Θεατρικό Bestiarium. Φιλοσοφία και θεωρία του θεάτρου και του δράματος (Τμήμα 1) (THEATRE 274)

Θεοδούλη Αλεξιάδου

Περιγραφή

Κατά την ένταξη των ζώων σε δραματικά/παραστασιακά συγκείμενα τι κερδίζει το θέατρο και τι τα ζώα; Με άλλα λόγια, τι προσφέρει το ζώο στο θέατρο και τι το θέατρο στο ζώο; Ενώ το ζώο προσφέρει πολλά στο θέατρο, το θέατρο του ανταποδίδει ελάχιστα, όπως ελάχιστα συμβάλλει και στο γενικότερο ζήτημα των ζώων, καθώς η εντονότερη, κατά τις τελευταίες δεκαετίες, παρακολούθηση παραστάσεων με ζώα επί σκηνής δεν έχει επιφέρει παρά ελάχιστες αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο τα κοιτάζουμε ή τα κατανοούμε.

Ό,τι αποκαλούμε αυτάρεσκα «ζώο» είναι στην πραγματικότητα ένα «υποκείμενο-μιας-ζωής» που υφίσταται αφ’ ενός την αμετάκλητη βία της ονοματοθεσίας, αλλά αφ’ ετέρου, και ακριβώς μέσω αυτής της ονοματοθεσίας, συμμετέχει ουσιαστικά στον ορισμό του ανθρώπινου με δύο αντίθετους τρόπους. Από τη μια μεριά αντιπροσωπεύει, όπως το έθετε ήδη ο Αριστοτέλης, μια οντική στιβάδα κατώτερη αυτής που καταλαμβάνει εδώ και χιλιετίες ο άνθρωπος και από την άλλη συμβολίζει βαθιές, ενίοτε δε και απωθημένες, πτυχώσεις της

Περισσότερα  

Ενότητες

1ο μάθημα ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ψηφιακές βιβλιογραφικές πηγές

https://uoa.academia.edu/GeorgePefanis

http://www.performancephilosophy.org/journal

http://www.theatre.uoa.gr/ereyna/ekdoseis/parabasis/parabasis-online.html (περιοδικό "Παράβασις")

http://www.logeion.upatras.gr (Περιοδικό "Λογείον")

http://ejournals.lib.auth.gr/skene/issue/archive (Περιοδικό "Σκηνή")

http://www.enl.auth.gr/gramma/ (Περιοδικό "Γράμμα/Gramma")

http://www.nt-archive.gr (Ψηφιακό Αρχείο Εθνικού Θεάτρου)

http://www.greektheatrecritics.gr/ Facebook: Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών

Facebook: Georges Pefanis

http://www.greek-theatre.gr/public/gr/greekplay/index/viewpoint

http://www.critical-stages.org/

http://dia-keimena.frl.auth.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=76&Itemid=85

Ο σκύλος του Lévinas και οι σκηνές των ζώων. Τις παρουσιάσεις της ενότητας θα τις βρείτε εδώ.

 

Μελέτη

Διαβάστε τα μελετήματα του George P. Pefanis: "Is the animal event possible? Animal precariousness and moral indeterminacy in performance", New Theatre Quarterly34:2, 2018 το οποίο μπορείτε να βρείτε στη διεύθυνση: https://uoa.academia.edu/GeorgePefanis και του Michael Peterson: "The Animal Apparatus. From a Theory of Animal Acting to an Ethics of Animal Acts". Θα το βρείτε εδώ.

Διαβάστε το μελέτημα του J.-B. Jeangene Vilmer: "Animaux dans l’art contemporain, la question ethique". Θα τοβρείτε εδώ και του Cary Wolfe: "Human, All Too human “Animal wrights and the humanities", το οποίο θα βρείτε εδώ.

Διαβάστε το μελέτημα του Γ.Π. Πεφάνη: «Φιλοσοφίες της σκηνής/Σκηνές της φιλοσοφίας. Σκιαγράφηση μιας θεατροφιλοσοφίας». Θα το βρείτε στη διεύθυνση: https://uoa.academia.edu/GeorgePefanis

Δραστηριότητες

1) Μπορείτε να παρακολουθήσετε αποσπάσματα από τις παραστάσεις   "Ανθρώπινοι ζωολογικοί κήποι: Η συνέντευξη" (2016) στη διεύθυνση  https://www.youtube.com/watch?v=_JF_hO37afw και "Ανθρώπινοι ζωολογικοί κήποι: Όν" από την ομάδα NV Sisterhood (Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων 2018), στις διευθύνσεις https://www.youtube.com/watch?v=6ADzfT-0XeE και https://www.youtube.com/watch?v=zC40h649zV8.

Η θεατρική performance «Ανθρώπινοι ζωολογικοί κήποι: Όν» εστιάζει στο φόβο της ετερότητας πάνω στην οποία χτίζονται προσωπικοί και κοινωνικοί μηχανισμοί συμπεριφορών. Είναι μια περιήγηση στη σχέση μεταξύ σώματος-νου· διεισδύει στα προσωπικά δεδομένα που δημιουργούνται από τις πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες και εξετάζει το κατά πόσο υπάρχει - και πού βρίσκεται - η ελεύθερη βούληση. Η παράσταση είναι το τελευταίο μέρος της τριλογίας «Ανθρώπινοι ζωολογικοί κήποι» και είναι εμπνευσμένη από τις εθνολογικές εκθέσεις «Negro Villages» που διεξάγονταν τον 18ο, 19ο και στις αρχές του 20ού αιώνα.

2) Παρατηρήστε τη σκηνή "Who The Fuck Are You?" από την ταινία του John Cassavetes: Love Streams, και σχολιάστε τη. Θα την βρείτε στον σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=x6nKKB2As0E

 

Βιβλιογραφία

Έλση Μπακονικόλα-Γιαμά: "Ο ανθρωπισμός του Em. Levinas", Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση 17, 2000, σσ. 207-214. Πατήστε εδώ.

2ο Μάθημα 25-10-2021

ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ

Οι σκηνές των ζώων. Από το Chauvet στον Montaigne

Η πρωταρχική σκηνή του Chauvet. Από τον Enkidu στην κληρονομιά του Μινώταυρου. Εκεί που δεν το περιμένεις. Ζωολογικές σκηνές στο αρχαίο αθηναϊκό θέατρο. Η ρωμαϊκή εκατόμβη. Μεσαιωνικές ιππικές σκηνές. Το θέαμα της ζωομαχίας. Πλούταρχος, Gelli, Bonifacio και Turmeda. Montaigne: το πιο αλαζονικό ζώο, ο άνθρωπος.

Την ύλη του μαθήματος μπορείτε να την βρείτε εδώ.

 

ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  1. Να διαβάσετε το μελέτημα της Καίτης Διαμαντάκου-Αγάθου: "Euripides versus Aristophanes, Ion versus Birds.
    A possibility of “paracomic” referentiality", το οποίο μπορείτε να βρείτεεδώ.
  2. Να διαβάσετε το μελέτημα του P.D. Arnott:¨"Αnimals in the greek theatre", το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ.
  3. Να διαβάσετε το μελέτημα M. Padilla: "Herakles and the Animals in the Origins of Comedy and Satyr-Drama", το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ.
  4. Να διαβάσετε το μελέτημα της Lucyna Kostuch: "Do animals have a homeland? Ancient Greeks on the
    cultural identity of animals", το οποίο μπορείτε να βρείτεεδώ.
  5. Να διαβάσετε το μελέτημα της Marla Carlson: "Furry Cartography. Performing Species", το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ.

  6. Να διαβάσετε το διήγημα του FR. Kafka "Έρευνες ενός σκύλου". 

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ALBEE

  1. Jonathan Shandell: "The Zoo Story and the Whole Story". Πατήστεεδώ.
  2. Lucina P. Gabbard: "At the Zoo: From O'Neill to Albee". Πατήστεεδώ.

  3. Michelle Robinson: "Impossible Representation: Edward Albee and the End of Liberal Tragedy". Πατήστε εδώ.

 3ο ΜΑΘΗΜΑ: 1/11/2021

ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ

Από την καρναβαλική ευθυμία και την αιματηρή μεσαιωνική σκηνή στην ανθρωποκεντρική Αναγέννηση 

Missae asini. Σκηνές του λαϊκού πολιτισμού και οι αμφισημίες τους στον ελληνικό και τον βαλκανικό χώρο.

Οι σκληροί ρόλοι των ζώων. Γκροτέσκος κόσμος και καρναβαλική ζωικότητα.

Η ανθρωποκεντρική Αναγέννηση. Η μεγάλη των Ελισαβετιανών σκηνή του Bear Garden. Απόλυτος ανθρωποκεντρισμός, σχετικός ανθρωποκεντρισμός και ανθρωπομορφισμός.

Την ύλη του μαθήματος μπορείτε να την βρείτε εδώ.

 

ΑΣΚΗΣΗ  1.

Να διαβάσετε το έργο του David Mamet Παραλλαγές πάπιας, σε μετάφραση Μιχαέλας Αντωνίου, το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ.

Προτείνεται να εντοπιστούν/αναλυθούν/ερμηνευθούν στοιχεία ζωικότητας στο έργο και η σχέση τους με την ανθρωπινότητα (π.χ. ανθρωποκεντρική σκοπιά, σκηνές όπου έστω και για λίγο διαρρηγνύεται κ.ά.).

Μπορείτε να κινηθείτε σε κάποιους άξονες, γύρω από τους οποίους θα δομήσετε την ανάλυσή σας. Ενδεικτικά:

  • Συναισθηματικός ανθρωπομορφισμός.
  • Από δραματουργική άποψη (π.χ. τα πρόσωπα και πώς συγκροτούνται, δραματικές συγκρούσεις και σύνδεση με στοιχεία των πρώτων μαθημάτων και της βιβλιογραφίας τους).
  • Ανάλυση των σχέσεων ετερότητας μεταξύ των προσώπων (οικειότητα/ξενότητα): Γίνεται υπέρβαση της ετερότητας ή της ταυτότητας μέσω της ζωικότητας; Υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρωπινότητας και ζωικότητας; Το είναι το μοιράζονται όλα τα υποκείμενα μιας ζωής στο έργο;
  • Η έννοια του ζώου-συμβάν.

Η ανάλυση και τα περιεχόμενα θα κινηθούν σύμφωνα με τους στόχους και άξονες που θα θέσετε. Όπως επισημαίνεται και στην εκφώνηση, μπορείτε να αναζητήσετε διασυνδέσεις με άλλα έργα του συγγραφέα ή και έργα άλλων συγγραφέων, το κύριο όμως τμήμα του δοκιμίου θα αφορά στις Παραλλαγές πάπιας.

Στην ανάλυσή σας, εάν το θεωρείτε σκόπιμο, μπορείτε να αξιοποιήσετε και το κείμενο του Levinas «Nom d’un chien ou le droit naturel», από το Difficile liberté, το οποίο αναλύσαμε στο μάθημα.  

MEΛETH

Α. Μελετήστε τα εξής δοκίμια:

  1. Barry B. Witham: ¨"The Anger in Equus" (θα το βρείτεεδώ).
  2. Ryan m. Claycomb: "Middlebrowing the Avant-Garde: Equus on the West End" (θα το βρείτεεδώ).
  3. Jennifer Parker-Starbuck: "Becoming-Animate: On the Performed Limits of "Human" (Θα το βρείτεεδώ).
  4. Laurie Shannon: "The Eight Animals in Shakespeare; Or, before the Human". (Θα το βρείτεεδώ).
  5. Laurie Shannon: "Poor, Bare, Forked: Animal Sovereignty, Human Negative Exceptionalism, and the NaturalHistory of "King Lear". (Θα το βρείτε εδώ).

(Β. Να διαβάσετε το έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη: Επίκληση της γοητείας, Μωβ Σκίουρος, Αθήνα 2018.)

 

ΑΣΚΗΣΗ  2.

Να διαβάσετε το έργο Ο άνθρωπος ελέφαντας του Bernard Pomerance, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 2019. Να γράψετε ένα δοκίμιο, όπου

α. Θα αναλύετε τη σχέση της τερατομορφίας με τη ζωικότητα

β. Θα σχηματίσετε ένα δικό σας διακείμενο με βάση την τερατομορφία και τη ζωικότητα, εξηγώντας ταυτόχρονα την επιλογή των έργων.

γ. Θα προτείνετε μια δική σας σκηνοθεσία του έργου με βάση τη διευρυμένη διακειμενική εκδοχή του.

 

MEΛETH

Μελετήστε:

Stanton B. Garner: "In Search of Merrick: Kinesthetic Empathy, Able-Bodiedness, and Disability Representation", Journal of Dramatic Theory and Criticism, 29:2, 2015, σσ. 81-103. Πατήστε εδώ.

Philip K. Wilson: "Eighteenth-Century "Monsters" and Nineteenth-Century "Freaks": Reading the Maternally Marked Child", Literature and Medicine 21:1, 2002, σσ. 1-25. Πατήστε εδώ.

Από τις δύο ασκήσεις θα επιλέξετε τη μία.

 

Διδακτέα ύλη

Ο μεγάλος Descartes. Η πολυμορφία των νεωτέρων χρόνων: οι ζώνες της ζωικής ανθρωπινότητας και της ανθρωπόμορφης ζωικότητας. Η Πραγματεία για τα ζώα του Condillac. Η έμπνευση του βασιλιά Ήλιου, το Πανοπτικόν του Bentham και ο Foucault. Το ανθρωποκεντρικό επιχείρημα. Η απεικονιστική επιχειρηματολογία του William Hogarth. Οι φιλόζωοι στοχαστές και ο απόμακρος Kant.

 

Μελέτη

Μελετήστε τα παρακάτω άρθρα

Yoram S. Carmeli: "Lion on Display: Culture, Nature, and Totality in a Circus Performance". Θα το βρείτε εδώ.
Una Chaudhuri: "(De)Facing the Animals Zooësis and Performance". Θα το βρείτε εδώ.
David Williams: "Inappropiate/d Others. The Difficauty of being a dog". Θα το βρείτε εδώ.

John Stokes: "Lion_griefs_the_wild_animal_act_as_theatre". Θα το βρείτε εδώ.

 Kristine Dombek: "Murder in the Theme Park. Evangelical Animals and the End of the world". Θα το βρείτε εδώ.

Leon J. Hilton: "The Horse in my Flesh, Transpieces Performance and Affective Athleticism". Θα το βρείτε εδώ.

Walter Putnam: "Captive Audiences. A Concert for the Elephants in the Jardin". Θα το βρείτε εδώ.

Nicholas Ridout: "Animal Labour in the Theatrical Economy" πατήστε εδώ.

 

ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Να διαβάσετε τη νουβέλα του Bulgakov: Καρδιά του σκύλου.

Διδακτέα ύλη

Στους κήπους του 19ου αιώνα. Το πέρασμα στον 20ό αιώνα

Νέα νομοθετικά εγχειρήματα. Η επιμονή της βαναυσότητας και η βιομηχανοποίηση. Μουσεία, κήποι, και ενυδρεία. Πώς μπορεί κανείς να συστεγάσει τον ειδισμό με τον αποικιακό ρατσισμό; Οι ζωολογικοί κήποι ανθρώπων. Ένας μικρός καφκικός απόηχος. Όταν οι κήποι και τα ενυδρεία γίνονται θεματικά πάρκα. Ο κόσμος του τσίρκου. Τα ιπποδράματα. Η χρυσή εποχή του τσίρκου. Παρακμή, ανανέωση, αμφισβήτηση. Μικρή παρέμβαση: Max Horkheimer ή Nicholas Ridout; Θεσμικές αλλαγές.

Την παρουσίαση του μαθήματος μπορείτε να τη βρείτε εδώ.  Την ύλη του 4ου κεφαλαίου θα την βρείτε  εδώ. (Το αρχείο, καθώς είναι βαρύ, θα αργήσει λίγο να ανοίξει).

Τις παρουσιάσεις του μαθήματος θα τις βρείτε εδώ.

 

Άσκηση

Αφού διαβάσατε το έργο Επίκληση της γοητείας του Γιάννη Μαυριτσάκη, να γράψετε ένα ερμηνευτικό δοκίμιο με το οποίο θα προσδιορίζετε τα στοιχεία της ζωικότητας.

Διαβάστε τα μελετήματα:

Lourdes Orozco: "Never Work with Children and Animals Risk mistake and the real in performance". Θα το βρείτε εδώ.

Martin Puchner: "Performing the Open- Actors, Animals, Philosophers". Θα το βρείτε εδώ.

Γιώργος Π. Πεφάνης: "Κωλοδουλειά: Η σύγχρονη κανονικότητα της δυστοπίας", στο βιβλίο του Θιασώτες και φιλόσοφοι. Σκιαγράφηση μιας θεατροφιλοσοφίας, Παπαζήσης, Αθήνα 2016, σσ. 263-272.

Γιώργος Π. Πεφάνης: "Η σύγχρονη ελληνική δραματουργία (2000-2016)"-Θέματα Λογοτεχνίας57, 2018, σσ. 165-185. Θα το βρείτε στη διεύθυνση https://uoa.academia.edu/GeorgePefanis/Papers-on-Dramaturgy.

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Paul Ricœur: Το κακό. Μια πρόκληση για τη φιλοσοφία και τη θεολογία, Πόλις, Αθήνα 2005.

Georges Bataille: Η θεωρία της θρησκείας, Ύψιλον, Αθήνα 1982.

Georges Bataille: Η λογοτεχνία και το κακό, Πλέθρον, Αθήνα 1989.

Jean Baudrillard: Η διαφάνεια του κακού. Δοκίμιο πάνω στα ακραία φαινόμενα, Εξάντας, Αθήνα 1996.

Jean Baudrillard: Η γοητεία, Θεωρία, Αθήνα 1984.

Διδακτέα ύλη

Η σκηνική ζωογραφία στον 20ό και τον 21ο αιώνα

Η οριοφιλία του Derrida και το γίγνεσθαι-ζώο των Deleuze και Guattari.

Kira O’Reilly: Inthewrongplaceness.

Η επανεμφάνιση των αλόγων.

Πώς να εξηγήσεις τον Heidegger σε έναν νεκρό λαγό.

Τα bestiaria του Jan Fabre: ο εντομολόγος προπάππος και οι performers-ζώα.

Τα ζώα αυτοπροσώπως στη σκηνή.

«Εκπνέουν όπως εγώ»: Parrots and Guinea Pigs του Jan Fabre.

Τις παρουσιάσεις του μαθήματος θα τις βρείτε εδώ.

Άσκηση 1

Να μελετήσετε το έργο του Edward Albee The Goat or Who is Sylvia (Η γίδα ή ποια είναι η Σύλβια) και να το αναλύσετε με βάση τις σχέσεις του ζωικού με το ανθρώπινο.

Στην ανάλυσή σας, εάν το θεωρείτε σκόπιμο, μπορείτε να αναζητήσετε διασυνδέσεις με άλλα έργα του συγγραφέα.

Μελέτη

Διαβάστε το μελέτημα του Andrew Soffer: "Tragedy and the Common Goat. Deperformative Poetics in Albee s The Goat". Θα το βρείτε εδώ.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ALBEE

1. Jonathan Shandell: "The Zoo Story and the Whole Story". Πατήστε εδώ.

2. Lucina P. Gabbard: "At the Zoo: From O'Neill to Albee". Πατήστε εδώ.

3. Michelle Robinson: "Impossible Representation: Edward Albee and the End of Liberal Tragedy". Πατήστε εδώ.

 

Άσκηση 2

Να διαβάσετε και να αναλύσετε το έργο του Peter Shaffer: Equus ως προς τους ανθρώπινους χαρακτήρες και τη "ζωογραφία" του. (Θα το βρείτε εδώ).

 

Μελέτη

Μελετήστε τα παρακάτω άρθρα

Jennifer Parker-Starbuck: "Becoming-Animate. On the Performed Limits of Human". Θα το βρείτε εδώ.

Marla Carlson: "Furry Cartography. Performing Species". Θα το βρείτε εδώ.

Matthew Fuller: "Art for animals". Θα το βρείτε εδώ.

Kira OReilly: "falling-asleep-with-a-pig". Θα το βρείτε εδώ.

"The Art of Kira O’Reilly" Θα το βρείτε εδώ.

Κωνσταντίνος Πρώιμος: "Beuys. Πώς μα εξηγήσεις τις εικόνες σε έναν νεκρό λαγό". Θα το βρείτε εδώ.

Κωνσταντίνος Πρώιμος: "Μύθος και πραγματικότητα στο έργο του Joseph Beuys". Θα το βρείτε εδώ.

Arnd Wesemann and Marta Ulvaeus: "Jan Fabre: Belgian Theatre Magician", TDR 41:4, 1997. Θα το βρείτε εδώ.

Edith Cassiers et alii: "Physiological performing exercises by Jan Fabre: an additional training method for contemporary performers", Theatre, Dance and Performance Training 6:3, 2015. Θα το βρείτε εδώ.

Nathalie Roussel: "Exploring the Biomedical Paradigm in the Work of Jan Fabre". Θα το βρείτε εδώ.

Marvin Carlson: “I Am Not an Animal”. Jan Fabre’s Parrots and Guinea Pigs", TDR 51:1, 2007. Θα το βρείτε εδώ.

 ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ

Σκηνές της σκληρότητας. 

Α. Το πορτραίτο του καλλιτέχνη ως αδέσποτου σκύλου.

Β. Το ζωικό αίμα στον Hermann Nitsch και ο αστακός του Rodrigo García.

Γ. Τέσσερις σκηνές από την Κροατία.

Δ. Πίσω στον Fabre

Ε. Marco Evaristti: Η ωραία Ελένη στο blender.

ΣΤ. Μια παρεξηγημένη ζωοτομή και ένα τσακισμένο πιάνο: Genet à Tangeri των Magazzini Criminali και The Sky Is Falling του Rafael Ortiz.

Ζ. «Βασάνισα τα ζώα μέχρι θανάτου, αλλά ήταν σημαντικό για μένα να βιώσω αυτήν την εμπειρία ως έργο τέχνης»: Rat Piece του Kim Jones.

Η. Αμφισβητήσεις, συμφέροντα και προτιμήσεις.

Θ. Μια σύγχρονη αντικαρτεσιανή. Rachel Rosenthal: The Others.

Την παρουσίαση του μαθήματος θα την βρείτε εδώ.

 

Μελέτη

Διαβάστε το μελέτημα του Andrew Soffer: "Tragedy and the Common Goat. Deperformative Poetics in Albee s The Goat". Θα το βρείτε εδώ.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ALBEE

1. Jonathan Shandell: "The Zoo Story and the Whole Story". Πατήστε εδώ.

2. Lucina P. Gabbard: "At the Zoo: From O'Neill to Albee". Πατήστε εδώ.

3. Michelle Robinson: "Impossible Representation: Edward Albee and the End of Liberal Tragedy". Πατήστε εδώ.

 

Να διαβάσετε το διήγημα του Kafka: Αναφορά σε μία ακαδημία. Θα το βρείτε εδώ.

 

ΜΕΛΕΤΗ

Jean-Baptiste Jeangène Vilmer: "Animaux dans l’art contemporain : la question éthique". Θα το βρείτε εδώ.

Virginia B. Bettendorf: "Rachel Rosenthal: Performance Artist in Search of Transformation". Θα το βρείτε εδώ.

Interview with Raphael Ortiz. Πατήστε εδώ.

Martin Harries: "Regarding the Pain of Rats. Kim Jones's Rat Piece". Πατήστε εδώ.

Rachel Rosenthal: "Animals love theatre". Πατήστε εδώ.

Wilshire Bruce: "The concept of paratheatrical". Θα το βρείτε εδώ.

 George P. Pefanis: "Is the Animal-event Possible? Animal Precariousness and Moral Indeterminacy in Performance", New Theatre Quarterly 34:2, Cambridge University Press 2018, 176-185, θα το βρείτε στηδιεύθυνση: https://uoa.academia.edu/GeorgePefanis   

Μια συνέντευξη του Marco Evaristi θα βρείτε στη διεύθυνση http://mbf.blogs.com/files/evaristti-helena.pdf.

 

Διδακτέα ύλη

Από το φιλοσοφικό επιχείρημα στη ματιά του ζώου. Πέντε σκηνές.

Ανωνυμία και ονοματοθεσία (Jacques Derrida)

Ανθρωπολογικές μηχανές, καθεστώς εξαίρεσης και γυμνή ζωή (Giorgio Agamben)

Η σύγκλιση των δρόμων του Derrida και του Agamben

Ο Adorno και η ματιά του ετοιμοθάνατου ζώου

Η θεατρική οριοφιλία

Σκηνή Α. Το πένθος των πουλιών (Ιάκωβος Καμπανέλλης: Ο δρόμος περνά από μέσα)

Σκηνή Β. Η ενανθρώπιση του γορίλα (Ιάκωβος Καμπανέλλης: Ο γορίλας και η ορτανσία)

Σκηνή Γ. Η ανθρώπινη λεοντή (Βασίλης Μαυρογεωργίου- Κώστας Γάκης: Λιοντάρια)

Σκηνή Δ. Ο auteur της σκηνής και το κογιότ-performer (Rodrigo García)

Σκηνή Ε. Το σπάνιο αίσθημα της έξαρσης και της ταραχής (Rodrigo García: Λίαν αιμάσσον. Αιμάσσον. Μισοψημένο). 

Τις παρουσιάσεις του μαθήματος θα τις βρείτε εδώ.

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Aleksandra Wolska: "Rabbits, Machines, and the Ontology of Performance". Πατήστε εδώ.

Bruce Wilshire: "The Concept of the Paratheatrical. Πατήστε εδώ.

H.A.E. ZWART: "The Birth of a Research Animal: Ibsen’s The Wild Duck and the Origin of a New Animal Science". Πατήστε εδώ.

Rachel Price: "Animal, Magnetism, Theatricality in Ibsen's The Wild Duck". Πατήστε εδώ.

Διαμαντάκου Καίτη: "Άνθρωποι και κτήνη στο θέατρο του Αλέξη Σεβαστάκη". Πατήστε εδώ.

Puchner Martin: Performing the Open- Actors, Animals, Philosophers, Πατήστε εδώ.

Ashton Edwina: The Salon of Becoming-Animal, Πατήστε εδώ.

ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ

Είναι δυνατόν το ζώο-συμβάν;

Το α-δύνατο του συμβάντος.

Το συμβάν της φιλοξενίας.

Το συμβάν της δημοκρατίας.

Η εμπειρία του "ίσως".

Οι γερμανικοί ποιμενικοί στην "Κόλαση" του Romeo Castellucci.

 

Πραιρετικές δραστηριότητες

α. Να μελετήσετε και να αναλύσετε ένα από τα έργα ή μία από τις παραστάσεις του ενδεικτικού καταλόγου.

β. Προσπαθήστε να συμπληρώσετε τον κατάλογο με έργα και παραστάσεις του ελληνικού και ξένου θεάτρου.

γ. Προσπαθήστε να βρείτε βιβλιογραφικό, φωτογραφικό και πληροφοριακό υλικό για ένα από τα έργα ή μία από τις παραστάσεις που θα προσθέσετε στον κατάλογο.

Για να δείτε τον κατάλογο έργων και παραστάσεων πατήστε εδώ.

Ημερολόγιο