Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

Κωδικός : MED2135

ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

MED2135  -  Α. Χ. Λάζαρης, Καθηγητής Παθολογικής Ανατομικής - Κ. Καλαχάνης, Δρ Φιλοσοφίας - Μ. Γιάνναρη, M.Ed.

Ιστολόγιο

Η ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΗ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΠΕΙΝΟΥΣΕ ΚΑΙ ΠΟΝΟΥΣΕ, ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΝ ΝΑ ΟΝΕΙΡΟΠΟΛΕΙ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ; ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ, ΔΕΝ ΞΕΡΩ.

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2023 - 10:01 π.μ.

- από τον χρήστη

Πριν από 79 χρόνια,  τον ματωμένο Δεκέμβρη του ’44, η διαδήλωση του ΕΑΜ στο Σύνταγμα «πνίγεται» στο αίμα και η χώρα αρχίζει να βυθίζεται στη δίνη του εμφυλίου πολέμου.

Ο Ελληνικός Εμφύλιος Πόλεμος ξεκίνησε «επίσημα» τον Μάρτιο του 1946 μεταξύ του Ελληνικού Κυβερνητικού Στρατού  (που υποστηριζόταν από την Μεγάλη Βρετανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες), και του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (αντάρτικες δυνάμεις υπό τον έλεγχο του Κουμμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, και με την υποστήριξη της Σοβιετικής Ένωσης, της Αλβανίας, της Βουλγαρίας, και της Γιουγκοσλαβίας). Ο Ελληνικός Εμφύλιος θεωρείται διεθνώς ως η πρώτη πράξη του ψυχρού πόλεμου στη μεταπολεμική ιστορία, και ήταν η πολεμική σύγκρουση με τις μεγαλύτερες απώλειες που γνώρισε η χώρα από το 1830 έως σήμερα. Προσδοκώ η μνήμη που περνά αυτόματα από γενιά σε γενιά να οδηγήσει στην εξαφάνιση της μισαλλοδοξίας μας και να κρίνουμε τη σύγχρονη πραγματικότητα αντικειμενικά, χωρίς εμπάθεια.

Ο εν λόγω πόλεμος διήρκησε τρία χρόνια, κι έληξε τον Αύγουστο του 1949 με την ήττα των κομμουνιστών ανταρτών. Έτος καμπής το 1948 από το οποίο οι δύο παρακάτω φωτογραφίες.

Το αγόρι της φωτογραφίας βρέθηκε από ομάδα του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, έξω από τη Θεσσαλονίκη το 1948. Λέγεται πως γύρω του κείτονταν έξι νεκροί και πως το αγόρι αυτό ήταν ο μόνος επιζών.

Την ίδια χρονιά όμως κυκλοφορήθηκε το παρακάτω ελαφρό τραγούδι που ερμήνευσε η Δανάη με τη βελούδινη φωνή της, τόσο χαρακτηριστικά για το τότε κυρίαρχο αυτό είδος τραγουδιού.

Η Δανάη Στρατηγοπούλου (1913-2009) ήταν Ελληνίδα τραγουδίστρια - διαπρεπής ερμηνεύτρια, μεταξύ άλλων,  του Αττίκ και του Χαιρόπουλου - μουσικός, συγγραφέας, μεταφράστρια και καθηγήτρια της ελληνικής Λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Σαντιάγο της Χιλής, καθώς και φωνητικής μουσικής σε πολλά ωδεία."Ιέρεια" της "Μάντρας" του Αττίκ, μοναδική ερμηνεύτρια των Χαιρόπουλου, Σουγιούλ, Γιαννίδη, Καπνίση, αλλά και του δημοτικού μας τραγουδιού, η Δανάη υπήρξε και αγωνίστρια της Εθνικής Αντίστασης, ενώ είχε φυλακιστεί από την Γκεστάπο στα χρόνια της Κατοχής. Με αγωνιστική δράση και στη Χιλή, καθώς συμμετείχε στη "Λαϊκή Ενότητα" του Σαλβαδόρ Αλιέντε,συνδέθηκε με στενή φιλία με τον κορυφαίο ποιητή της Λατινικής Αμερικής, νομπελίστα, Πάμπλο Νερούντα, ο οποίος την "έχρισε" επίσημη μεταφράστριά του για την ελληνική γλώσσα.

https://drive.google.com/file/d/1F3r68fd2XBoym3vPaXhuXpV-a8f_Y1kS/view?usp=sharing

H Tέχνη μέσα ή έξω από την πραγματικότητα; Δραπετεύουμε λυτρωτικά από το παρόν ή το αναμορφώνουμε ριζικά μέσω της Τέχνης; Tι λέτε; Να ρίξουμ’ άγκυρα στης λήθης το γιαλό;

Σχόλια (2)

Χρήστης:ΠΑΡΔΑΛΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
- από τον χρήστη

Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2023 - 1:14 π.μ.

Ως ένας από τους όρους της γλωσσολογικής δημιουργικότητας του ανθρώπου που περιγράφει κάτι εγγενώς ασαφές, η «Τέχνη» ιστορικά αλλάζει περιεχόμενο και σημασία. Κάποτε αφορούσε τη σφαίρα των «Καλών» τεχνών, καθορισμένες, κατηγοριοποιημένες, συνυφασμένες με την «ωραία» αισθητική. Πλέον, τέχνη είναι και η μαγειρική, το graffiti, η δερματοστιξία, ενώ στις παραδοσιακές τέχνες έχουν εισαχθεί ιδέες ασύμφωνες με την κλασική αντίληψη του «όμορφου» και θίγονται θέματα που θεωρούνται ενοχλητικά ή και σκανδαλώδη από ό,τι έχουμε αποφασίσει να αποκαλούμε κοινή γνώμη. Εδώ να σημειώσω ότι για μένα η Τέχνη δεν απαιτείται να παρουσιάζει το «ωραίο» - αυτό που απαιτείται είναι να κυοφορεί κάποιο νόημα. Στη γενιά του 2000, γνωστή και ως Gen Z, μας αρέσει, όταν μας δίνουν δύο επιλογές τις οποίες επιθυμούμε εξίσου, να απαντάμε με «ναι». Συνεπώς, στην ερώτηση «Τέχνη μέσα ή έξω από την πραγματικότητα;», η απάντησή μου είναι ναι. Ο αμφιβληστροειδής της δικής μου αντίληψης καταγράφει την Τέχνη ως δυνητικά παρούσα στα πάντα, γιατί είναι μια ανθρώπινη νοητική εφεύρεση, οπότε υπάρχει όπου αποφασίσουμε εμείς να την εντοπίσουμε. Κατ’ επέκταση, ένα πρόσωπό της μπορεί να υπηρετεί την πραγματικότητα, εκθέτοντας την, κριτικάροντάς την, εκθειάζοντάς την, ενώ ένα άλλο να προσφέρει μια θαλπωρή διαφυγής μέσω του ανεκτίμητου εργαλείου της φαντασίας, την οποία χρειάζεται και ο πιο στυγνός ρεαλιστής. Σαν Ιανός, λοιπόν, πιστεύω πως η Τέχνη είναι φτιαγμένη για να προάγει την ανθρώπινη λειτουργικότητα αποτελεσματικά μόνο όταν εναλλάσσει τα δύο της πρόσωπα: Δεν μπορούμε να εξελιχθούμε, συχνά ούτε καν να επιβιώσουμε δίχως να κατανοήσουμε και να συμμετάσχουμε σε ό,τι άπτεται της υλικής πραγματικότητας. Όπως, όμως, γνωρίζει όποιος αφήνει τα γεγονότα να προχωρούν πέρα από τον προθάλαμο των ασυνείδητων αμυνών του, η πραγματικότητα δεν αντέχεται για πολύ. Απαιτείται ένα διάλειμμα, για να επιστρέφουμε σε αυτή χωρίς να σερνόμαστε στο περιθώριό της εξουθενωμένοι. Ναι, έχουμε μυαλό, μάτια, αντανακλαστικά για να ζούμε «εκεί έξω», αλλά και την ικανότητα να ονειροπολούμε και να επιλέγουμε τη λήθη για λιμάνι για κάποιο λόγο μας την εγκατέλειψε η φύση. Ας βάλουμε στόχο, λοιπόν, μια ώριμη ευαισθησία ικανή να διακρίνει τι ταιριάζει σε κάθε στιγμιότυπο του βίου μας.
Χρήστης:Λάζαρης Ανδρέας
- από τον χρήστη

Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2023 - 12:47 μ.μ.

Λυτρωτικά εξισορροπιστική η τοποθέτησή σου, Κωνσταντίνα.