Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Θεατρικό Bestiarium. Φιλοσοφία και θεωρία του θεάτρου και του δράματος (Τμήμα 1)

THEATRE 274  -  Θεοδούλη Αλεξιάδου

No available

Κατά την ένταξη των ζώων σε δραματικά/παραστασιακά συγκείμενα τι κερδίζει το θέατρο και τι τα ζώα; Με άλλα λόγια, τι προσφέρει το ζώο στο θέατρο και τι το θέατρο στο ζώο; Ενώ το ζώο προσφέρει πολλά στο θέατρο, το θέατρο του ανταποδίδει ελάχιστα, όπως ελάχιστα συμβάλλει και στο γενικότερο ζήτημα των ζώων, καθώς η εντονότερη, κατά τις τελευταίες δεκαετίες, παρακολούθηση παραστάσεων με ζώα επί σκηνής δεν έχει επιφέρει παρά ελάχιστες αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο τα κοιτάζουμε ή τα κατανοούμε.

Ό,τι αποκαλούμε αυτάρεσκα «ζώο» είναι στην πραγματικότητα ένα «υποκείμενο-μιας-ζωής» που υφίσταται αφ’ ενός την αμετάκλητη βία της ονοματοθεσίας, αλλά αφ’ ετέρου, και ακριβώς μέσω αυτής της ονοματοθεσίας, συμμετέχει ουσιαστικά στον ορισμό του ανθρώπινου με δύο αντίθετους τρόπους. Από τη μια μεριά αντιπροσωπεύει, όπως το έθετε ήδη ο Αριστοτέλης, μια οντική στιβάδα κατώτερη αυτής που καταλαμβάνει εδώ και χιλιετίες ο άνθρωπος και από την άλλη συμβολίζει βαθιές, ενίοτε δε και απωθημένες, πτυχώσεις της ύπαρξής του. Στην πρώτη περίπτωση συγκεφαλαιώνει (και επιφορτίζεται με) ό,τι υπερβαίνει (ή υποτίθεται ότι υπερβαίνει), άρα συμπεριλαμβάνει ο άνθρωπος στην ύπαρξή του, το οποίο θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε ζωικότητα (animalité)· στη δεύτερη περίπτωση εκφράζει συμβολικά αυτό που είναι στη βάση της ύπαρξής του, δηλαδή τη ζωτικότητά του (vitalité). Και στις δύο περιπτώσεις όμως συγκροτεί έναν από τους κατ’ εξοχήν τόπους της ετερότητας.

Τι σημαίνει πραγματικά η παρουσία ενός μη ανθρώπινου ζώου στα κείμενα που γράφονται και στις παραστάσεις που σκηνο-θετούνται από τα ανθρώπινα ζώα;

Ενότητες

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...