Μάθημα : Ψηφιακά Παιχνίδια και Μάθηση (Σύγγραμμα Κάλλιπος+ Συνοδευτικό Υλικό)
Κωδικός : ECD533
-
Θεματικές Ενότητες
-
Ορίζοντας τα Ψηφιακά Παιχνίδια
-
Ταξινομήσεις και Κατηγορίες
-
Κίνητρα Εμπλοκής
-
Ανάπτυξη Γνωστικών Δεξιοτήτων
-
Ανάπτυξη Κοινωνικών Δεξιοτήτων
-
Μαθαίνοντας πέρα από τα Όρια του Παιχνιδιού
-
Τα Ψηφιακά Παιχνίδια ως Μέσα Έκφρασης
-
Γραμματισμός Ψηφιακών Παιχνιδιών
-
Ψηφιακά Παιχνίδια στην Τάξη
-
Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Ψηφιακών Παιχνιδιών
-
Αξιολόγηση Ψηφιακών Παιχνιδιών
-
Η Διαμάχη για τη σχέση των Ψηφιακών Παιχνιδιών με τον Εθισμό και την Επιθετική Συμπεριφορά
-
Κατάλογος Παιχνιδιών
-
Ορίζοντας τα Ψηφιακά Παιχνίδια
Κίνητρα Εμπλοκής
Ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά των παιχνιδιών είναι η ενίσχυση της εμπλοκής των παικτών/τριών και η υποστήριξη κινήτρων ενασχόλησης με το παιχνίδι. Μεγάλος όγκος έρευνας έχει επικεντρωθεί στα στοιχεία των παιχνιδιών που υποστηρίζουν αυτά τα κίνητρα και την εμπλοκή. Σε αυτό το κεφάλαιο γίνεται επισκόπηση των κινήτρων που αναδύονται σε ψηφιακά παιχνίδια, εντοπίζονται βασικοί άξονες που αφορούν τον σχεδιασμό του παιχνιδιού, και συζητούμε τη σχέση που έχει η μάθηση με τα κίνητρα και την εμπλοκή των παικτών/τριών. Τα ερωτήματα που μας απασχολούν είναι: Γιατί κάποια παιχνίδια διατηρούν το ενδιαφέρον μας ενώ κάποια άλλα είναι βαρετά; Γιατί κάποια παιχνίδια αρχίζουν να γίνονται βαρετά μετά από λίγο, ενώ άλλα παραμένουν ψυχαγωγικά για πολύ περισσότερο; Τι είναι αυτό που κάνει τους παίκτες/τις παίκτριες να συνεχίζουν να παίζουν μέχρι το τέλος; Στόχος μας είναι οι αναγνώστες να προβληματιστούν και να μπορούν, παίζοντας ή αναλύοντας ένα παιχνίδι, να απαντούν αυτά τα ερωτήματα. Σκοπός του κεφαλαίου είναι η κατανόηση των χαρακτηριστικών των ψηφιακών παιχνιδιών που ενισχύουν τα κίνητρα και την εμπλοκή των παικτών/τριών, πέρα από την επιφανειακή διατύπωση ότι «τα παιχνίδια είναι διασκεδαστικά». Αυτά τα χαρακτηριστικά τοποθετούνται σε ένα θεωρητικό πλαίσιο από το πεδίο της ψυχολογίας και αναλύεται η σημασία τους στη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού περιβάλλοντος μάθησης. Η μελέτη των κινήτρων σε ψηφιακά παιχνίδια προσεγγίζεται διεπιστημονικά εμπλέκοντας τόσο θέματα σχεδιασμού του παιχνιδιού όσο και θέματα ψυχολογίας.