Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Επιχειρηματολογία

(MEDIA515) -  Σπύρος Μοσχονάς

Περιγραφή Μαθήματος

 

 

 

Μάθημα επιλογής

Με τη βοήθεια της Συμβολικής Λογικής, της Ρητορικής και της Γλωσσολογίας και ανάλογα με τα ενδιαφέροντα της τάξης, εξετάζονται χρήσεις της επιχειρηματολο­γίας σε διάφορα είδη λόγου και σε πραγματικές συνθήκες επικοινωνίας.

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 19 Αυγούστου 2022

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    • Τι είναι «επιχείρημα»; Αναγνώριση επιχειρημάτων. Λεκτικοί δείκτες. Επιτελεστική πρόθεση. Συνήθη μη-επιχειρήματα: προειδοποιήσεις/συμβουλές, δοξαστικές αποφάνσεις, εκθέσεις, αφηγήσεις κλπ. Μερική μετατροπή μη επιχειρημάτων σε επιχειρήματα.
    • Απαγωγή/Παραγωγή και Επαγωγή. Εξηγήσεις. Ανάλυση σύνθετων επιχειρημάτων.
    • Αλήθεια. Εγκυρότητα και ορθότητα. Βασιμότητα και ισχύς των επιχειρημάτων. Σχέση αλήθειας-εγκυρότητας-ορθότητας (παραγωγικά επιχειρήματα), αλήθειας-ισχύος-βασιμότητας (επαγωγικά επιχειρήματα). Σφάλματα. Παραλογισμοί «κατά την ύλη».
    • Λογική παράσταση των προτάσεων. Πίνακες αληθείας, Παραγωγική-συλλογιστική μέθοδος, «Φυσική Παραγωγική» μέθοδος. Παράσταση επιχειρημάτων με διαγράμματα Venn κ.ά. τεχνικές.
    • Συμβολική μεταγραφή των προτάσεων. Προτασιακός λογισμός. Κατηγορηματικός Λογισμός. Συνδυασμοί επιχειρημάτων και τεχνικές απόδειξης στον προτασιακό/κατηγορηματικό λογισμό. Συνήθη λογικά σφάλματα (κατά τη μορφή). Παράδοξα.
    • Συναφή θέματα: Η επιχειρηματολογία στην παραδοσιακή και στη «νέα» ρητορική: παραδείγματα, ενθυμήματα, τεκμήρια κ.ά. τύποι επιχειρημάτων. Επιχειρηματολογία έναντι ακροατηρίου. Προϋποθέσεις, υπονοήματα, δια-λογική και επιχειρηματολογική οργάνωση του καθημερινού λόγου. Επιχειρήματα στην Κλασική Φιλοσοφία / Θεολογία. Η επιχειρηματολογία στον Ακαδημαϊκό Λόγο / στον Δημοσιογραφικό Λόγο / στη Διαφήμιση / στον Πολιτικό Λόγο.

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Συγγράμματα:

    1. Δ. Πορτίδης, Σ. Ψύλλος, Δ. Αναπολιτάνος, Λογική: Η δομή του επιχειρήματος. Αθήνα: Νεφέλη, 2007.
    2. Φ. Παιονίδης, Στοιχεία κριτικής επιχειρηματολογίας. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζήτη, 2014.
    3. Walton, D. Αρχές κριτικής επιχειρηματολογίας, μτφρ. Α. Φριλίγγος & Φ. Παιονίδης. Αθήνα: Gutenberg, 2021.

    Συμπληρωματική βιβλιογραφία:

    Irving M. Copi, Carl Cohen & Kenneth McMahon, Introduction to Logic, 14η έκδ. Upper Saddle River, NJ: Pearson, 2010.

    Patrick J. Hurley, A Concise Introduction to Logic, 12η έκδ. Stamford, CT: Cengage Learning, 2015.