Αξιολόγηση Ψηφιακών Παιχνιδιών

Στο κεφάλαιο αυτό παρουσιάζονται τεχνικές και εργαλεία με τα οποία μπορεί κανείς να αξιολογήσει ψηφιακά παιχνίδια. Η αξιολόγηση ψηφιακών παιχνιδιών μπορεί να στοχεύει στην αξιολόγηση των παιγνιωδών χαρακτηριστικών του παιχνιδιού ή στην αξιολόγησή του ως εργαλείο υποστήριξης των παιδαγωγικών στόχων, ή στην αξιολόγησή τους μέσα στο συνολικό πλαίσιο όπου εντάσσεται. Για την αξιολόγηση μπορούμε να επιλέξουμε από μια μεγάλη συλλογή τεχνικών και μεθόδων με τις οποίες παράγουμε δεδομένα και να αποκτήσουμε ανάδραση πάνω στις διαστάσεις που μας ενδιαφέρουν. Αναπόφευκτα, οι διαθέσιμες μέθοδοι και τα εργαλεία αξιολόγησης μπορούν να αφορούν οποιαδήποτε χαρακτηριστικά του ψηφιακού παιχνιδιού επηρεάζουν την αλληλεπίδραση του παίκτη/της παίκτριας με αυτό, έμμεσα ή άμεσα. και έχουν υιοθετηθεί από την πρακτική και τη θεωρία παρεμφερών περιοχών, όπως η Ψυχολογία, η Κοινωνιολογία, η Επικοινωνία Ανθρώπου-Υπολογιστή, κ.ά. Στο κεφάλαιο αυτό, αφού παρουσιαστεί το πλαίσιο και οι στόχοι της αξιολόγησης ψηφιακών παιχνιδιών, στη συνέχεια παρουσιάζεται με μεγαλύτερη λεπτομέρεια μια επιλογή από τις διαθέσιμες μεθόδους. Για την αξιολόγηση του μαθησιακού αποτελέσματος παρουσιάζεται σύντομα ο σχεδιασμός με αξιολόγηση πριν και μετά το παιχνίδι. Έπειτα, συζητούνται τα ερωτηματολόγια, ένα δημοφιλές αλλά δύσκολο εργαλείο, και παρουσιάζονται ορισμένα τυποποιημένα ερωτηματολόγια που, αν χρησιμοποιηθούν σωστά, μπορούν να ενισχύσουν την αξιοπιστία και εγκυρότητα των αποτελεσμάτων μας. Η τεχνική της αξιολόγησης με πρωτόκολλο ομιλούντος υποκειμένου παρουσιάζεται στη συνέχεια και τέλος η αξιολόγηση με ευρετικούς κανόνες. Συνολικά, οι μέθοδοι και τα εργαλεία που επιλέχθηκαν για αυτό το κεφάλαιο καλύπτουν την αξιολόγηση με χρήστες, όπου με τα ερωτηματολόγια μπορούμε να απαντήσουμε «τί συμβαίνει», ενώ με το πρωτόκολλο ομιλούντος υποκειμένου να αναζητήσουμε το «γιατί συμβαίνει». Επιπλέον, η αξιολόγηση από ειδικούς (ευρετική αξιολόγηση) μας επιτρέπει να πραγματοποιήσουμε γρήγορη και οικονομική αξιολόγηση χρησιμοποιώντας έναν μικρό αριθμό εκπαιδευομένων αξιολογητών. Το κεφάλαιο φιλοδοξεί λοιπόν να είναι μια συνοπτική εισαγωγή στην αξιολόγηση ψηφιακών παιχνιδιών και αφετηρία για την εξοικείωση και με άλλες μεθόδους.