Μάθημα : Σύγχρονες Ηθικές Θεωρίες
Κωδικός : PHILOSOPHY847
-
Θεματικές Ενότητες
-
I. Εισαγωγή
-
II. Αρετοκρατία - Vladimir Jankélévitch
-
III. Δεοντοκρατία - Henri Bergson
-
IV. Δεοντοκρατία - Henri Bergson ii
-
V. Αρετοκρατία - Αριστοτέλης
-
VI. Αρετοκρατία - Alasdair Mcintyre: Γιατί έχει σημασία η αρετή
-
VII. Αρετοκρατία - Philippa Foot, Rosalind Hursthouse: Το πρόβλημα του trolley και η ζωή που αξίζει να βιώνεται
-
XIII. Δεοντοκρατία - Immanuel Kant: Τέλεια και ατελή καθήκοντα
-
IX. Δεοντοκρτία - Αυτονομία και ελεύθερη βούληση;
-
X. Συνεπειοκρατία - Henry Sidgwick: Από την οπτική γωνία του σύμπαντος
-
XI. Συνεπειοκρατία - Richard Mervyn Hare: Ο αρχάγγελος και ο παρίας
-
XII. Συνεπειοκρατία - Peter Singer και Julian Savulescu: Η επανάσταση του κοινού νου
-
I. Εισαγωγή
VII. Αρετοκρατία - Philippa Foot, Rosalind Hursthouse: Το πρόβλημα του trolley και η ζωή που αξίζει να βιώνεται
Τόσο η Philippa Foot, όσο και η Rosalind Hursthouse συνέβαλαν με το έργο τους στην ανάδειξη της σημασίας της αρετοκρατικής παράδοσης, σημασίας που υπερβαίνει για διαφόρους λόγους την κανονιστική της ισχύ. Κατά την Foot η εστίαση στην αρετή - καλύτερα, στις αρετές, ιδίως στην δικαιοσύνη και στην καλοσύνη, νομιμοποιείται λόγω του γενονότος πως τυπικά καθιστούν τους φορείς τους καλύτερους, ισχυρότερους και περισσότερο ευδαίμονες, ως εκ τούτου η προσφυγή σε συγκινησιοκρατικές ή επιτακτικές εξηγήσεις είναι περιττή. Κατά την Rosalind Hursthouse η αρετή είναι απαραίτητη για την ευδαιμονία, καθώς καθιστά την ανθρώπινη ζωή άξια να βιώνεται. Παράλληλα η Hursthouse, σε πείσμα της κρατούσας αντίληψης, θεωρεί πως η αρετοκρατία διαθέτει κανονιστική ισχύ, καθώς οι αρετές, τα ηθικά συναισθήματα και τα ηθικά κίνητρα είναι αλληλένδετα.