Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Δίκαιο και οικονομία: θεωρία και πράξη της διορθωτικής δικαιοσύνης

(LAW293) -  Καθηγητές: Βασιλόγιαννης Φ., Λέκκας Γ.

Περιγραφή Μαθήματος

 

 

 

Α’ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟ

Β’ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ

Διδάσκοντες 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 14 Ιουλίου 2016

  • ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

    Στη Β' Κατεύθυνση εξετάζονται με τρόπο κριτικό και αναστοχαστικό, από την οπτική γωνία της σύγχρονης θεωρίας της διορθωτικής (corrective) (ή μη διανεμητικής) δικαιοσύνης, τα θεσμικά μέσα που χρησιμοποιεί η έννομη τάξη αφ' ενός για να διαπλάσει τις οικονομικές σχέσεις των προσώπων και την ελεύθερη αγορά και αφ' ετέρου να πλαισιώσει κανονιστικά την εκάστοτε δημοσιονομική πολιτική. Εξετάζεται, κατ’ αρχάς, μέσω συγκριτικών νομολογιακών παραδειγμάτων, τόσο από το κοινοδίκαιο (common law) όσο και από το ηπειρωτικό αστικό δίκαιο (civil law), το θεσμικό υπόβαθρο των αρχών της διορθωτικής δικαιοσύνης στο πεδίο του ιδιωτικού δικαίου, ιδίως του εμπραγμάτου δικαίου και του δικαίου των συμβάσεων και των αδικοπραξιών. Εν συνεχεία, εκτίθενται οι μεθοδολογικές προεκτάσεις της εν λόγω θεωρίας και διερευνάται η δυνατότητα να εναρμονισθεί αυτό το θεσμικό (μη διανεμητικό) υπόβαθρο με εκείνο της διανεμητικής δικαιοσύνης, δηλαδή με τους δημοσιονομικούς θεσμούς της φορολογίας και των δημοσίων δαπανών. Τέλος, ως προς τις περαιτέρω πρακτικές εφαρμογές της προηγούμενης θεωρητικής στοιχείωσης, οι τελευταίες παραδόσεις του μαθήματος είναι αφιερωμένες στην κανονιστική σχέση της αξίας της διορθωτικής δικαιοσύνης με το δίκαιο της επιείκειας. 

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Διάγραμμα παραδόσεων

    1. Ο χαρακτήρας της επιστήμης του δικαίου και το αίτημα της διεπιστημονικότητας
    2. Ιστορική γένεση, λειτουργία και δικαιολόγηση των θεσμών της αγοράς
    3. Το μη διανεμητικό υπόβαθρο του ιδιωτικού δικαίου
    4. Το σκάνδαλο της ατομικής ιδιοκτησίας: δύο μη συνεπειοκρατικές θεωρίες
    5. Δικαίωμα και συμφέροντα, βλάβη και ζημίες, σύμβαση και οιονεί συμβάσεις
    6. Η πρόκληση του ελάχιστου κράτους: μια κριτική
    7. Το διανεμητικό υπόβαθρο της φορολογίας και των δημοσίων δαπανών: οι ιδέες του κοινωνικού συμβολαίου και της ασφάλισης 
    8. Διορθωτική δικαιοσύνη και δίκαιο της επιείκειας
    9. (συνέχεια)
    10. (συνέχεια) 
     
    Διδακτέα και εξεταστέα ύλη Δείτε τις σχετικές σημειώσεις των διδασκόντων στα έγγραφα.
     
    Διαδικασία εκπονήσεως εργασίας Είναι δυνατή, κατά την κρίση των διδασκόντων, η εκπόνηση εργασίας, η οποία λαμβάνεται υπ’ όψιν στην τελική βαθμολογία σε συνδυασμό προς την επίδοση του φοιτητή στην προφορική εξέταση. Εργασίες που δεν ανταποκρίνονται στις κατωτέρω προδιαγραφές δεν λαμβάνονται υπ' όψιν. Εργασίες που βαθμολογούνται με ≥ 8 είναι απαλλακτικές. Το θέμα της εργασίας καθορίζεται από τους διδάσκοντες, βάσει των ενδιαφερόντων του φοιτητή, και τίθεται υπ’ όψιν του τελευταίου η βασική ειδική και γενική βιβλιογραφία. Το μέγεθος της εργασίας πρέπει να επιτρέπει την πλήρη έκθεση της επιχειρηματολογίας (χωρίς περιττές αναπτύξεις), να είναι, δηλαδή, 3.000 (το ελάχιστο) έως 5.000 (το μέγιστο) λέξεων, περιλαμβανομένων των υποσημειώσεων. Η εργασία πρέπει να έχει κριτικό χαρακτήρα και η επιχειρηματολογία της πρέπει να εντάσσεται πλήρως στο πλαίσιο του γνωστικού αντικειμένου της Κατεύθυνσης και να σχετίζεται άμεσα με τον προβληματισμό που αναπτύσσεται κατά τις παραδόσεις των διδασκόντων. Προηγείται, κατά την εκπόνηση της εργασίας, η προσεκτική μελέτη της βασικής ειδικής βιβλιογραφίας. Σε αυτό το πρώτο στάδιο ο σχετικός προβληματισμός που δημιουργείται στον φοιτητή πρέπει να αναπτυχθεί, σε γενικές γραμμές, σε ένα επιχείρημα. Εν συνεχεία, αφού εξεταστούν και τα αντίστοιχα θέματα της γενικής βιβλιογραφίας, πρέπει να εμπλουτιστεί επαρκώς ο αρχικός προβληματισμός και να τεκμηριωθούν οι απόψεις του φοιτητή με τη χρήση και πρόσθετων βιβλιογραφικών πηγών. Η βιβλιογραφία κάθε θέματος είναι πολύ μεγάλη, ζητούμενο όμως για τον φοιτητή είναι να εκθέσει ο ίδιος την επιχειρηματολογία της βασικής βιβλιογραφίας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να λάβει θέση πρωτίστως πάνω σε αυτήν, αξιοποιώντας όμως και την παρακολούθηση των παραδόσεων. Ο φοιτητής πρέπει να ακολουθήσει τις αναρτημένες στους εξής συνδέσμους γενικότερες οδηγίες:
     

    Εφιστάται ιδιαιτέρως η προσοχή στην αποφυγή κάθε είδους λογοκλοπής. Απαραίτητο βοήθημα αποτελούν τα σχετικά με το εκάστοτε θέμα λήμματα της έγκυρης διαδικτυακής Stanford Encyclopedia of Philosophy. Η εργασία υποβάλλεται μέσω του εργαλείου εργασίες μέχρι την 31η Μαΐου. 

    Εξέταση Η εξέταση του μαθήματος στην παρούσα Κατεύθυνση είναι προφορική. Ο φοιτητής που επιθυμεί να λάβει μέρος στην εξέταση δηλώνει τη συμμετοχή του κατά τη διαδικασία που ορίζεται στις σχετικές ανακοινώσεις της Γραμματείας. Η εξέταση βασίζεται στα πρακτικά παραδείγματα (νοητικά πειράματα ή προδεδικασμένα) που διδάχθηκαν κατά τις παραδόσεις και ο εξεταζόμενος καλείται να αναπτύξει τα ζητήματα αρχής (πρωτίστως διορθωτικής δικαιοσύνης και επιείκειας) που τίθενται στο εκάστοτε παράδειγμα. Ο φοιτητής που έχει εκπονήσει μη απαλλακτική εργασία καλείται ομοίως να αναπτύξει, κατά προτεραιότητα, τα ίδια ζητήματα που θέτει το θέμα της εργασίας του.