ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ

Ειρήνη Καμπερίδου

Περιγραφή

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ (ΘΕ-141Επ) 

                                 Ειρήνη Καμπερίδου, Καθηγήτρια (Irene Kamberidou, Full Professor)   

Τμήμα Κοινωνιολογίας, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΕΚΠΑ       https://www.soc.uoa.gr/anthropino_dynamiko/eirini_kamperidoy/                                           

Μέλος Επιτροπής Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων του ΕΚΠΑ https://genderequalitycommittee.uoa.gr/epitropi/meli/     

RESEARCH IMPACT: 1325 DIRECT CITATIONS:
 research_impact_1325_direct_citations_updated_february_8._2024_.pdf 
  

 

Αναλυτικό Βιογραφικό Σημείωμα της Ειρήνης Καμπερίδου, Αθήνα 2020 

Curriculum Vitae and 
 2._detailed_cv.including_publications_in_english_with_abstracts_.pdf

Έργο-βιογραφικό διδάσκουσας στους συνδέσμους που ακολουθούν: 

UoA Scholar: http://scholar.uoa.gr/ikamper/home [UoA-National and Kapodistrian University of Athens]

Publicationshttp://scholar.uoa.gr/ikamper/publications

ΣΕΦΑΑ/ΕΚΠΑ: https://www.phed.uoa.gr/anthropino_dynamiko/meli_de

Περισσότερα  
Περιεχόμενο μαθήματος (Syllabus)

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ

 

Ανάθεση μαθήματος: Ειρήνη Καμπερίδου, Επίκ. Καθηγήτρια,

                                   Διδασκαλία:    Ειρήνη Καμπερίδου, Επικ. Καθηγήτρια

  • Το μάθημα Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία πραγματοποιείται κάθε Τετάρτη 10.00-12.00 (ΜΑ), χειμερινό εξάμηνο (Α' εξάμηνο)

Ώρες συνεργασίας με φοιτητές-τριες:  Σπουδαστήριο της Κοινωνιολογίας-kάθε Τετάρτη 12.00-16.00 χειμερινό εξάμηνο

Για άλλες ώρες/ημέρες επικοινωνήστε με την κ. Καμπερίδου στο ikamper@phed.uoa.gr , 210-7276093

 

Έργο, βιογραφικό διδάσκουσας,  Ειρήνης Καμπερίδου/ Irene Kamberidou στους συνδέσμους που ακολουθούν:

 

-ResearchGate.net : https://www.researchgate.net/profile/Irene_Kamberidou/?ev=hdr_xprf 

-Google Scholar: http://scholar.google.gr/citations?user=D0KjfRMAAAAJ&hl=el 

-Academia.edu: https://uoa.academia.edu/IreneKamberidou/Papers?s=nav#add  [συμπεριλαμβάνει και αναλυτικό CV/βιογραφικό της διδάσκουσας, Ειρήνης Καμπερίδου/ Irene Kamberidou]

-Issue.com: http://issuu.com/home/publications

-Βλ επίσης public profile in Women for Smart Growth: http://ec.europa.eu/digital-agenda/events/cf/ict2010/person.cfm?personid=21537

--

Γενικοί Στόχοι του μαθήματος: Η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την ορολογία, τον προβληματισμό και το αντικείμενο της Κοινωνιολογίας με έμφαση στις κύριες κοινωνικές μονάδες και στους μεταξύ τους συσχετισμούς στην κοινωνική συμπεριφορά, στην κοινωνική δράση και στην κουλτούρα.

Θεματικές ενότητες:

  • Η επιστήμη της Κοινωνιολογίας, κοινωνική διαστρωμάτωση, κοινωνική συμπεριφορά.
  • Κοινωνία, κουλτούρα, οικογένεια, παρεκκλίνουσα συμπεριφορά.
  • Κοινωνικοποίηση, γραφειοκρατία, κοινωνία και θρησκεία, κοινωνία και εκπαίδευση, αποξένωση και μοναξιά.
  • Σκαπανείς της κοινωνιολογικής σκέψης: Αύγουστος Κοντ, Κάρολος Μαρξ, Χέρμπερτ Σπένσερ, Εμίλ Ντερκχάϊμ, Μαξ Βέμπερ, Γκεόργκ Ζίμμελ, Τζωρτζ Χέρμπερτ Μιντ, Βιλφρέντο Παρέντο, Κάρλ Μανχάϊμ.
  • Ο Μαξ Βέμπερ και η αξιολογική ουδετερότητα στις κοινωνικές επιστήμες
  • Υποκειμενισμός και αντικειμενισμός στις κοινωνικές επιστήμες
  • Προσέγγιση της θεωρίας και της πρακτικής του κράτους.

 

Αξιολόγηση των φοιτητών-τριών: Γραπτές εξετάσεις, προαιρετικές εργασίες

Βιβλιογραφία:

  • ***Σταμίρης, Ι. (2012). Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία. Εκδόσεις Τελέθριον
  • Σταμίρης, Ι. (2005). Γενική Κοινωνιολογία. Εκδόσεις Αττικό Μέλλον, Αθήνα. [για παρελθόντες που έχουν το παλιο βιβλίο]
  • .*** Διαφάνειες διαλέξεων στο e-class (η-Τάξη).

Συμπληρωματική βιβλιογραφία

  • Καμπερίδου, Ει. (2012). Κοινωνικό Φύλο, Κοινωνικό Κεφάλαιο, Πολυπολιτισμικότητα και Αθλητισμός.  Αθήνα: Εκδόσεις Τελέθριο, Α. Πιπέρης & ΣΙΑ ΕΕ.
  • Πατσαντάρας, Ν. (2007). Το Ολυμπιακό Φαινόμενο: Ολυμπισμός, κοινωνικά νοήματα, ηθικά νοήματα, μεταβολή των ολυμπιακών αξιών. Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.

Ενότητες

Η Κοινωνιολογία ασχολείται με την Αλλαγή, τη διαρκώς μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα. Η Κοινωνιολογία είναι η επιστήμη που μελετά τα συστήματα της κοινωνικής δραστηριότητας και τις σχέσεις μεταξύ αυτών των συστημάτων. Στόχος της διδασκαλίας είναι η απόκτηση γνώσεων που θα βοηθήσουν τους φοιτητές/τριες να κατανοούν τον περίπλοκο τρόπο που συγκροτείτε η κοινωνική πραγματικότητα και να εφαρμόζουν αυτή τη γνώση στην ακαδημαϊκή τους ενασχόληση. Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με το επιστημονικό πεδίο της Κοινωνιολογίας και ειδικά την εφαρμογή της κοινωνιολογικής προσέγγισης, της κοινωνιολογικής φαντασίας (κριτικής και πολυπρισματικής οπτικής) σε κοινωνικά ζητήματα-ερωτήματα όπως: Γιατί υπάρχουν κοινωνικές ανισότητες, διακρίσεις και προκαταλήψεις; Ποιες είναι οι αιτίες των πληθυσμιακών μετακινήσεων, των μαζικών μετακινήσεων πληθυσμών και προσφύγων σήμερα; Γιατί υπάρχουν επαναστάσεις και πόλεμοι; Τι σημαίνει δύναμη, εξουσία και κράτος; Γιατί υπάρχει φτώχεια, ανεργία και αυξημένη εγκληματικότητα στην κοινωνία μας; Γιατί είμαι άνεργος/η; Γιατί είμαι διαζευγμένος/η; Γιατί υπάρχει υπογεννητικότητα στην κοινωνία μας; Πώς επιδρούν οι κοινωνικές μεταβολές στην επαγγελματική και προσωπική μας ζωή; Όσο περισσότερα γνωρίζουμε γιατί ενεργούμε με τον τρόπο που ενεργούμε και για το γενικότερο τρόπο λειτουργίας της κοινωνίας μας τόσο περισσότερες οι πιθανότητες να μπορούμε να επηρεάσουμε το μέλλον μας (Giddens 2009). Επιχειρώντας και μια σύντομη σύνδεση με το σήμερα της ελληνικής κοινωνίας, επισημαίνετε ότι, ποτέ, ίσως, μεταπολεμικά η επιστήμη της Κοινωνιολογίας δεν ήταν τόσο απαραίτητη για την Ελλάδα όσο είναι αυτή την περίοδο, που ξεκίνησε με τη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα, εποχή βαθιάς οικονομικής κρίσης και πρωτοφανούς αβεβαιότητας για την επιβίωση στρωμάτων του ελληνικού λαού.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες:

-          Εξοικειώνονται με τις βασικές έννοιες, την ορολογία, τον προβληματισμό και το αντικείμενο της Κοινωνιολογίας με έμφαση στις κύριες κοινωνικές μονάδες και στους μεταξύ τους συσχετισμούς στην κοινωνική συμπεριφορά, την κοινωνική δράση και την κουλτούρα

-          Προετοιμάζονται για τη συμμετοχή τους στο μάθημα της Αθλητικής Κοινωνιολογίας

-          Αναμένεται να είναι σε θέση να αναπτύξουν κριτική σκέψη στην ανάλυση των κοινωνικών φαινομένων σε ένα πολυπολιτισμικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό περιβάλλον: π.χ. κοινωνικές ανισότητες και κοινωνική κινητικότητα· φυλετικές–κοινωνικές διακρίσεις το ενδιέφεραν των σύγχρονων κοινωνιών για τον Aθλητισμό και η αλληλεπίδρασή του με άλλα κοινωνικά συστήματα: οικονομία, πολιτική, μέσα μαζικής ενημέρωσης (ΜΜΕ), τεχνολογία, κ.ά.

-          Θα πρέπει να είναι σε θέση να παρακολουθούν και να κατανοούν τις σύγχρονες συζητήσεις για την πολυπολιτισμικότητα και τις νέες μορφές κοινωνικού αποκλεισμού

-          θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν και να συγκρίνουν βασικές έννοιες της Κοινωνιολογίας που αφορούν τις αιτίες, μορφές και συνέπειες του κοινωνικού αποκλεισμού και των κοινωνικών διακρίσεων λόγω φύλου, θρησκείας, εθνικότητας, κοινωνικής τάξης, ηλικίας, σωματικής αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισμού, κ.ά.

*** Προαιρετικά: Οι φοιτητές/τριες έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τη βαθμολογία τους με την εκπόνησης γραπτής εργασίας και προφορικής παρουσίασης διάρκειας 15 λεπτών

 *** Αξιολόγηση των φοιτητών-τριών: Γραπτές εξετάσεις, συμμετοχή στο μάθημα, προαιρετικές εργασίες

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 2022

    1. Γενική Κοινωνιολογία: μακροκοινωνιολογία-μικροκοινωνιολογία · Ειδική Κοινωνιολογία: Αθλητική Κοινωνιολογία, Κοινωνιολογία των Φύλων, Κοινωνιολογία του Κοινωνικού Αποκλεισμού, κ.ά. · Οι βασικές έννοιες της Κοινωνιολογίας· Σκαπανείς της κοινωνιολογικής σκέψης (Κοντ, Μαρξ, Σπένσερ, Ντερκχάϊμ, Βέμπερ, κ.ά.) ·
    2. Αρχές της Κοινωνιολογίας στην Ελλάδ
    3. Το Σύγχρονο Ελληνικό Κράτος (1821-2017)
    4. Η Κοινωνιολογική προσέγγιση-σκέψη-θεώρηση · Αυτοδιαφωτισμός, αναπτύσσοντας κοινωνιολογική συνείδηση · Εφαρμογή της Κοινωνιολογικής Φαντασίας· υποκειμενισμός και αντικειμενισμός στις κοινωνικές επιστήμε
    5. Η έννοια της ανισότητας στην Κοινωνιολογία: κοινωνικές ανισότητες, κοινωνική κινητικότητα και κοινωνικός αποκλεισμό
    6. Έμφυλες διακρίσεις, θέματα φύλου και ισότητας
    7. Η έμφυλη βία (γυνακοκτονία κ.ά.), 
    8. Παρενόχληση, Φύλο και Αθλητισμός
    9. Κοινωνική Τάξη, Αταξία και Αλλαγή: Κοινωνικές δυνάμεις, κοινωνική μεταβολ
    10. Κοινωνικές ομάδες, κοινωνικές κατηγορίες και στατιστικά σύνολ
    11. Κοινωνία, Κοινωνικοποίηση του Ατόμου, Ρόλος και Στάτους
    12. Η Παγκοσμιότητα της Οικογένεια
    13. Κοινωνική διαστρωμάτωση
    14. Κοινωνία και Εκπαίδευση: κοινωνικές λειτουργίες· Εκπαίδευση και κοινωνική στρωμάτωση· Παιδεία και Μειονότητες· Προκατάληψη και Διάκριση (discrimination), έμφυλες διακρίσεις · Πολυπολιτισμική-διαπολιτισμική παιδεία
    15. Κοινωνία και Θρησκεία· Κουλτούρα
    16. Δύναμη, Εξουσία και Κράτος
    17. Η Τέταρτη Εξουσία

1.- Σταμίρης, Γ. (2012). Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία. Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις Τελέθριο.

2. - Giddens, A. (2009) Κοινωνιολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.

3.  Συμπληρωματική πρόταση: Πατσαντάρας, Νικόλαος (2014). Αθλητισμός και Κοινωνιολογική Σκέψη. Αθήνα: Εκδόσεις Τελέθριον. [Βιβλίο στη βιβλιοθήκη του ΤΕΦΑΑ]

Διαθέσιμη βιβλιογραφία (pdf) για εργασίες και μάθημα στους σύνδεσμους/links: UoA Scholar: http://scholar.uoa.gr/ikamper/publicationsκαι ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Irene_Kamberidou/?ev=hdr_xprf

Ελληνική

  1. Πατσαντάρας, Νικόλαος (2014). Αθλητισμός και Κοινωνιολογική Σκέψη. Αθήνα: Εκδόσεις Τελέθριον. [Βιβλίο στη βιβλιοθήκη του ΤΕΦΑΑ]

  2. Καμπερίδου, Ειρήνη; Παπαδοπούλου, Σοφία (2014). Κοινωνικό Κεφάλαιο, Φύλο και Αθλητισμός. Γυναίκα & Άθληση. Τόμος  ΙΧ , τεύχος 2013/2014, σελ. 7-14. Έκδοση της Πανελλήνιας Ένωσης για τον Αθλητισμό και τα Σπορ (ΠΕΠΓΑΣ).
  3. Καμπερίδου, Ειρήνη (2012). Κοινωνικό Φύλο, Κοινωνικό Κεφάλαιο, Πολυπολιτισμικότητα και Αθλητισμός. Εκδόσεις ΤΕΛΕΘΡΙΟ, Α.ΠΙΠΕΡΗΣ & ΣΙΑ ΕΕ (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 42625). 
  4. Καμπερίδου, Ειρήνη (2008/ 2009 ). «Φύλο και Αθλητισμός». Λήμμα, FYLOPAEDIA-Φύλο Παιδεία. Ηλεκτρονικό Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό του Προγράμματος ΘΕ.ΦΥΛ.ΙΣ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). http://www.fylopedia.uoa.gr/index.php?title=%CE%A6%CF%8D%CE%BB%CE%BF_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%B1%CE%B8%CE%BB%CE%B7%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82

Αγγλική

-Kamberidou, I., & Chroni, S. (2016). The Greek Experience: Outstanding Women in the Social Space of Sport. In Inspirational Women in Europe: making a difference in Physical Education, Sport and Dance (pp. 224–242). Rosa Diketmüller (editor). Juiz de Fora: NGIME/UFJF Continent Series. Brazil: Publication of the International Association of Physical Education and Sport for Girls and Women (IAPESGW), ISBN 978-85-67380-55-1.

The Voices of Six Inspirational Greek Women in Sport: What inspired them to take that leap; the Obstacles they faced; how they moved forward and Tips for Success.  Many inspirational and outstanding women have made a difference in the lives ofgirls and women in sport, physical education (PE) and physical activity in Greece, despite their invisibility in the mainstream media, the life stories of which would needvolumes. They succeeded in making a difference while respecting and celebrating diversity with regard to gender, ethnicity, culture, disability, age and sexualorientation. Beginning with a brief discussion on the underrepresentation of women’ssports and the female athlete in the Greek media, this chapter shares the contributions of some inspiring and motivating Greek women in sport whose achievements have been excluded from the country’s mainstream media. It is through six in-depth interviews and follow-up meetings that we learn how these pioneers influenced the lives of sporting girls and women by daring to disregard social barriers and spread awareness. We conclude the chapter with tips from these successful, namely inspirational women, who all agree that success requires ethos and taking that leap.

-Kamberidou, I. (2016). Interacting, sharing and bonding: ‘notes of personal experience’ by nineteenth-century women travellers. Gender, Place & Culture, 23(3), 381 - 397, Routledge.

-Kamberidou, I. (2017). Gender, Volunteerism and Military Hospitals: War Nurses, Educators and Philanthropists of the Nineteenth-Century. The 14th ERGOMAS Conference: Military and Society: New Models for New Challenges, Working Group “Gender and the Military”. Athens Greece: Biennial conference of the European Research Group on Military and Society (ERGOMAS) http://ergomas.ch/, hosted by the Hellenic Army Academy in Athens, Greece (www.sse.army.gr), June 26-30 2017

-Patsantaras, N., & Kamberidou, I. (2017). Virtual Bodies and Sport Activities: The case of the Avatars in Second Life Fitness Club. 13th Conference of the European Sociological Association “Un)Making Europe: Capitalism, Solidarities, Subjectivities”. Session: Science, Technology, Innovation & Society II, PANTEION University of Social & Political Sciences, 01 Sept. 2017, Athens Greece. Publisher's Version

- Kamberidou, I. (2017). The Multiethnic Slavery Institution through the Eyes of Western Women and 'the real position of women in the religious system of Islam'. In Miriam Diez Bosch and Jordi Sanchez Torrents (eds). Media, Religion and Gender in Europe (pp. 53-79), Second Edition. Barcelona: Blanquerna Observatory on Media, Religion and Culture. Faculty of Communication and International Relations, Blanquerna- Ramon Llull University.

-Kamberidou, I. (2013). Women Entrepreneurs: we cannot have change unless we have men in the room. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2(6). [full pdf - women_entrepreneurs.pdf;   URL: http://www.innovation-entrepreneurship.com/content/2/1/6)

-Kamberidou, I. (2012). New Realms of Agency: Promoting Peace Education and Gender Equity through Sport. Sport Science and Physical Education, [Ed. Luminita Georgescu ],  Encyclopedia of Life Support Systems (EOLSS), Eolss Publishers, Oxford ,UK. Developed under the Auspices of UNESCO, Eolss publ.

-Kamberidou, I. (2012). Athletes United for Peace: Reconciliation through Sport. Proceedings of the international conference SPORT AS A MEDIATOR BETWEEN CULTURES, pp. 187–202. International Council of Sport Science and Physical Education (ICSSPE), Hanns-Braun-Strase Friesenhaus II D-14053 Berlin. Editors Ronnie Lidor, Karl-Heinz Schneider & Katrin Koenen.

-Kamberidou, I. (2011). Athlete Activism and Peace Education: Bridging the Social Inequality Gap through Sports. NEBULA 8.1, a Journal of Multidisciplinary Scholarship, 168–180. Australia

-Kamberidou, I., Tsopani, D., Dallas, G., & Patsantaras, N. (2009). A Question of Identity and Equality in Sports: Men’s Participation in Men’s Rhythmic Gymnastics. The Routledge Falmer Reader in Gender and Education, 220–237. 

-Kamberidou, Irene & Patsadaras, Nikolaos (2007). A new concept in European sport governance: sport as social capital. Biology of Exercise, 3, 21-34.