Σεμινάριο: Τα τρίο με πληκτροφόρο των Haydn και Mozart κατά την δεκαετία του 1780

Ιωάννης Φούλιας

Περιγραφή

Το σεμινάριο απευθύνεται σε φοιτητές που ενδιαφέρονται για την μουσική θεωρία και ανάλυση επί του ρεπερτορίου της κλασσικής περιόδου. Πιο συγκεκριμένα, αντικείμενο του σεμιναρίου θα αποτελέσουν τα τρίο με πληκτροφόρο του Joseph Haydn (Hob. XV: 5-17) και του Wolfgang Amadeus Mozart (KV 496, 498, 502, 542, 548, 564) που συνετέθησαν μεταξύ των ετών 1784 και 1790, σε συνάφεια με θεωρίες για την μουσική μορφή της εποχής τους αλλά και της εποχής μας.

Ενότητες

Στην εναρκτήρια συνάντηση του σεμιναρίου λαμβάνει κατ' αρχάς χώραν η επιλογή των φοιτητών που θα συμμετάσχουν σε αυτό. Η δήλωση ενδιαφέροντος γίνεται αυτοπροσώπως και ο κατάλογος των συμμετεχόντων οριστικοποιείται αυθημερόν (υπογραμμίζεται ότι δεν υπάρχει καμμία δυνατότητα να γίνει κατόπιν δεκτός οιοσδήποτε άλλος φοιτητής).
    Στην ίδια συνάντηση κανονίζεται επίσης το πρόγραμμα των επόμενων συναντήσεων, γίνεται παρουσίαση του υπό εξέταση συνολικού ρεπερτορίου (προκειμένου μέχρι την επόμενη κιόλας συνάντηση οι συμμετέχοντες φοιτητές να έχουν επιλέξει οριστικά το έργο που θα τους απασχολήσει ειδικότερα κατά περίπτωση) και δίνονται όλες οι απαραίτητες μεθοδολογικές κατευθύνσεις και οδηγίες.
    Ενδεικτικές αναλύσεις (από τον διδάσκοντα): Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Σολ-μείζονα, Hob. XV: 5.

Στην παράδοση αυτή καταρτίζεται το πρόγραμμα των παρουσιάσεων του σεμιναρίου μέχρι το τέλος του εξαμήνου. Επίσης, αποσαφηνίζονται όψεις της θεωρίας του Heinrich Christoph Koch για την μορφή σονάτας και γίνονται ενδεικτικές αναλύσεις από μέρους του διδάσκοντος (Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε ντο-ελάσσονα, Hob. XV: 13, δεύτερο μέρος, και Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Λα-μείζονα, Hob. XV: 9).

Αποσαφήνιση όψεων της θεωρίας του Francesco Galeazzi για την μορφή σονάτας, αρχικές επισημάνσεις ως προς την μεθοδολογία της έρευνας και την βιβλιογραφική τεκμηρίωση μιας επιστημονικής εργασίας, και ενδεικτικές αναλύσεις από μέρους του διδάσκοντος (Wolfgang Amadeus Mozart, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Σολ-μείζονα, KV 564, πρώτο μέρος, και Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, φλάουτο και τσέλλο, σε Φα-μείζονα, Hob. XV: 17).

Αποσαφήνιση όψεων της θεωρίας του Heinrich Birnbach για την μορφή σονάτας, καθώς και ενδεικτικές αναλύσεις από μέρους του διδάσκοντος (Wolfgang Amadeus Mozart, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Σολ-μείζονα, KV 496, πρώτο μέρος· Τρίο για πληκτροφόρο, κλαρινέττο και βιόλα, σε Μι-ύφεση-μείζονα, KV 498, πρώτο μέρος· Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Ντο-μείζονα, KV 548, δεύτερο μέρος· Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε μι-ελάσσονα, Hob. XV: 12, δεύτερο μέρος).

Αποσαφήνιση όψεων της θεωρίας του Heinrich Birnbach για τις υπόλοιπες μουσικές μορφές, επισημάνσεις για την σύνταξη ενός εισαγωγικού σημειώματος αναφορικά με το ιστορικό ενός έργου, καθώς και ενδεικτικές αναλύσεις από μέρους του διδάσκοντος (Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Ρε-μείζονα, Hob. XV: 7· Τρίο για πληκτροφόρο, φλάουτο και τσέλλο, σε Ρε-μείζονα, Hob. XV: 16, δεύτερο μέρος· Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Λα-ύφεση-μείζονα, Hob. XV: 14, δεύτερο μέρος· Τρίο για πληκτροφόρο, φλάουτο και τσέλλο, σε Σολ-μείζονα, Hob. XV: 15, δεύτερο μέρος· Wolfgang Amadeus Mozart, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Σολ-μείζονα, KV 564, δεύτερο μέρος· Τρίο για πληκτροφόρο, κλαρινέττο και βιόλα, σε Μι-ύφεση-μείζονα, KV 498, τρίτο μέρος· Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Σι-ύφεση-μείζονα, KV 502, δεύτερο μέρος).

Στον χώρο της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τις συλλογές και την μεθοδολογία αναζήτησης των ποικίλων έντυπων και ηλεκτρονικών πηγών της βιβλιοθήκης, προκειμένου να είναι σε θέση κατόπιν να υποστηρίξουν βιβλιογραφικά τις γραπτές εργασίες τους.

– Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε μι-ελάσσονα, Hob. XV: 12, πρώτο και τρίτο μέρος (Δήμητρα Αλεξίου).

– Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Λα-ύφεση-μείζονα, Hob. XV: 14, πρώτο και τρίτο μέρος (Νίκος Τσίγκρος).

– Wolfgang Amadeus Mozart, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Σι-ύφεση-μείζονα, KV 502, πρώτο και τρίτο μέρος (Κατερίνα Ντικούλη).

– Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Μι-ύφεση-μείζονα, Hob. XV: 11 (Παναγιώτης Παπούτης).

– Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Μι-ύφεση-μείζονα, Hob. XV: 10 (Όλγα Παπαγεωργοπούλου).

– Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, φλάουτο και τσέλλο, σε Σολ-μείζονα, Hob. XV: 15, πρώτο και τρίτο μέρος (Οδυσσέας Τσουρλάκης).

– Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Φα-μείζονα, Hob. XV: 6 (Μανουέλα Παπαϊωάννου).

– Wolfgang Amadeus Mozart, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Ντο-μείζονα, KV 548, πρώτο και τρίτο μέρος (Γιώργος Σακαρέλλος).

– Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Σι-ύφεση-μείζονα, Hob. XV: 8 (Απόλλων Δήμος).

– Wolfgang Amadeus Mozart, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Μι-μείζονα, KV 542, πρώτο και δεύτερο μέρος (Θεοφάνης Βάσσος).

– Wolfgang Amadeus Mozart, Τρίο για πληκτροφόρο, βιολί και τσέλλο, σε Σολ-μείζονα, KV 496, δεύτερο και τρίτο μέρος (Καλομοίρα Οικονόμου).

– Joseph Haydn, Τρίο για πληκτροφόρο, φλάουτο και τσέλλο, σε Ρε-μείζονα, Hob. XV: 16, πρώτο και τρίτο μέρος (Παρασκευή Τζαννετάκου).

Γενικές επισημάνσεις και συζήτηση εφ' όλης της ύλης. Παρατηρήσεις σχετικές με την σύνταξη των γραπτών δοκιμίων.