Παρουσίαση/Προβολή
Εισαγωγή στην επιστήμη του δικαίου
(LAW200) - Καθηγητής: Φίλιππος Βασιλόγιαννης
Περιγραφή Μαθήματος
ΚΛΙΜΑΚΙΟ 1 (Α - Λ)
Διδάσκων
Φίλιππος Βασιλόγιαννης, Καθηγητής
Γραμματεία
Άρτεμις Τσιάνα, atsiana@law.uoa.gr, 21 03688612
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013
-
Εγχειρίδια - διάγραμμα παραδόσεων - εξεταστέα ύλη - βαθμολογία
Α. ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ
-
Παύλου Κ. Σούρλα, Justi atque injusti scientia: μια εισαγωγή στην επιστήμη του δικαίου (Αθήνα - Κομοτηνή: Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα, 1995. ανατύπωση 2015)
-
Κώστα Σταμάτη - Ανδρέα Τάκη, Εισαγωγή στην επιστήμη του δικαίου (Αθήνα - Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σάκκουλα, 20253)
Β. ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΝ
Ι. Δίκαιο
1. Προϊδέαση: νόμοι, δίκαιο και νομικοί
2. Το ζήτημα του ορισμού του δικαίου: οι κοινωνικές σχέσεις και οι τρόποι ρυθμίσεώς τους
3. Κανόνες: υποχρεωτικότητα και εξαναγκαστόν
4. Ισχύς, θετικότητα και αποτελεσματικότητα του δικαίου
5. Η θεμελίωση της ισχύος του δικαίου:
(α) κοινωνιολογικές θεωρίες
(β) νομικός ρεαλισμός
(γ) νομικές θεωρίες
(δ) νομικός θετικισμός
(ε) φιλοσοφικές θεωρίες
6. Φυσικό δίκαιο και νομικός θετικισμός :
(α) κλασικές θεωρίες
(β) νεότερες θεωρίες
7. Δίκαιο και πολιτική
8. Δίκαιο, κοινωνική ηθική και ηθική της αυτονομίας
9. Σύνοψη: δίκαιο και δικαιοσύνη
II. Γνώση και εφαρμογή του ισχύοντος δικαίου
1. Νομικός σκεπτικισμός
2. Νομική θεωρία και πράξη: δικαστήρια και νομικές σχολές
3. Η δικαιοδοτική πράξη
4. Η εφαρμογή του δικαίου: από την απόδειξη στην υπαγωγή
5. Ο δικανικός συλλογισμός
6. Το ζήτημα της ερμηνείας του δικαίου
7. Παραδοσιακή μεθοδολογία:
(α) η γραμματική ερμηνεία
(β) ιστορική, συστηματική και τελολογική ερμηνεία
8. Κριτική της παραδοσιακής μεθοδολογίας
9. Γνώση του δικαίου και δικανική κρίση
10. Σύνοψη: μια ιστορία της επιστήμης του δικαίου
Γ. ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ
Εξεταστέα ύλη είναι η διδαχθείσα κατά τη διάρκεια των παραδόσεων.
Δ. ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ - ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές καλούνται να επιλέξουν ένα θέμα από τα δύο που τους έχουν δοθεί και να απαντήσουν και στα δύο ερωτήματα του θέματος που επέλεξαν, οπωσδήποτε με τη χρήση δικών τους κατάλληλων παραδειγμάτων. Έχουν μεν την ευχέρεια να επιχειρηματολογήσουν υπέρ οποιασδήποτε άποψης (ο ισχυρισμός δεν αποτελεί επιχείρημα), πρέπει όμως να μη αγνοήσουν, στην απάντησή τους, τις αντίστοιχες αναπτύξεις του εγχειριδίου, τις οποίες πρέπει να έχουν μελετήσει προσεκτικά σε συνδυασμό με τις σημειώσεις του διδάσκοντος που αναρτώνται στην παρούσα ιστοσελίδα. επίσης, πρέπει να αξιοποιήσουν τον σχετικό προβληματισμό που αναπτύχθηκε κατά τις παραδόσεις του μαθήματος. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται, κατά τη βαθμολόγηση του γραπτού, στην ικανότητα της φοιτήτριας και του φοιτητή να πλαισιώσει το ζήτημα που τίθεται στο ερώτημα με τα ζητήματα που συνυφαίνονται με αυτό, με τη χρήση δε των παραδειγμάτων, στην απάντησή τους, ελέγχεται ο βαθμός κατανόησης του εκάστοτε ζητήματος εκ μέρους της φοιτήτριας και του φοιτητή και αξιολογείται η κρίση τους. Η απάντηση στα ερωτήματα πρέπει να έχει επίσης, κατά το δυνατόν, δοκιμιακό χαρακτήρα χωρίς περιττές ή άσχετες προς το ερώτημα και εγκυκλοπαιδικής υφής αναπτύξεις.
-