Μάθηση
Περίγραμμα
Περιεχόμενο Μαθήματος
1η ΕΝΟΤΗΤΑ
Εισαγωγή στην έννοια της μάθησης.
Παρουσίαση βασικών αρχών θεωρίας του Συμπεριφορισμού.
Έννοιες κλασικής και συντελεστικής ή λειτουργικής εξάρτησης,
Εφαρμογές των εννοιών αυτών με εστίαση στο χώρο της εκπαίδευσης
Επιδράσεις συμπεριφορισμού στο χώρο της εκπαίδευσης
Κριτική θεώρηση του συμπεριφορισμού και παρουσίαση θεωρητικών προβλημάτων.
Παρουσίαση βασικών αρχών θεωρίας του Κονστρουκτιβισμού.
Παρουσίαση βασικών εννοιών και μηχανισμών ανάπτυξης
Σχέση ανάπτυξης και μάθησης
Περίοδοι ανάπτυξης της σκέψης σύμφωνα με τη θεωρία του Πιαζέ
Κριτική θεώρηση θεωρίας του Πιαζέ
2η ΕΝΟΤΗΤΑ
Επισκόπηση θεωρίας του Πιαζέ.
Παρουσίαση αναπτυξιακών διαδικασιών
Συμβολή Πιαζέ στη μελέτη της γνωστικής ανάπτυξης
Κριτική-σχόλια στη θεωρία του Πιαζέ
Παρουσίαση θεωριών επεξεργασίας πληροφοριών
Σκέψη ως επεξεργασία πληροφοριών
Ανάπτυξη ικανοτήτων επεξεργασίας πληροφοριών
Έννοια αναπαράστασης
Δομικά χαρακτηριστικά του γνωστικού συστήματος
Διαδικασίες σκέψης
3η ΕΝΟΤΗΤΑ
Κριτική επισκόπηση θεωρίας του Πιαζέ.
Μεθοδολογική κριτική θεωρίας Πιαζέ
Παρουσίαση διαφορετικών πειραματικών μεθόδων
Μετάβαση από βασική γνωστική έρευνα στην εκπαιδευτική εφαρμογή στη σχολική τάξη.
Συμβολή Bruer: ?Schools for Thought?.
Εστίαση όχι στο τι μαθαίνουμε, αλλά στο πώς μαθαίνουμε και στο πώς διδάσκουμε.
Παρουσίαση 2ου κεφαλαίου: ?The science of mind: analyzing tasks, behaviors and representations.
Ομοιότητες ανθρώπινου νου-μηχανής.
4η ΕΝΟΤΗΤΑ
Παρουσίαση 3ου κεφαλαίου από το βιβλίο του Bruer: ?Schools for Thought?: ?Intelligent novices: knowing how to learn?.
Προσέγγιση εννοιών: μεταφορά γνώσης, ανάπτυξη εξειδίκευσης, μεταγνώση
Επίδραση στο χώρο της εκπαίδευσης
«Νέα Σύνθεση»: γνώση ειδικού πεδίου, μεταγνώση, διδασκαλία γενικών δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων.
5η ΕΝΟΤΗΤΑ
Κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις της μάθησης.
Ανάπτυξη μιας πολιτισμικής προσέγγισης της ψυχολογίας της μάθησης.
Επίδραση εξωτερικού πολιτισμικού περιβάλλοντος
Εσωτερικές νοητικές εκδηλώσεις του πολιτισμού.
Παρουσίαση θεωρίας του Vygotsky.
Κοινωνική προέλευση ατομικής ψυχικής λειτουργικότητας
Χρήση αναπτυξιακής ή γενετικής μεθόδου
Χρησιμοποίηση της κουλτούρας από τον Vygotsky
Προβλήματα και προοπτικές
Έννοια επικείμενης ανάπτυξης
Επιδράσεις στην εκπαίδευση
Παρουσίαση βασικών αρχών θεωρίας της εγκαθιδρυμένης μάθησης (Situated Cognition).
6η ΕΝΟΤΗΤΑ
Το πρόβλημα της εννοιολογικής αλλαγής.
Αλλαγή υπαρχουσών εννοιολογικών δομών με την απόκτηση νέων γνώσεων.
Πώς μεταβάλλονται οι υπάρχουσες γνωσιακές δομές κατά τη διαδικασία απόκτησης νέων γνώσεων;
Μετάβαση από αρχικές αφελείς θεωρίες παιδιών που βασίζονται στη διαισθητική τους εμπειρία στα πολιτισμικά αποδεκτά επιστημονικά μοντέλα.
Η εννοιολογική αλλαγή στις Φυσικές Επιστήμες.
Παρουσίαση αποτελεσμάτων από εμπειρικές μελέτες.
Νοητικά μοντέλα της εναλλαγής ημέρας/νύχτας.
7η ΕΝΟΤΗΤΑ
Προσωπική επιστημολογία.
Σκέψη και πεποιθήσεις του ατόμου για τη γνώση και το γιγνώσκειν: Τι είναι, πού εντοπίζεται, πώς κατασκευάζεται, πώς αξιολογείται η γνώση; Τι περιλαμβάνει η διαδικασία του γιγνώσκειν;
Μέτρηση προσωπικής επιστημολογίας.
? Πόσο θεμιτή είναι και ποιες δυσκολίες παρουσιάζει η μέτρηση της προσωπικής επιστημολογίας.
? Μέτρηση της σχετικής με τη φυσική προσωπικής επιστημολογίας
Προσωπική επιστημολογία και μάθηση στις φυσικές επιστήμες.
? Πρόταση θεωρητικού πλαισίου για τη σχέση ανάμεσα στη προσωπική επιστημολογία και τη μάθηση της φυσικής
8η ΕΝΟΤΗΤΑ
Παρουσίαση του Προγράμματος PISA (Programme for International Student Assessment.
Πώς ορίζεται και αξιολογείται ο γλωσσικός, μαθηματικός και επιστημονικός εγγραμματισμός στο Πρόγραμμα PISA;
Το θεωρητικό πλαίσιο του PISA για τον γλωσσικό, μαθηματικό και επιστημονικό εγγραμματισμό από:
ΚΕΕ (2007). Διεθνές Πρόγραμμα για την αξιολόγηση των μαθητών
OECD (2007). Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy: A framework for PISA 2006.