών πειραματικών μεθόδων

Μετάβαση από βασική γνωστική έρευνα στην εκπαιδευτική εφαρμογή στη σχολική τάξη.

  • Συμβολή Bruer: ?Schools for Thought?.

  • Εστίαση όχι στο τι μαθαίνουμε, αλλά στο πώς μαθαίνουμε και στο πώς διδάσκουμε.

  • Παρουσίαση 2ου κεφαλαίου: ?The science of mind: analyzing tasks, behaviors and representations.

  • Ομοιότητες ανθρώπινου νου-μηχανής.

4η ΕΝΟΤΗΤΑ

Παρουσίαση 3ου κεφαλαίου από το βιβλίο του Bruer: ?Schools for Thought?: ?Intelligent novices: knowing how to learn?.

  • Προσέγγιση εννοιών: μεταφορά γνώσης, ανάπτυξη εξειδίκευσης, μεταγνώση

  • Επίδραση στο χώρο της εκπαίδευσης

  • «Νέα Σύνθεση»: γνώση ειδικού πεδίου, μεταγνώση, διδασκαλία γενικών δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων.

5η ΕΝΟΤΗΤΑ

Κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις της μάθησης.

  • Ανάπτυξη μιας πολιτισμικής προσέγγισης της ψυχολογίας της μάθησης.

  • Επίδραση εξωτερικού πολιτισμικού περιβάλλοντος

  • Εσωτερικές νοητικές εκδηλώσεις του πολιτισμού.

Παρουσίαση θεωρίας του Vygotsky.

  • Κοινωνική προέλευση ατομικής ψυχικής λειτουργικότητας

  • Χρήση αναπτυξιακής ή γενετικής μεθόδου

  • Χρησιμοποίηση της κουλτούρας από τον Vygotsky

  • Προβλήματα και προοπτικές

  • Έννοια επικείμενης ανάπτυξης

  • Επιδράσεις στην εκπαίδευση

Παρουσίαση βασικών αρχών θεωρίας της εγκαθιδρυμένης μάθησης (Situated Cognition).

6η ΕΝΟΤΗΤΑ

Το πρόβλημα της εννοιολογικής αλλαγής.

  • Αλλαγή υπαρχουσών εννοιολογικών δομών με την απόκτηση νέων γνώσεων.

  • Πώς μεταβάλλονται οι υπάρχουσες γνωσιακές δομές κατά τη διαδικασία απόκτησης νέων γνώσεων;

  • Μετάβαση από αρχικές αφελείς θεωρίες παιδιών που βασίζονται στη διαισθητική τους εμπειρία στα πολιτισμικά αποδεκτά επιστημονικά μοντέλα.

Η εννοιολογική αλλαγή στις Φυσικές Επιστήμες.

  • Παρουσίαση αποτελεσμάτων από εμπειρικές μελέτες.

  • Νοητικά μοντέλα της εναλλαγής ημέρας/νύχτας.

7η ΕΝΟΤΗΤΑ

Προσωπική επιστημολογία.

  • Σκέψη και πεποιθήσεις του ατόμου για τη γνώση και το γιγνώσκειν: Τι είναι, πού εντοπίζεται, πώς κατασκευάζεται, πώς αξιολογείται η γνώση; Τι περιλαμβάνει η διαδικασία του γιγνώσκειν;

Μέτρηση προσωπικής επιστημολογίας.

? Πόσο θεμιτή είναι και ποιες δυσκολίες παρουσιάζει η μέτρηση της προσωπικής επιστημολογίας.

? Μέτρηση της σχετικής με τη φυσική προσωπικής επιστημολογίας

Προσωπική επιστημολογία και μάθηση στις φυσικές επιστήμες.

? Πρόταση θεωρητικού πλαισίου για τη σχέση ανάμεσα στη προσωπική επιστημολογία και τη μάθηση της φυσικής

8η ΕΝΟΤΗΤΑ

Παρουσίαση του Προγράμματος PISA (Programme for International Student Assessment.

Πώς ορίζεται και αξιολογείται ο γλωσσικός, μαθηματικός και επιστημονικός εγγραμματισμός στο Πρόγραμμα PISA;

Το θεωρητικό πλαίσιο του PISA για τον γλωσσικό, μαθηματικό και επιστημονικό εγγραμματισμό από:

  • ΚΕΕ (2007). Διεθνές Πρόγραμμα για την αξιολόγηση των μαθητών

  • OECD (2007). Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy: A framework for PISA 2006.

9η ΕΝΟΤΗΤΑ

Ανάγνωση και κατανόηση κειμένων.

10η ΕΝΟΤΗΤΑ

Εννοιολογική αλλαγή στα Μαθηματικά.

11η ΕΝΟΤΗΤΑ

Παρουσίαση εργασιών.