Μάθημα : Σύγχρονες Ηθικές Θεωρίες
Κωδικός : PHILOSOPHY847
-
Θεματικές Ενότητες
-
I. Εισαγωγή
-
II. Αρετοκρατία - Vladimir Jankélévitch
-
III. Δεοντοκρατία - Henri Bergson
-
IV. Δεοντοκρατία - Henri Bergson ii
-
V. Αρετοκρατία - Αριστοτέλης
-
VI. Αρετοκρατία - Alasdair Mcintyre: Γιατί έχει σημασία η αρετή
-
VII. Αρετοκρατία - Philippa Foot, Rosalind Hursthouse: Το πρόβλημα του trolley και η ζωή που αξίζει να βιώνεται
-
XIII. Δεοντοκρατία - Immanuel Kant: Τέλεια και ατελή καθήκοντα
-
IX. Δεοντοκρτία - Αυτονομία και ελεύθερη βούληση;
-
X. Συνεπειοκρατία - Henry Sidgwick: Από την οπτική γωνία του σύμπαντος
-
XI. Συνεπειοκρατία - Richard Mervyn Hare: Ο αρχάγγελος και ο παρίας
-
XII. Συνεπειοκρατία - Peter Singer και Julian Savulescu: Η επανάσταση του κοινού νου
-
I. Εισαγωγή
II. Αρετοκρατία - Vladimir Jankélévitch
Στο πεδίο της πρωτότυπης φιλοσοφικής δημιουργίας –διότι υπήρξε και εξαιρετικός ιστορικός της φιλοσοφίας–, παράλληλα προς τη μεταφυσική και την αισθητική (με έμφαση, εν προκειμένω, κυρίως στη μουσική δημιουργία), η ηθική αποτέλεσε θεμελιώδες μέλημα του φιλοσοφικού στοχασμού του Vladimir Jankélévitch (1903-1985). Στο σημαντικότερο πόνημά του περί ηθικής, την ογκώδη –τρίτομη στην τελική εκδοχή της– Πραγματεία περί των αρετών (1η έκδοση 1949), ο Γάλλος φιλόσοφος, εκκινεί από τις θεμελιώδεις προκείμενες της φιλοσοφικής του ανθρωπολογίας, τουτέστιν από την αναγνώριση και την ανάγκη αποδοχής της περατότητας του ανθρώπου –αναδεικνύοντας τα βασικά γνωρίσματα ή εκφάνσεις της, κυρίως το «νόμο της διαζευκτικής επιλογής»–, του έγχρονου χαρακτήρα του και της μικτής φύσης μας (οι άνθρωποι είμαστε όντα ψυχοσωματικά, μείγματα στιγμών και μεσοδιαστημάτων, και άγγελοι και κτήνη κ.λπ.). Ο στοχασμός του Jankélévitch για τη σχέση ανάμεσα στο λέγειν, το πράττειν και το είναι προϋποθέτει τις αναλύσεις του περί ελευθερίας, στην οποία ερείδεται όλη η ηθική του φιλοσοφία, και, συνακόλουθα, περί ευθύνης και καταλογισμού. Στο πλαίσιο αυτό εγκύπτει στο βούλεσθαι, με έμφαση σε λεπτότατες αναλύσεις για τη σχέση ανάμεσα στην προαίρεση/πρόθεση, τη βούληση και την επιθυμία. Όλη η σοβαρότητα της ηθικής έγκειται στην αγαθή προαίρεση και στη απόκρουση των κακών προθέσεων.