Μάθημα : ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Μέθοδοι Έρευνας στη Θεατρολογία Research Methods in Theatre Studies
Κωδικός : THEATRE308
THEATRE308 - Αθανάσιος Βέρδης (Athanasios Verdis)
Περιγραφή Μαθήματος
Μεθοδολογία Έρευνας
Αυτοεθνογραφία, Φαινομενολογία, Εθνογραφικά φιλμ
Autotehnography, Phenomenology, Ethnographic films

Για μάθημα εξ αποστάσεως πατήστε στο εικονίδιο του Webex
Σκοπός του μαθήματος είναι να δώσει στους συμμετέχοντες τα απαραίτητα εφόδια, ώστε να αναζητούν την αλήθεια και το νόημα σε αυτά που παρατηρούν, βιώνουν και μαθαίνουν.
Η αλήθεια αποκρυσταλώνεται σε τόπο και σε χρόνο και σε πολλές περιπτώσεις τη βλέπουμε μόνο με μάτια του «άλλου», του «ξένου», του «διαφορετικού». Ως «δεδομένα» μιας έρευνας δεν λογίζονται μόνο οι αριθμοί αλλά και οι φορτισμένες λέξεις· το κείμενο, το ηλεκτρονικό υπερκείμενο, οι εικόνες (σταθερές ή κινούμενες), τα σχεδιογραφήματα, η κίνηση των σωμάτων στο χώρο, τα αντικείμενα των μαθητών στη σχολική αίθουσα, οι τέχνες (λογοτεχνία, κινηματογράφος, μουσική). Τα ποιο τικά δεδομένα συλλέγονται με συνεντεύξεις, παρατηρήσεις, αφηγήσεις ζωής, προσωπικά βιώματα, κοντινά και μακρινά εθνογραφικά ταξίδια, μελέτη του διαδικτύου. Στο πλαίσιο αυτό θα ασχοληθούμε με τη εξέλιξη, τις κυριότερες συνιστώσες και τα σημαντικότερα κείμενα των ποιοτικών μεθόδων έρευνας, με έμφαση στα θέματα που σχετίζονται με τη μόρφωση και την εκπαίδευση. Η διδακτική προσέγγιση θα είναι εργαστηριακού τύπου.
The purpose of this course is to give participants the necessary skills to seek truth and meaning to what they observe, experience and learn. The truth is crystallised in place and time and in many cases we can see the truth only with eyes of the "other", the "foreign", and the "different." As "data" of an investigation are not considered only the numbers but also the theory and emotionally laden words, the text and the hypertext, the images (still or moving), the caricatures and the comics, the motion of human bodies, the objects of students in the classroom, the art (literature, cinema, music). Qualitative data are collected through interviews, observations, life stories, personal experiences, near and distant ethnographic “journeys”, or even virtual ones in the social networks and the internet. In this context the main traditions and significant texts of qualitative research methods are discussed, with emphasis on issues related to schooling and the educated man. Visual data, notes and computer software shall be used as teaching aids.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...-
Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024 - 8:11 μ.μ.
-
Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024 - 2:08 μ.μ.
-
Κυριακή 4 Αυγούστου 2024 - 10:06 π.μ.



αιώνας" Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 126, σελ. 55-79
Η Φαινοµενολογία είναι ερευνητικό πλαίσιο αλλά και από µόνη της ένα ολόκληρο επιστηµονικό παράδειγµα και φιλοσοφική σχολή. Μελετάει την ουσιαστική και αναλλοίωτη δοµή (essense) εµπειριών ζωής. Ο ερευνητής κατά τη µελέτη ενός φαινοµένου χρειάζεται να αποµονώσει (bracket) προϋπάρχουσες και καθιερωµένες αντιλήψεις και στερεότυπα και να αφοσιωθεί στη βιούµενη εµπειρία (phenomenon).
Στις έρευνες ποιοτικού τύπου η δειγµατοληψία και οι τεχνικές συλλογής δεδοµένων διαφέρουν από εκείνες των ποσοτικών ερευνών. Η δειγµατοληψία εδώ είναι πλέον όχι «τυχαία» αλλά «σκόπιµη», ενώ αυτό που ζητείται από το δείγµα δεν είναι τόσο η «αντιπροσωπευτικότητα» αλλά καµιά φορά η διαφορετικότητα και η ιδιοµορφία των περιπτώσεων. Θα γίνει αναφορά σε σχετικό κεφάλαιο του βιβλίου του Creswell (1998) και ιδιαίτερα στο κεφάλαιο 7, το οποίο έχει τίτλο “Data collection” (ιδιαίτερα στον Πίνακα 7.1 (σελ. 112-113). Επίσης, θα γίνει αναφορά στις απόψεις του Michael Quin Patton (1990), όπως αυτές φαίνονται στο βιβλίο Qualitative Evaluation and Research Design (και ιδιαίτερα στον Πίνακα 5.5, σελ. 182-183).
Συναντούµε πολλά είδη λογισµικού για την ανάλυση ποιοτικών δεδοµένων. Εµείς θα ασχοληθούµε όχι µε παλαιότερες µορφές λογισµικού (τα λεγόµενα text retrievers) αλλά µε την κατά κάποιο τρόπο «ανώτερη» κατηγορία, (τους “theory builders”), στην οποία τα λογισµικά κατασκευάζουν µία θεωρία ή ακόµα τυπώνουν σε χαρτί κάποιους νοητικούς χάρτες, σύµφωνα µε τις οδηγίες και τους κωδικούς που έχει αποφασίσει ο ερευνητής. Οι κωδικοί δεν είναι τίποτα άλλο από ιδέες, γενικεύσεις ή ακόµα φράσεις- κλειδιά µέσα από το ίδιο το προς ανάλυση «κείµενο». Λέγοντας στα πακέτα τελευταίας γενιάς «κείµενο» τόσο το κείµενο αυτό καθ’ αυτό (δηλαδή την καταγραφή των συνεντεύξεων των σηµειώσεων του ερευνητή κλπ.) αλλά και αρχεία ήχου, εικόνας, καθώς και διαδικτυακούς τόπους και αρχεία Υπερκειµένου. Ένα από τα πιο ισχυρά λογισµικά πακέτα στην κατηγορία των theory builders είναι τα Atlas/ti, το Nvivo
Angosino, M., & Mays de Pεrez, K. (2000). Rethinking Observation. In N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Hanbook of Qualitative Research (2 ed., pp. 673-702). London: Sage.