Παρουσίαση/Προβολή
Φιλοσοφία του δικαίου
(LAW228) - Καθηγητής: Φίλιππος Βασιλόγιαννης
Περιγραφή Μαθήματος
Διδάσκων
Φίλιππος Βασιλόγιαννης, Καθηγητής
Γραμματεία
Άρτεμις Τσιάνα, atsiana@law.uoa.gr, 21 03688612
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014
-
Εγχειρίδια - ύλη - βαθμολογία - διαδικασία εκπόνησης εργασίας - οδηγίες
Ι. ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ-
του διδάσκοντος, Φιλοσοφία του Δικαίου: ένα εγχειρίδιο (Αθήνα: Εκδόσεις Ευρασία, 2025) -
Παύλου Σούρλα, Ρυθμίζοντας τα του βίου: ο νομοθέτης και η βιοηθική (Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2020), σελίδες 25-139 και 144-202. Επειδή το εγχειρίδιο του Ακαδημαϊκού Παύλου Σούρλα δεν καλύπτει πλήρως τη διδακτέα ύλη, πρέπει συμπληρωματικά να μελετηθούν, από τις φοιτήτριες και τους φοιτητές που θα το επιλέξουν, και τα κείμενα του ιδίου που έχουν αναρτηθεί στα έγγραφα της ιστοσελίδας: "Δομικές διαφορές μεταξύ εννόμων τάξεων", "Ο νομικός θετικισμός και οι πολυσχιδείς σχέσεις δικαίου και ηθικής", "Ο δεοντοκρατικός πυρήνας των βασικών τομέων του δικαίου", "Διορθωτική δικαιοσύνη: αυτοτελής ή υποτελής στη διανεμητική; Σχόλια στον John Rawls" και "Εχθρότητα αντί πολιτικής φιλίας: Carl Schmitt εναντίον Αριστοτέλους"
ΙΙ. ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΝ (δείτε αναλυτικά στο ευρετήριο του εγχειριδίου του διδάσκοντος)
Εισαγωγή
1. Επιστήμη
1.1 Ολιγονομία
1.2 Σχολές του κοινωνικού συμβολαίου
1.3 Η Ιστορική Σχολή του Δικαίου
1.4 Νομικοί θετικισμοί
1.5 Ένας νομικός αντιθετικισμός
2. Δίκαιο
2.1 Αρχές δικαιοσύνης
2.2 Δικαϊκή ηθική
2.2.1 Σπειροειδής έννομη τάξη
2.2.2 Από τις Γενικές Αρχές στο σπονδυλωτό Σύνταγμα…
2.2.3 …ή, καλύτερα, από τον Nozick στον Rawls
2.2.4 Σύνταγμα
2.2.5 Δίκαιο των λαών
3. Μέθοδος
3.1 Κοινωνιολογική και φιλελεύθερη επιστήμη του δικαίου
3.2 Νομική επιχειρηματολογία
3.2.1 Δικανική πεποίθηση
3.2.2 Αναστοχαστική ισορροπία
3.3 Ένα (αντι)παράδειγμα: εγγενείς αξίες και εξαναγκασμός
Σύνοψη
III. ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ: η διδαχθείσα κατά τη διάρκεια των παραδόσεων
IV. ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ - ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές καλούνται να επιλέξουν ένα θέμα από τα δύο που τους έχουν δοθεί και να απαντήσουν και στα δύο ερωτήματα του θέματος που επέλεξαν, οπωσδήποτε με τη χρήση δικών τους κατάλληλων παραδειγμάτων. Έχουν μεν την ευχέρεια να επιχειρηματολογήσουν υπέρ οποιασδήποτε άποψης (ο ισχυρισμός δεν αποτελεί επιχείρημα), πρέπει όμως να μη αγνοήσουν, στην απάντησή τους, τις αντίστοιχες αναπτύξεις του εγχειριδίου, τις οποίες πρέπει να έχουν μελετήσει προσεκτικά σε συνδυασμό με τις σημειώσεις του διδάσκοντος που αναρτώνται στην παρούσα ιστοσελίδα. επίσης, πρέπει να αξιοποιήσουν τον σχετικό προβληματισμό που αναπτύχθηκε κατά τις παραδόσεις του μαθήματος. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται, κατά τη βαθμολόγηση του γραπτού, στην ικανότητα της φοιτήτριας και του φοιτητή να πλαισιώσει το ζήτημα που τίθεται στο ερώτημα με τα ζητήματα που συνυφαίνονται με αυτό, με τη χρήση δε των παραδειγμάτων, στην απάντησή τους, ελέγχεται ο βαθμός κατανόησης του εκάστοτε ζητήματος εκ μέρους της φοιτήτριας και του φοιτητή και αξιολογείται η κρίση τους. Η απάντηση στα ερωτήματα πρέπει να έχει επίσης, κατά το δυνατόν, δοκιμιακό χαρακτήρα χωρίς περιττές ή άσχετες προς το ερώτημα και εγκυκλοπαιδικής υφής αναπτύξεις.
V. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΚΠΟΝΗΣΕΩΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Είναι δυνατή, κατά την κρίση του διδάσκοντος, η εκπόνηση εργασίας σε ειδικό θέμα, η οποία λαμβάνεται υπ’ όψιν στην τελική βαθμολογία σε συνδυασμό προς την επίδοση στη γραπτή εξέταση, εφ' όσον αυτή είναι ικανοποιητική. Εργασίες που δεν ανταποκρίνονται στις κατωτέρω προδιαγραφές δεν λαμβάνονται υπ' όψιν. Το μέγεθος της εργασίας πρέπει να επιτρέπει την πλήρη έκθεση της σχετικής επιχειρηματολογίας χωρίς περιττές αναπτύξεις και χωρίς να υπερβαίνει τις 3.000 λέξεις, περιλαμβανομένων των υποσημειώσεων. Η εργασία πρέπει να έχει κριτικό χαρακτήρα και η επιχειρηματολογία της πρέπει να εντάσσεται πλήρως στο πλαίσιο του γνωστικού αντικειμένου του μαθήματος και να σχετίζεται άμεσα με τον προβληματισμό που αναπτύσσεται κατά τις παραδόσεις. Προηγείται, κατά την εκπόνηση της εργασίας, η προσεκτική μελέτη της ειδικής βιβλιογραφίας που έχει δοθεί. Σε αυτό το πρώτο στάδιο ο σχετικός προβληματισμός που δημιουργείται πρέπει να αναπτυχθεί, σε γενικές γραμμές, σε ένα επιχείρημα. Εν συνεχεία, αφού εξεταστούν και οι αντίστοιχες αναπτύξεις στα προτεινόμενα εγχειρίδια, πρέπει να εμπλουτιστεί επαρκώς ο αρχικός προβληματισμός και να τεκμηριωθούν οι απόψεις της φοιτήτριας ή του φοιτητή με τη χρήση και πρόσθετων βιβλιογραφικών πηγών. Η βιβλιογραφία κάθε θέματος είναι πολύ μεγάλη, ζητούμενο όμως είναι να εκτεθεί η επιχειρηματολογία της ειδικής βιβλιογραφίας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και οι φοιτήτριες και οι φοιτητές να λάβουν θέση πρωτίστως πάνω σε αυτήν, αξιοποιώντας όμως και την παρακολούθηση των παραδόσεων. Εφιστάται ιδιαιτέρως η προσοχή στην αποφυγή κάθε είδους λογοκλοπής. Απαραίτητο βοήθημα αποτελούν τα σχετικά με το εκάστοτε θέμα λήμματα της έγκυρης διαδικτυακής Stanford Encyclopedia of Philosophy. Η εργασία υποβάλλεται μέσω του εργαλείου εργασίες.VI. ΟΔΗΓΙΕΣ για τη μελέτη φιλοσοφικών κειμένων και την εκπόνηση εργασιών: Jim Pryor Guidelines on Writing a Philosophy Paper του ιδίου Guidelines on Reading Philosophy του ιδίου Philosophical Terms and Methods Michael Huemer A Guide to Writing Peter Horban Writing A Philosophy Paper Παναγιώτη Θανασά Συγγραφή ακαδημαϊκής φιλοσοφικής εργασίας -