Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ψυχολογία της Μετανάστευσης | Psychology of Immigration

(ΨΧ19 | PSY19) -  Βασίλης Παυλόπουλος | Vassilis Pavlopoulos

Περιγραφή Μαθήματος

***International students: Click on > Περίγραμμα below to collapse the drop-down menu with the course info in English***

Η μελέτη της μετανάστευσης συνιστά εφαρμοσμένο διεπιστημονικό πεδίο, όπου συναντώνται κλάδοι τόσο διαφορετικοί όσο οι νομικές, οι οικονομικές και οι κοινωνικές επιστήμες. Το συγκεκριμένο μάθημα επικεντρώνεται στην ψυχολογική προσέγγιση της μετανάστευσης. Το θεωρητικό υπόβαθρο προέρχεται από τα εξηγητικά μοντέλα της Διαπολιτισμικής Ψυχολογίας για την επιπολιτισμοποίηση, καθώς και από τις θεωρίες της Κοινωνικής Ψυχολογίας για την κοινωνική ταυτότητα και τις διομαδικές σχέσεις. Το περιεχόμενο των διαλέξεων περιλαμβάνει όψεις και συνιστώσες της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των μεταναστών, όπως: το επιπολιτισμικό στρες, οι συνέπειες της διαπολιτισμικής επαφής, η δυναμική των σχέσεων μεταξύ μειονοτικών και πλειοψηφικών ομάδων, οι στερεοτυπικές αντιλήψεις, η προκατάληψη και η προσλαμβανόμενη διάκριση, η εθνική ταυτότητα και η σημασία της γλώσσας. Επίσης, αναλύονται τα σύγχρονα μοντέλα για τις στρατηγικές επιπολιτισμοποίησης από τη σκοπιά της εσω-ομάδας (εθνοπολιτισμικές ομάδες) και της εξω-ομάδας (ευρύτερη κοινωνία στη χώρα υποδοχής) και παρουσιάζονται τα αποτελέσματα ψυχολογικών ερευνών με διαφορετικές εθνοπολιτισμικές ομάδες μεταναστών στην Ελλάδα.

Το μάθημα Ψυχολογία της Μετανάστευσης προσφέρεται ως επιλεγόμενο για τους φοιτητές του Τμήματος Ψυχολογίας και άλλων Τμημάτων.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2

  • Course Info for International Students

    Goals and content

    Information on the course goals and content is available in the Student Handbook, at the instructor’s personal website, and on http://eclass.uoa.gr/courses/PPP101 (e-class content in Greek).

    Readings and study material

    The instructor will recommend handbooks and journal articles in printed (from the university library) or digital (pdf) form, as well as online sources. (e.g., from Online Readings in Psychology and Culture). The study material consists of the following chapters from Sam & Berry (Eds.), Cambridge Handbook of Acculturation Psychology (2nd ed., 2006):

    • Part I, Ch. 2, Acculturation: Conceptual background and core components (D. Sam)
    • Part I, Ch. 3, Contexts of acculturation (J. Berry)
    • Part I, Ch. 4, Stress perspectives on acculturation (J. Berry)
    • Part I, Ch. 5, Culture learning approach to acculturation (A.-M. Masgoret & C. Ward)
    • Part I, Ch. 6, Ethnic identity and acculturation (K. Liebkind)
    • Part I, Ch. 7, Development and acculturation (B. Oppedal)
    • Part II, Ch. 11, Immigrants (J. P. van Oudenhoven)
    • Part II, Ch. 13, Refugees and asylum seekers (J. Allen, A. Basilier Vaage, & E. Hauff)
    • Part II, Ch. 14, Refugees in camps (G. Dona & L. Ackermanna)

    Classes and meetings

    Undergraduate courses in the National and Kapodistrian University of Athens are taught in Greek. In-class interaction with local students is possible when student presentations are scheduled (usually, in English). In addition, the instructor expects to maintain contact with Erasmus students on a regular basis, i.e., at least three times per month. Meetings will be held during the instructor’s office hour (Tuesday 12:00-14:00) or after arranged appointments. In the latter case, remote meetings (i.e., through Webex) are possible. The instructor’s remote office link is http://www.psych.uoa.gr/office/vpavlop

    Grading

    Three grading options are available:

    • a 3-hour written exam, based on the recommended reading material; or
    • an oral exam, again based on the same reading material; or
    • a course assignment (see details below).

    The exam (written or oral) will consist of open-ended questions, in which you will be asked to develop your thoughts (e.g., define and/or critically discuss a theoretical construct, compare constructs, provide examples, link theories with applications, etc.). A 10-point scale will apply, where 9-10 ‘excellent’, 8 ‘very good’, 6-7 ‘good’, 5 ‘pass’, 1-4 ‘fail’.

    Course assignment

    • A course assignment consists of a written essay and an oral presentation.
    • The official language is English.
    • The topic of an assignment is defined in consultation with the instructor within the first four weeks of classes. It consists of a critical review of the relevant literature; it can also include a small-scale empirical study, although this is not required.
    • The content of an assignment must be original. Every third source material (theoretical model, empirical finding, critical comment or conclusion, table, figure, etc.) must be cited as appropriate and a full reference list must be provided. Follow the APA guidelines for in-text citations and references.
    • The structure of a literature review is flexible – you can compose your ideas and build your arguments the way it makes more sense to you. In any case, you will need to include the following: (a) a cover page; (b) an abstract of approx. 100-200 words and 3-5 keywords; (c) a table of contents (if the main body of your essay contains more than two parts/chapters/sections); and (d) a reference list. Note that the above sections are not counted in the word limit (see below). In the case of an empirical study, the standard structure should be applied, i.e., introduction, method, results, discussion.
    • At least 5 primary sources of literature in researching a topic must be included and cited as appropriate. Valid sources are scientific journal articles (printed or online), book chapters, textbooks/handbooks, or webpages of academic content. Do not use material of popular (non-scientific) origin or online sources of unknown identity (author and date).
    • Written essays must be approx. 3,500 words or 14 pages long (±500 words or 2 pages, given that a page contains about 250 words according to the standard formatting guidelines). Cover page, table of contents, abstract, and references are not counted in the above limits.
    • APA publication guidelines (6th) must be followed in formatting a manuscript (page margins: 2,54 cm or 1 inch; paragraph: double spaced, indented; alignment: flush left; font: Times New Roman; font size: 12 points). APA style applies also to headings, cover page, tables, figures, and reference list.
    • Assignments must be submitted by the end of the teaching period of the academic semester. Submit your printed assignment in person, during office hours; also, send a copy of the electronic file (in *.doc, *.docx, or *.odt format) by e-mail.
    • Oral presentations will be given in class, usually during the last week of the academic semester (advise the instructor for the exact course hours). Their length must not exceed 15 minutes. A short discussion with the audience may follow. Equipment for Powerpoint (or compatible) presentations will be provided.
    • Written assignments will be graded on the basis of their quality of arguments and structure, breadth and credibility of sources, content, grammar and mechanics. For oral presentations, quality and clarity of supporting material will also be taken into account. A 10-point scale will apply, where 9-10 ‘excellent’, 8 ‘very good’, 6-7 ‘good’, 5 ‘pass’, 1-4 ‘fail’.

    Contact

    Vassilis Pavlopoulos
    Professor of Cross-Cultural Social Psychology

    Dept. of Psychology, School of Philosophy (office 504)
    National and Kapodistrian University of Athens
    Nikolaou Politi 1, 157 72 Zografos, Greece

    Office hour: Tuesday, 12:00-14:00 (by apt.)
    T: (+30) 210 727 7721
    E: vpavlop@psych.uoa.gr
    I: users.uoa.gr/~vpavlop/en/
    V: www.psych.uoa.gr/office/vpavlop

     

    Στόχοι

    Σκοπός του μαθήματος είναι, καταρχήν, η προσφορά βασικής γνώσης όσον αφορά τις διεργασίες κοινωνικής ένταξης και ψυχολογικής προσαρμογής των μεταναστών. Ωστόσο, οι διαλέξεις αποσκοπούν επιπλέον στην ευαισθητοποίηση των φοιτητών και στην απομυθοποίηση ορισμένων στρεβλών αντιλήψεων, οι οποίες εμποδίζουν την ουσιαστική προσέγγιση των μεταναστών σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Για το λόγο αυτό, πέρα από τα θεωρητικά μοντέλα, δίνεται έμφαση στη σύγχρονη ψυχολογική έρευνα που διεξάγεται στη χώρα μας, καθώς και στην εφαρμογή των ερευνητικών πορισμάτων είτε με τη μορφή συμβουλευτικής είτε με το σχεδιασμό των κατάλληλων παρεμβάσεων.

     

    Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

    Η διδακτέα ύλη προέρχεται από (α) εγχειρίδια (textbooks) Διαπολιτισμικής Ψυχολογίας και Κοινωνικής Ψυχολογίας, (β) δημοσιευμένες έρευνες σε ειδικά περιοδικά, ελληνικά και διεθνή, και (γ) την ερευνητική δραστηριότητα που έχει αναπτύξει το Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχολογίας του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το συμπληρωματικό αυτό υλικό παρουσιάζεται στις διαλέξεις και αναρτάται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.

    Η εξεταστέα ύλη προέρχεται από τα προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα και το συμπληρωματικό υλικό των προφορικών διαλέξεων, όπως αυτό αναρτάται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.

    Η προσέγγιση της διδακτέας ύλης γίνεται, καταρχήν, με προφορικές διαλέξεις του διδάσκοντος, με την επικουρία εποπτικών μέσων (παρουσιάσεις PowerPoint) όπου κρίνεται σκόπιμο. Κατά τις παραδόσεις, παράλληλα με την παρουσίαση του διδακτικού υλικού, θα διεξάγεται συζήτηση με βάση τα ερωτήματα και τους προβληματισμούς των φοιτητριών/ών.

    Σε ορισμένες συναντήσεις προσφέρεται προαιρετικά η δυνατότητα εμπλοκής σε επιλεγμένες δραστηριότητες. Οι δραστηριότητες έχουν τη μορφή συζήτησης και προβληματισμού σε συγκεκριμένα θέματα, ενώ ίσως χρειαστεί η προσφυγή σε βιβλιογραφικές ή άλλες πηγές. Η συνεπής συμμετοχή στις δραστηριότητες καθ' όλη τη διάρκεια του εξαμήνου λειτουργεί προσθετικά στη βαθμολογία του μαθήματος.

    Προαιρετικά, οι φοιτήτριες/ές μπορούν να αναλάβουν την εκπόνηση εργασίας επιλέγοντας μεταξύ προτεινόμενων από τον διδάσκοντα θεμάτων. Το περιεχόμενο της προαιρετικής εργασίας μπορεί να είναι βιβλιογραφικό (αξιοποιώντας τις διαθέσιμες πηγές του Σπουδαστηρίου Ψυχολογίας ή ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες) ή ερευνητικό. Η εκπόνηση εργασίας έχει προσθετικό χαρακτήρα στη βαθμολογία του μαθήματος (δεν είναι απαλλακτική).

    Σε προαιρετική βάση, επίσης, οι φοιτήτριες/ές μπορούν να παρουσιάσουν προφορικά την εργασία τους κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, πάντα σε συνεργασία με τον διδάσκοντα.

     

    Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης

    Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτή εξέταση που μπορεί να αποτελείται από συνδυασμό ερωτήσεων: (α) σύντομης απάντησης (1-2 σειρές), (β) σύντομης ανάπτυξης (15-20 σειρές), (γ) κλειστού τύπου (Σωστό/Λάθος) ή (δ) πολλαπλών επιλογών. Όλα τα θέματα είναι υποχρεωτικά (δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής).

    Οι δραστηριότητες, η γραπτή εργασία και η προφορική παρουσίαση, εφόσον υπάρχουν, συνεκτιμώνται στον τελικό βαθμό προσθέτοντας από μία μονάδα, αντίστοιχα, επιπλέον της γραπτής εξέτασης.

     

    Ανθρώπινο Δυναμικό

    Διδάσκων είναι ο Καθηγητής Βασίλης Παυλόπουλος. Το γραφείο του διδάσκοντος βρίσκεται στην κυψέλη 504 της Φιλοσοφικής Σχολής (5ος όροφος), τηλ. 2107277721, email: vpavlop@psych.uoa.gr, URL: users.uoa.gr/~vpavlop

     

     
     

    Ώρες Μαθημάτων

    Το μάθημα Ψυχολογία της Μετανάστευσης προσφέρεται στο εαρινό εξάμηνο. Αναλυτικές πληροφορίες αναρτώνται στην ενότητα Ανακοινώσεις.