Μάθημα : ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ
Κωδικός : PHED264
Περιγραφή Μαθήματος
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ (ΘΕ-141Επ)
Ειρήνη Καμπερίδου, Καθηγήτρια (Irene Kamberidou, Full Professor)
Τμήμα Κοινωνιολογίας, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΕΚΠΑ https://www.soc.uoa.gr/anthropino_dynamiko/eirini_kamperidoy/
Μέλος Επιτροπής Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων του ΕΚΠΑ https://genderequalitycommittee.uoa.gr/epitropi/meli/
RESEARCH IMPACT: 1325 DIRECT CITATIONS:
research_impact_1325_direct_citations_updated_february_8._2024_.pdf
Αναλυτικό Βιογραφικό Σημείωμα της Ειρήνης Καμπερίδου, Αθήνα 2020
Curriculum Vitae and
2._detailed_cv.including_publications_in_english_with_abstracts_.pdf
Έργο-βιογραφικό διδάσκουσας στους συνδέσμους που ακολουθούν:
UoA Scholar: http://scholar.uoa.gr/ikamper/home [UoA-National and Kapodistrian University of Athens]
Publications: http://scholar.uoa.gr/ikamper/publications
ΣΕΦΑΑ/ΕΚΠΑ: https://www.phed.uoa.gr/anthropino_dynamiko/meli_dep/meli/kamperidoy_eirini/
Sport&Dev.org:https://www.sportanddev.org/en/user/irene-kamberidou
SPESS, NKUA https://en.phed.uoa.gr/human_resources/professional_staff/staff/kamberidou_irene/
Google Scholar: http://scholar.google.gr/citations?user=D0KjfRMAAAAJ&hl=en
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3054-0767 (Connecting Research and Researchers)
ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Irene_Kamberidou/?ev=hdr_xprf
Academia.edu: https://uoa.academia.edu/IreneKamberidou/Papers?s=nav#add
Semantic Scholar: https://www.semanticscholar.org/author/Irene-Kamberidou/82242351
Το μάθημα 'Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία' (ΘΕ-141Επ ) ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2024 πραγματοποιείται κάθε Τετάρτη 12.00-14.00 (αιθουσα 4) . Ωρες συνεργασίας με φοιτητές/τριες στο Σπουδαστήριο της Κοινωνιολογίας, Τεταρτη 14.00-15.00 . Για άλλες μέρες/ώρες επικοινωνήστε με την κ. Καμπερίδου στο ikamper@soc.uoa.gr
Η Κοινωνιολογία ασχολείται με την Αλλαγή, τη διαρκώς μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα. Η Κοινωνιολογία είναι η επιστήμη που μελετά τα συστήματα της κοινωνικής δραστηριότητας και τις σχέσεις μεταξύ αυτών των συστημάτων. Στόχος της διδασκαλίας είναι η απόκτηση γνώσεων που θα βοηθήσουν τους φοιτητές/τριες να κατανοούν τον περίπλοκο τρόπο που συγκροτείτε η κοινωνική πραγματικότητα και να εφαρμόζουν αυτή τη γνώση στην ακαδημαϊκή τους ενασχόληση. Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με το επιστημονικό πεδίο της Κοινωνιολογίας και ειδικά την εφαρμογή της κοινωνιολογικής προσέγγισης, της κοινωνιολογικής φαντασίας (κριτικής και πολυπρισματικής οπτικής) σε κοινωνικά ζητήματα-ερωτήματα όπως: Γιατί υπάρχουν κοινωνικές ανισότητες, διακρίσεις και προκαταλήψεις; Ποιες είναι οι αιτίες των πληθυσμιακών μετακινήσεων, των μαζικών μετακινήσεων πληθυσμών και προσφύγων σήμερα; Γιατί υπάρχουν επαναστάσεις και πόλεμοι; Τι σημαίνει δύναμη, εξουσία και κράτος; Γιατί υπάρχει φτώχεια, ανεργία και αυξημένη εγκληματικότητα στην κοινωνία μας; Γιατί είμαι άνεργος/η; Γιατί είμαι διαζευγμένος/η; Γιατί υπάρχει υπογεννητικότητα στην κοινωνία μας; Πώς επιδρούν οι κοινωνικές μεταβολές στην επαγγελματική και προσωπική μας ζωή; Όσο περισσότερα γνωρίζουμε γιατί ενεργούμε με τον τρόπο που ενεργούμε και για το γενικότερο τρόπο λειτουργίας της κοινωνίας μας τόσο περισσότερες οι πιθανότητες να μπορούμε να επηρεάσουμε το μέλλον μας (Giddens 2009). Επιχειρώντας και μια σύντομη σύνδεση με το σήμερα της ελληνικής κοινωνίας, επισημαίνετε ότι, ποτέ, ίσως, μεταπολεμικά η επιστήμη της Κοινωνιολογίας δεν ήταν τόσο απαραίτητη για την Ελλάδα όσο είναι αυτή την περίοδο, που ξεκίνησε με τη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα, εποχή βαθιάς οικονομικής κρίσης και πρωτοφανούς αβεβαιότητας για την επιβίωση στρωμάτων του ελληνικού λαού. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες: - Εξοικειώνονται με τις βασικές έννοιες, την ορολογία, τον προβληματισμό και το αντικείμενο της Κοινωνιολογίας με έμφαση στις κύριες κοινωνικές μονάδες και στους μεταξύ τους συσχετισμούς στην κοινωνική συμπεριφορά, την κοινωνική δράση και την κουλτούρα - Προετοιμάζονται για τη συμμετοχή τους στο μάθημα της Αθλητικής Κοινωνιολογίας - Αναμένεται να είναι σε θέση να αναπτύξουν κριτική σκέψη στην ανάλυση των κοινωνικών φαινομένων σε ένα πολυπολιτισμικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό περιβάλλον: π.χ. κοινωνικές ανισότητες και κοινωνική κινητικότητα· φυλετικές–κοινωνικές διακρίσεις το ενδιέφεραν των σύγχρονων κοινωνιών για τον Aθλητισμό και η αλληλεπίδρασή του με άλλα κοινωνικά συστήματα: οικονομία, πολιτική, μέσα μαζικής ενημέρωσης (ΜΜΕ), τεχνολογία, κ.ά. - Θα πρέπει να είναι σε θέση να παρακολουθούν και να κατανοούν τις σύγχρονες συζητήσεις για την πολυπολιτισμικότητα και τις νέες μορφές κοινωνικού αποκλεισμού -- θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν και να συγκρίνουν βασικές έννοιες της Κοινωνιολογίας που αφορούν τις αιτίες, μορφές και συνέπειες του κοινωνικού αποκλεισμού και των κοινωνικών διακρίσεων λόγω φύλου, θρησκείας, εθνικότητας, κοινωνικής τάξης, ηλικίας, σωματικής αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισμού, κ.ά. *** Προαιρετικά: Οι φοιτητές/τριες έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τη βαθμολογία τους με την εκπόνησης γραπτής εργασίας και προφορικής παρουσίασης διάρκειας 15 λεπτών
Προαγωγή ενός αναστοχαστικού τρόπου σκέψης |
Γενικοί Στόχοι του μαθήματος: Η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την ορολογία, τον προβληματισμό και το αντικείμενο της Κοινωνιολογίας με έμφαση στις κύριες κοινωνικές μονάδες και στους μεταξύ τους συσχετισμούς στην κοινωνική συμπεριφορά, στην κοινωνική δράση και στην κουλτούρα.
Θεματικές ενότητες:
- Η επιστήμη της Κοινωνιολογίας, κοινωνική διαστρωμάτωση, κοινωνική συμπεριφορά.
- Κοινωνία, κουλτούρα, οικογένεια, παρεκκλίνουσα συμπεριφορά.
- Κοινωνικοποίηση, γραφειοκρατία, κοινωνία και θρησκεία, κοινωνία και εκπαίδευση, αποξένωση και μοναξιά.
- Σκαπανείς της κοινωνιολογικής σκέψης: Αύγουστος Κοντ, Κάρολος Μαρξ, Χέρμπερτ Σπένσερ, Εμίλ Ντερκχάϊμ, Μαξ Βέμπερ, Γκεόργκ Ζίμμελ, Τζωρτζ Χέρμπερτ Μιντ, Βιλφρέντο Παρέντο, Κάρλ Μανχάϊμ.
- Ο Μαξ Βέμπερ και η αξιολογική ουδετερότητα στις κοινωνικές επιστήμες
- Υποκειμενισμός και αντικειμενισμός στις κοινωνικές επιστήμες
- Προσέγγιση της θεωρίας και της πρακτικής του κράτους.
____________________
Η Ειρήνη Καμπερίδου είναι Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας στη Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ, με πλούσιο ερευνητικό έργο http://scholar.uoa.gr/ikamper/publications. Επίσης, είναι μέλος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων του ΕΚΠΑ. Πραγματοποίησε προπτυχιακές (ΒΑ) και μεταπτυχιακές (ΜΑ) σπουδές στη Βοστώνη και στο Παρίσι: Emmanuel College, Boston College και l'Université Paris-Sorbonne (Paris IV). Μετά τον επαναπατρισμό της στην Ελλάδα γίνετε δεκτή ως υποψήφια διδάκτωρ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Τμήμα Κοινωνιολογίας (γνωστικό αντικείμενο: Ελληνική Κοινωνία και Ελληνισμός της καθ’ημάς Ανατολής). Αναγορεύτηκε Διδάκτορας της Κοινωνιολογίας την 27η-2-2002, με βαθμό Άριστα. Το 2006 συγκρότησε και διαμόρφωσε το πανεπιστημιακό μάθημα επιλογής Κοινωνικό Φύλο και Αθλητισμός—που προσφέρετε για πρώτη φορά στα προγράμματα σπουδών των Τμημάτων Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) της ελληνικής επικράτειας—το οποίο παρακολουθούν μέχρι σήμερα οι φοιτητές και φοιτήτριες του ΤΕΦΑΑ και του Τμήματος Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
Η κυρία Καμπερίδου διαπραγματεύεται θέματα φύλου, κοινωνικής ενσωμάτωσης (συμπερίληψης), όπως π.χ. «Επιχειρώντας Αλλιώς» στην εποχή της κρίσης: Η γυναικεία επιχειρηματικότητα, ανεκμετάλλευτη πηγή κοινωνικού κεφαλαίου· Φύλο και Ηγετικές Δεξιότητες: Γεφυρώνοντας το Έμφυλο Χάσμα· Κοινωνικό κεφάλαιο, πολυπολιτισμικότητα και μετανάστευση). Επίσης στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα (δημοσιεύσεις) συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων: Οι περί ελληνισμού αντιλήψεις και περιγραφές δυτικών περιηγητριών του 17ου, 18ου και 19ου αιώνα στη Μικρά Ασία· Ελληνισμός, υποδούλωση, τρομοκρατία και δουλεία: Αφηγήσεις δυτικών περιηγητριών· Η γυναικεία περιήγηση στις οθωμανικές επικράτειες· Η απομυθοποίηση του χαρεμιού και η πολυεθνική δουλεία· Η θέση της γυναίκας στο Ισλάμ· Ο χορός και η φυσική κίνηση ως σύμβολα κοινωνικής κατωτερότητας· Φιλέλληνες και Φιλελληνίδες του 18ου και 19ου αιώνα: φιλότιμο, παλικαριά, νεομάρτυρες και κρυπτοχριστιανοί.
Η κυρία Καμπερίδου είναι μέλος της Ελληνικής Κοινωνιολογικής Εταιρείας (ΕΚΕ) και της Εκτελεστικής Επιτροπής του European Center for Women and Technology (ECWT), στο οποίο είναι και ένα από τα ιδρυτικά μέλη. Επίσης, ως μέλος του Gender Expert Action Group (GEAG) του European Commission Directorate-General for Information Society and Media (2004-2009) συμμετείχε και συνεχίζει το έργο της ως εμπειρογνώμων για θέματα φύλου και κοινωνικής ισότητας (2004-2017) σε συνέδρια, ημερίδες και προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. *Βλ. δημόσιο προφίλ στις ιστοσελίδες:
UoA Scholar: http://scholar.uoa.gr/ikamper/home [National and Kapodistrian University of Athens]
ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Irene_Kamberidou/?ev=hdr_xprf
Google Scholar: http://scholar.google.gr/citations?user=D0KjfRMAAAAJ&hl=en
Academia.edu: https://uoa.academia.edu/IreneKamberidou/Papers?s=nav#add
-
Περιεχόμενο μαθήματος (Syllabus)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ
Ανάθεση μαθήματος: Ειρήνη Καμπερίδου, Επίκ. Καθηγήτρια,
Διδασκαλία: Ειρήνη Καμπερίδου, Επικ. Καθηγήτρια
- Το μάθημα Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία πραγματοποιείται κάθε Τετάρτη 10.00-12.00 (ΜΑ), χειμερινό εξάμηνο (Α' εξάμηνο)
Ώρες συνεργασίας με φοιτητές-τριες: Σπουδαστήριο της Κοινωνιολογίας-kάθε Τετάρτη 12.00-16.00 χειμερινό εξάμηνο
Για άλλες ώρες/ημέρες επικοινωνήστε με την κ. Καμπερίδου στο ikamper@phed.uoa.gr , 210-7276093
Έργο, βιογραφικό διδάσκουσας, Ειρήνης Καμπερίδου/ Irene Kamberidou στους συνδέσμους που ακολουθούν:
-ResearchGate.net : https://www.researchgate.net/profile/Irene_Kamberidou/?ev=hdr_xprf
-Google Scholar: http://scholar.google.gr/citations?user=D0KjfRMAAAAJ&hl=el
-Academia.edu: https://uoa.academia.edu/IreneKamberidou/Papers?s=nav#add [συμπεριλαμβάνει και αναλυτικό CV/βιογραφικό της διδάσκουσας, Ειρήνης Καμπερίδου/ Irene Kamberidou]
-Issue.com: http://issuu.com/home/publications
-Βλ επίσης public profile in Women for Smart Growth: http://ec.europa.eu/digital-agenda/events/cf/ict2010/person.cfm?personid=21537
--
Γενικοί Στόχοι του μαθήματος: Η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την ορολογία, τον προβληματισμό και το αντικείμενο της Κοινωνιολογίας με έμφαση στις κύριες κοινωνικές μονάδες και στους μεταξύ τους συσχετισμούς στην κοινωνική συμπεριφορά, στην κοινωνική δράση και στην κουλτούρα.
Θεματικές ενότητες:
- Η επιστήμη της Κοινωνιολογίας, κοινωνική διαστρωμάτωση, κοινωνική συμπεριφορά.
- Κοινωνία, κουλτούρα, οικογένεια, παρεκκλίνουσα συμπεριφορά.
- Κοινωνικοποίηση, γραφειοκρατία, κοινωνία και θρησκεία, κοινωνία και εκπαίδευση, αποξένωση και μοναξιά.
- Σκαπανείς της κοινωνιολογικής σκέψης: Αύγουστος Κοντ, Κάρολος Μαρξ, Χέρμπερτ Σπένσερ, Εμίλ Ντερκχάϊμ, Μαξ Βέμπερ, Γκεόργκ Ζίμμελ, Τζωρτζ Χέρμπερτ Μιντ, Βιλφρέντο Παρέντο, Κάρλ Μανχάϊμ.
- Ο Μαξ Βέμπερ και η αξιολογική ουδετερότητα στις κοινωνικές επιστήμες
- Υποκειμενισμός και αντικειμενισμός στις κοινωνικές επιστήμες
- Προσέγγιση της θεωρίας και της πρακτικής του κράτους.
Αξιολόγηση των φοιτητών-τριών: Γραπτές εξετάσεις, προαιρετικές εργασίες
Βιβλιογραφία:
- ***Σταμίρης, Ι. (2012). Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία. Εκδόσεις Τελέθριον
- Σταμίρης, Ι. (2005). Γενική Κοινωνιολογία. Εκδόσεις Αττικό Μέλλον, Αθήνα. [για παρελθόντες που έχουν το παλιο βιβλίο]
- .*** Διαφάνειες διαλέξεων στο e-class (η-Τάξη).
Συμπληρωματική βιβλιογραφία
- Καμπερίδου, Ει. (2012). Κοινωνικό Φύλο, Κοινωνικό Κεφάλαιο, Πολυπολιτισμικότητα και Αθλητισμός. Αθήνα: Εκδόσεις Τελέθριο, Α. Πιπέρης & ΣΙΑ ΕΕ.
- Πατσαντάρας, Ν. (2007). Το Ολυμπιακό Φαινόμενο: Ολυμπισμός, κοινωνικά νοήματα, ηθικά νοήματα, μεταβολή των ολυμπιακών αξιών. Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...-
Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024 - 8:21 π.μ.
-
Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2024 - 11:48 π.μ.
-
Δευτέρα 29 Ιουλίου 2024 - 1:56 μ.μ.