Μάθημα 6ο: Η Θεολογία ως ερμηνευτική διαδικασία. Οι θεολογικές και ιστορικές προϋποθέσεις για την ερμηνεία του νοήματος της πίστεως Β Μέρος

Ο Χριστιανικός Ελληνισμός του π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ: Τα δόγματα της Εκκλησίας ως περιεκτική διατύπωση της αλήθειας της Αγίας Γραφής για τον Θεό, τον κόσμο και τον άνθρωπο είναι ακατανόητα δίχως τη γλώσσα της ελληνικής φιλοσοφίας

Ορθοδοξία και αίρεσηΣύντομη αναφορά στις αιρετικές αντιλήψεις για το πρόσωπο του Χριστού: Δοκητισμός, Γνωστικισμός, Σαβελλιανισμός, Απολλιναρισμός, Νεστοριανισμός, Μονοφυσιτισμός, Μονοθελητισμός, Εικονομαχία.

Η σχολαστική και ομολογιακή κληρονομιά:  Τα δόγματα είναι θεωρητικές αποφάνσεις ή λογικά αξιώματα της πίστεως. Δόγμα και Δογματική. Η συστηματοποίηση της δογματικής θεολογίας ως υπέρβαση του Συμβόλου της Πίστεως. Θεολογία της ουσίας, η ψυχολογική απορροή των προσώπων της Αγίας Τριάδος, αναλογία του όντος (analogia entis), το Filioque ως προτεραιότητα της θείας ουσίας. Η έννοια του Θεού κατανοείται ως αντικείμενο της διάνοιας. Η αντικειμενοποιημένη ύπαρξη του Θεού ως απρόσωπη αναγκαιότητα του απόλυτου όντος. Τα δόγματα ως απροσπέλαστα μυστήρια;

Η εμπειρία της πίστης και της ζωής της Εκκλησίας.

Η ερμηνεία των δογμάτων αντιλαμβάνεται το έργο της με ποιμαντική και θεολογική ευαισθησία. 

Ο ζωτικός σύνδεσμος μεταξύ λατρείας και δογμάτων