Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

Κωδικός : MED2135

ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

MED2135  -  Α. Χ. Λάζαρης, Καθηγητής Παθολογικής Ανατομικής - Κ. Καλαχάνης, Δρ Φιλοσοφίας - Μ. Γιάνναρη, M.Ed.

Ιστολόγιο

"Ο Άνθρωπος - Ελέφαντας" : Μία Ταινία Ενσυναίσθησης για την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπισμού

Τρίτη 13 Αυγούστου 2024 - 6:40 μ.μ.

- από τον χρήστη

Η 19η Αυγούστου επελέγη ως Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπισμού από τον ΟΗΕ , επειδή την ημερομηνία αυτή του 2003 ο ειδικός απεσταλμένος του ΟΗΕ στο Ιράκ , Βραζιλιάνος διπλωμάτης Σέρζιο Βιέιρα ντε Μέλο και 21 συνάδελφοί του έχασαν τη ζωή τους , κατά τη διάρκεια βομβιστικής επίθεσης στο αρχηγείο του ΟΗΕ στη Βαγδάτη. 

Η ταινία "Ο Άνθρωπος Ελέφαντας" (Τhe Elephant Man,1980), υπό τη σκηνοθεσία του David Lynch, είναι κάτι περισσότερο από ένα βιογραφικό δράμα. Αποτελεί μία βαθιά αναζήτηση του ορισμού της ανθρωπιάς. Εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία του Joseph Merrick , ενός ανθρώπου που υπέφερε από σοβαρές παραμορφώσεις , η ταινία εμβαθύνει σε μία συγκινητική θεματολογία περί αξιοπρέπειας , ενσυναίσθησης και της θεμελιώδους ανάγκης για αποδοχή. Κυκλοφόρησε σε μία εποχή , στην οποία η κοινωνική ευαισθησία σχετικά με τις ανθρωπιστικές αξίες μόλις ξεκινούσε να ανατέλλει. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπισμού ,  " Ο Άνθρωπος Ελέφαντας" ξεχωρίζει σαν ένα κινηματογραφικό μεγαλόπνοο δημιούργημα , που προσκαλεί και προκαλεί τον θεατή να δει με τα μάτια της ψυχής. 

 

Η υπόθεση της ταινίας εξελίσσεται γύρω από τον John Merrick (τον υποδύεται ο John Hurt) , ο οποίος διασώζεται από μία παρακμάζουσα ζωή σε ένα αποτρόπαιο θέαμα της Βικτωριανής εποχής (από το οποίο βιοποριζόταν εκείνος που τον εκμεταλλευόταν) από τον γιατρό Frederich Treves (τον υποδύεται ο Anthony Hopkins). O Δρ.Treves , παρουσιάζεται ως ένας φιλεύσπλαχνος χειρουργός , που περισώζει και φέρνει στο νοσοκομείο του Λονδίνου τον Merrick , όπου αντιμετωπίζεται με αξιοπρέπεια για πρώτη φορά στη ζωή του. Καθώς ο Merrick σταδιακά ξεκινά να αποκαλύπτει την ευγενική και ευφυή του φύση , ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με τις δικές του προκαταλήψεις και αντιλήψεις για την εξωτερική εμφάνιση ενός παραμορφωμένου και διαφορετικού ανθρώπου.

 

Από τις πρώτες κιόλας σκηνές , το δραματικό στοιχείο είναι ιδιαίτερα έκδηλο· όπως συμβαίνει όταν ο Δρ.Treves παρουσιάζει τον Merrick σαν ένα "περιστατικό" σε ένα αμφιθέατρο γεμάτο από συναδέλφους του ιατρούς. Ο Treves με μεθοδικότητα περιγράφει την κατάσταση του Merrick , μετατρέποντάς τον σε ένα αντικείμενο επιστημονικού ενδιαφέροντος. Καθώς όμως η κάμερα εστιάζει στο παραμορφωμένο πρόσωπό του , καθίσταται εμφανές ότι είναι κάθε άλλο παρά μία νόσος. Πρόκειται για έναν άνθρωπο με συναισθήματα και ανάγκες. Αυτή η σκηνή είναι που θέτει το τέμπο στο οποίο εξελίσσεται όλη η ταινία , επισημαίνοντας την σύγκρουση μεταξύ της ψυχής του Merrick και του τρόπου με τον οποίο τον αντιμετωπίζει η κοινωνία. 

Ο Δρ.Treves προσπαθεί να εκμαιεύσει τις πρώτες λέξεις του Merrick

 

Μία ακόμα συγκλονιστική στιγμή στην πλοκή του έργου , αποτελεί η απαγγελία του 23ου Ψαλμού της Βίβλου , από τον John Merrick. Ο Ψαλμός αυτός είναι ένας από τους πιο γνωστούς και αγαπητούς ψαλμούς της Βίβλου ξεκινώντας με τη φράση: "Ο Κύριος είναι ο ποιμένας μου, δεν θα μου λείψει τίποτα". Είναι η πρώτη φορά που τον ακούμε με δική του πρωτοβουλία να μιλά. Είναι τότε που η τρεμάμενη αλλά συνάμα δυνατή φωνή του Merrick , καθιστά τον θεατή μάρτυρα του σπουδαίου αντίκτυπου της καλοσύνης και της φροντίδας που έλαβε από τον Treves αλλά και από το νοσηλευτικό προσωπικό. Η σκηνή αυτή σηματοδοτεί την έναρξη της "μεταμόρφωσής" του από έναν άνθρωπο που αντιμετωπιζόταν σαν "τέρας" σε έναν άνθρωπο με βάθος ψυχής και διανόησης. Η απαγγελία του Ψαλμού δείχνει την εμπιστοσύνη του Merrick στον Θεό ως τον καλό ποιμένα που οδηγεί , προστατεύει και φροντίζει τον πιστό:

https://rb.gy/8mxtzx

 

"Δεν είμαι ζώο!...Δεν είμαι ζώο!...Είμαι ένα ανθρώπινο ον!". Τα σπαραχτικά λόγια του Merrick σε έναν σταθμό τρένου , όταν έρχεται αντιμέτωπος με κακοποιητές που τον χλευάζουν , υπογράφουν μία από τις πιο συνταρακτικές σκηνές ανθολογίας στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Αυτή η απέλπιδα έκκληση για έλεος , ενθυλακώνει το κεντρικό μήνυμα της ταινίας: ότι κάθε άνθρωπος , ανεξάρτητα από την εξωτερική του εμφάνιση , διαθέτει αξιοπρέπεια την οποία οφείλει η κοινωνία να σεβαστεί. Ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι , όχι όμως ίδιοι. Ας παρακολουθήσουμε το απόσπασμα:

https://rb.gy/5e9pkn

 

Κατά την γνώμη μου , μία από τις πιο συγκινητικές σκηνές όλης της ταινίας , αποτελεί η συνάντηση του Merrick με τη σύζυγο του Δρ.Treves , την Ann Treves (την υποδύεται η Hannah Gordon). Είναι η πρώτη φορά που ο Merrick αντιμετωπίζεται με καλοσύνη εκτός του νοσηλευτικού ιδρύματος. Η Ann αρχικά εκπλήσσεται από την εμφάνιση του Merrick , καθιστώντας το εμφανές όχι για περισσότερο από μερικά δευτερόλεπτα. Γρήγορα λαμβάνει μια ψύχραιμη αλλά εγκάρδια στάση απέναντι στον Merrick , καθώς ξεκινούν να συζητούν , δίνοντάς του το χέρι της και λέγοντάς του πόσο χαίρεται που τον γνωρίζει. O Merrick ξεσπάει σε λυγμούς λέγοντας: "Δεν είμαι συνηθισμένος να μου συμπεριφέρονται τόσο καλά...ιδίως μια όμορφη γυναίκα!".  Αργότερα , καθώς ο Merrick μιλάει για τη μητέρα του , θεωρεί πως αν τον έβλεπε σήμερα θα ένιωθε απογοήτευση , εκτός εάν έβλεπε πόσο καλούς φίλους έχει και ότι έχει προσπαθήσει πολύ για να είναι καλός άνθρωπος. Τότε , η σύζυγος του Δρ.Treves λυγίζει και ξεσπά με τρόπο που υπερβαίνει τα όρια της υποκριτικής:

https://rb.gy/79yv57

 

Η προτελευταία σκηνή που θα συζητήσουμε , αφορά στον αναστοχασμό του ανθρωπιστή για την γνησιότητα των πράξεών του. Στην αρχή , ο Treves κινητοποιείται από ένα μείγμα περιέργειας επιστημονικού χαρακτήρα αλλά και ευσπλαχνίας απέναντι στην κακή μεταχείριση που δεχόταν ο Merrick. Καθώς όμως η σχέση τους εξελισσόταν , οι δεσμοί που τους ένωσαν έγιναν πιο ισχυροί και ουσιαστικοί. Παρόλα αυτά , ακόμη και τότε (!) , ο Treves προβληματίζεται και στοχάζεται αν οι πράξεις του ήταν πράγματι αλτρουιστικού χαρακτήρα ή αν έκανε τον Merrick "θέαμα" αλλά με έναν πιο εκλεπτισμένο τρόπο , ρωτώντας τη συζυγό του Ann: "Είμαι ένας καλός άνθρωπος; Ή είμαι ένας κακός άνθρωπος;", δείχνοντας ότι ακόμα και εκείνοι  με τις καλύτερες προθέσεις οφείλουν διαρκώς να εξετάζουν τα κίνητρα και τις πράξεις τους. 

 

Λίγο πριν "πέσει η αυλαία" , ο Merrick έχοντας βιώσει μια σύντομη αλλά ουσιαστική περίοδο αξιοπρεπούς μεταχείρισης και αποδοχής , αποφασίζει να ξαπλώσει στο κρεβάτι, σαν ένας "κανονικός" άνθρωπος - όπως o άνθρωπος στο κάδρο που μάς δείχνει ο σκηνοθέτης - παρότι γνωρίζει ότι αυτό θα τον οδηγήσει στο θάνατο. Αυτή η πράξη είναι τόσο τραγική όσο και αγνή , συμβολίζοντας την επιθυμία του Merrick να φανεί "κανονικός" και όχι ένα αντικείμενο ανθρώπινης περιέργειας. Η ταινία τελειώνει με μία ιδιαίτερα ποιητική νότα για την αθανασία της ψυχής , με ένα στίχο των λόγων της μητέρας του Merrick: "Ποτέ· ποτέ τίποτα δεν πεθαίνει. Το ρεύμα κυλάει , ο άνεμος φυσάει , το σύννεφο φεύγει , η καρδιά χτυπάει. Τίποτα δεν πεθαίνει...". Το τέλος , αφήνει στο θεατή μία βαθιά αίσθηση μελαγχολίας , αλλά και μια ανακούφιση ότι ο Merrick τις τελευταίες μέρες της ζωής του έλαβε την αγάπη που είχε τόσο στερηθεί , αλλά ποτέ ο ίδιος δεν είχε στερήσει... Ας δούμε το αντίστοιχο απόσπασμα στον πρώτο σύνδεσμο και ας απολαύσουμε το "Adagio for Strings, Op.11" του Samuel Barber, που επενδύει μουσικά τον επίλογο, στον δεύτερο σύνδεσμο:

https://rb.gy/f98wb5

https://rb.gy/cwvhpj

 

Το κινηματογραφικό αυτό αριστούργημα , δημιουργεί μία πληθώρα ερωτημάτων στον θεατή. Πόσο έχει αλλάξει η ανθρώπινη συμπεριφορά από την εποχή των σπηλαίων , όπου ακολουθούνταν οι επιταγές των ενστίκτων ; Είναι άραγε η φιλήδονη διαπόμπευση των κατατρεγμένων το τέλειο άλλοθι , ώστε η υποκρισία του ατόμου να εξορκιστεί μέσα από συλλογικές διαστάσεις ; Και από την άλλη , είναι όντως αγνά τα κίνητρα από τα οποία διέπεται ο ανθρωπιστής , στο ενδιαφέρον που επιδεικνύει;

Τελικά , είναι θέμα επιλογής η ενσυναίσθηση , η παιδεία , η κοινωνική συνείδηση , ο ανθρωπισμός. Όπως και η άνευ όρων παράδοση στα ένστικτα. Και η επιλογή είναι δική μας.

 

 

 

Σχόλια (2)

Χρήστης:Λάζαρης Ανδρέας
- από τον χρήστη

Τετάρτη 14 Αυγούστου 2024 - 6:17 μ.μ.

Aπόλυτα εύστοχη ανάρτηση• τιμά, κατά την κρίση μου, με τον καλύτερο τρόπο την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπισμού. Τρεις παρατηρήσεις: 1. Το κείμενο της παρούσας ανάρτησης έχει την απαραίτητη έκταση, ώστε να καλύψει σφαιρικά το συνταρακτικό θέμα που πραγματεύεται και τους σχετικούς προβληματισμούς, χωρίς να πλατειάζει στο ελάχιστο. Επειδή εγώ δέχομαι κριτική ότι η έκταση των κειμένων μου στις αναρτήσεις του παρόντος ιστολογίου ( μέχρι περίπου 1.000 λέξεις η κάθε μία, δηλ. σαν ένα βραχύ άρθρο εφημερίδας ή ιατρικού περιοδικού, χαρά στο πράμα! ) και στις «Ασκήσεις» που επιμελούμαι ( μέχρι περίπου 5.000 λέξεις η κάθε μία, δηλ. σαν ένα πλήρες άρθρο εφημερίδας ή ανασκόπηση σε ιατρικό περιοδικό, ξανά χαρά στο πράμα! ) απωθεί αρκετούς πιθανούς νέους αναγνώστες, έχω να προτείνω σε αυτούς -αν θέλουν φυσικά, σε καμία περίπτωση πιεστικά- να συλλογιστούν έστω για λίγο, για μια στιγμή βρε αδερφέ!, αν κάτι επιζήμιο, ελπίζω όχι ακόμη ολέθριο, έχουν προκαλέσει στον νου τους, στο «μυαλό» τους που λέμε - άσε την ψυχική τους πληρότητα - τα «κείμενα-φλασιές» των μέσων κοινωνικής (απο)δικτύωσης που συνεχώς τους κατακλύζουν μέσα από τα ηλεκτρονικά «μαραφέτια», τα οποία κουβαλάνε πλέον ως αναπόσπαστα μέλη του σώματός τους, έτσι ώστε δεν βρίσκουν διάθεση να αφιερώσουν κάποιο χρόνο για να ασχοληθούν, πέρα από "τηλεγραφήματα" και «επιγράμματα», και με ένα κάπως ανεπτυγμένο κείμενο που θα μπορούσε να τους ενδιαφέρει. 2. Το θέμα αυτής της ανάρτησης με μετέφερε στην εφηβεία μου, όταν είχα παρακολουθήσει την αντίστοιχη θεατρική παράσταση στο «Θέατρο Έρευνας» του Δημήτρη Ποταμίτη, οπότε και είχα δοκιμάσει για πρώτη φορά τα αντανακλαστικά μου σε σχέση με τον ε γ κ λ ω β ι σ μ ό μας στην ε ι κ ό ν α και στο «φ α ί ν ε σ θ α ι» και την αγνόηση του περιεχομένου και του «είναι». Επίσης, θεωρώ άκρως ενδιαφέρουσα την επισήμανση που διάβασα στην ανάρτηση, για τα κίνητρα και τις πράξεις του ανθρωπιστή, εντός ή εκτός εισαγωγικών, πέρα από τις όποιες δεδηλωμένες προθέσεις του. Ένας άλλος προβληματισμός μου αφορά στο κατά πόσο η αίσθηση της διαφορετικότητας του άλλου πυροδοτεί σε εμάς την ενστικτώδη(;) παρόρμηση του εκφοβισμού. Σκέφτομαι να φτιάξω κάποια στιγμή μια σχετική «άσκηση» για το “bullying”, οπότε όσ-οι/-ες φίλ-οι/-ες έχετε ιδέες για σχετικά ερεθίσματα, θα χαρώ να τις μοιραστείτε μαζί μου. Όπως είδαμε και ακούσαμε στο τελευταίο επιλεγμένο απόσπασμα της ταινίας, αυτή «έκλεισε» με μια υπέροχη μουσική. Ακούμε πάλι ολόκληρο το εξαγνιστικό «Αντάτζιο για έγχορδα, έργο 11» του Σάμιουελ Μπάρμπερ, που «έκλεισε» την ταινία, πρώτα με τον Γιουτζίν Όρμαντι να διευθύνει την Ορχήστρα της Φιλαδέλφειας και κατόπιν με τον Λέοναρντ Σλάτκιν να διευθύνει τη Συμφωνική Ορχήστρα του Σέιντ Λούις. https://uoa2-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/alazaris_o365_uoa_gr/EodcCLWuMB1InRF6I5vO4BYB-Nv2H87hzViqT9dDf3dtaQ?e=Yes3Az 3. Και για το τέλος, κάτι επ’ ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Ανθρωπισμού που, εκτός από σκέψεις, πρέπει να πυροδοτεί ανάλογες δράσεις και πράξεις. Τις τελευταίες μέρες συνέλαβα τον εαυτό μου να παρακολουθεί παθητικά στην τηλεόραση, ως «άτομο» κι εγώ - αμάν πια μ' αυτήν την παντοδυναμία του ατομικισμού - τις καταστροφές της εκτεινόμενης σε 40 χλμ (!) πυρκαγιάς στη Βορειοανατολική Αττική, όπως παλαιότερα, αντίστοιχες, στη Ρόδο, στη Βόρεια Εύβοια, στο δάσος της Δαδιάς στον Έβρο (ασύλληπτη καταστροφή ενός μαγευτικού τόπου που είχα επισκεφθεί), στην αδιανόητη τραγωδία στο Μάτι στις 23.7.2018, στην Πάρνηθα, στη Σάμο, στην Ηλεία… Δεν θα αρκεστώ να πω ότι πρέπει από χτες να φτιάξουμε ισχυρότατο και επιτέλους με λειτουργικά απόλυτα συντονισμένους φορείς κράτος, ανεξάρτητο από την εκάστοτε κυβέρνηση. Εκνευριζόμενος έβλεπα τους τηλεπαρουσιαστές / τις τηλεπαρουσιάστριες των λεγομένων «συστημικών» ΜΜΕ να δείχνουν, δήθεν αυθόρμητα, τις επιτρεπόμενες πάντα στο πλαίσιο του αστικού (ψευτο)καθωσπρεπισμού δόσεις της «αγωνίας» τους για τους πυρόπληκτους ή τους συναδέλφους τους ανταποκριτές-ρεπόρτερ σε κίνδυνο - αλήθεια, πόσο ξεκάρφωτα πια αυτά τα «συναισθήματα»• παρεμπιπτόντως, γνωρίζουμε τους όρους των συμβάσεων και τις συνθήκες εργασίας των ρεπόρτερ των «μεγάλων» καναλιών; - και αναρωτήθηκα το εξής: Καλές οι φιλοσοφικές αναζητήσεις, η πνευματική καλλιέργεια και οι καλλιτεχνικές ευαισθησίες μου• απείρως καλύτερη η όποια απτή προσφορά μου μέσα απ’ το επάγγελμά μου. Όμως, αφού διακηρύττω ότι ο ανθρωπισμός είναι πρωτίστως τα αντίστοιχα έργα κι όχι οι καλές σκέψεις και προθέσεις, προβάλλει αμείλικτο μέσα μου το υπαρξιακών, θα έλεγα, διαστάσεων ερώτημα «Γιατί δεν πήγα κι εγώ να τους βοηθήσω και να ρίξω έναν κουβά νερό στη φωτιά;»
Χρήστης:ΑΡΓΥΡΟΥ ΑΝΑΤΟΛΗ
- από τον χρήστη

Τετάρτη 14 Αυγούστου 2024 - 8:12 μ.μ.

Χαίρομαι , ειλικρινά , που η ανάρτηση κατάφερε να σάς αγγίξει και να ανασύρει - μεταξύ άλλων - όμορφες μνήμες. Από τις παρατηρήσεις σας, διαπιστώνω ότι μοιραζόμαστε και αρκετούς κοινούς προβληματισμούς. Όσον αφορά στην πρώτη παρατήρηση , θα ομολογήσω ότι καθώς έφτιαχνα την ανάρτηση και με την άκρη του ματιού μου αντιλήφθηκα ότι έφτασα τις 1.000 λέξεις , έσπευσα - με το ίδιο σκεπτικό - να βρω εναλλακτικούς τρόπους να την περιορίσω, αλλά μάταια. Κάθε προσπάθεια καθιστούσε το συναίσθημα "ρηχό" και τους προβληματισμούς επιτηδευμένους. Μπορεί το κείμενο να γινόταν πιο "εύπεπτο" για τους εν λόγω αναγνώστες, αλλά αμφιβάλλω αν θα έθρεφε τις ίδιες ανησυχίες. Στην εποχή της γρήγορης πληροφορίας , της λαίλαπας περισπασμών και της επακόλουθης κατασίγασης του συναισθήματος , είναι μεγάλη πρόκληση να κρατήσουμε το ενδιαφέρον των ανθρώπων. Παρόλα αυτά, εξακολουθώ να πιστεύω ότι το βάθος και η ουσία ενός κειμένου γραμμένου με ιδιαίτερη φροντίδα , βρίσκουν πάντα το δρόμο τους προς εκείνους που τα εκτιμούν. Η στέρηση αυτού του βάθους από την άλλη , μετά λύπης , διαπιστώνουμε ότι είναι αρκετά συχνή και ιδιαίτερα πρόδηλη στον κόσμο των ΜΜΕ. Η ανάγκη για διατήρηση αμείωτου του ενδιαφέροντος του θεατή καθιστά αναπόφευκτη ( ; ) την επιστράτευση μεθόδων διέγερσης του συναισθήματός του , με οποιονδήποτε τρόπο και για οποιοδήποτε κόστος. Συμμερίζομαι , επίσης , την εσωτερική σύγκρουση που βιώνετε γύρω από την έννοια του ανθρωπισμού και την ατομική ευθύνη. Πράγματι , η ατομική ευθύνη από μόνη της , αδυνατεί να ενεργοποιήσει ουσιαστική δράση. Έχει μικρής εμβέλειας όρια , που περιορίζονται στο "εγώ". Η προσωπική , όμως , ευθύνη διαθέτει όλα τα εφόδια να αναχθεί σε συλλογική. Το πρόσωπο που περιγράφετε , με υψηλά ιδανικά και ευαισθησίες , δύναται να αναγνωρίσει την ανάγκη για δράση και ενσάρκωση των σκέψεών του σε χειροπιαστά έργα. Και δίχως να υιοθετεί τιμωρητική στάση απέναντι στον εαυτό του , να συμφιλιωθεί με την ιδέα ότι μπορεί κάθε φορά να κάνει , μόνο ό,τι του επιτρέπει η δύναμή του τη συγκεκριμένη στιγμή. Η αυτοκριτική και η αναζήτηση τρόπων βελτίωσης , συνιστούν από μόνες τους πολύτιμο βήμα στο δρόμο για την ανάληψη δράσης. Έτσι , η θεωρητική ενασχόληση δεν έχει ως αυτοσκοπό την αύξηση απλώς των γνώσεων προς ίδιον όφελος , αλλά μακροπρόθεσμα την εξυπηρέτηση της ευδαίμονος ζωής - προσωπικής και συλλογικής.