Σεμινάριο: Τα τρίο με πιάνο του Ludwig van Beethoven

Ιωάννης Φούλιας

Περιγραφή

Το σεμινάριο απευθύνεται σε φοιτητές που ενδιαφέρονται για την μουσική θεωρία και ανάλυση επί του ρεπερτορίου της κλασσικής περιόδου. Πιο συγκεκριμένα, αντικείμενο του σεμιναρίου θα αποτελέσουν όλα τα έργα για τρίο με πιάνο του Beethoven (opus 1 αρ. 1-3, opus 11, opus 70 αρ. 1-2, opus 97, opus 44, opus 121a, WoO 37, WoO 38, WoO 39), σε συνάφεια με θεωρίες για την μουσική μορφή της εποχής του αλλά και της εποχής μας.

Ενότητες

Στην εναρκτήρια συνάντηση του σεμιναρίου λαμβάνει κατ' αρχάς χώραν η επιλογή των φοιτητών που θα συμμετάσχουν σε αυτό. Η δήλωση ενδιαφέροντος γίνεται αυτοπροσώπως και ο κατάλογος των συμμετεχόντων οριστικοποιείται αυθημερόν (υπογραμμίζεται ότι δεν υπάρχει καμμία δυνατότητα να γίνει κατόπιν δεκτός οιοσδήποτε άλλος φοιτητής).

Στην ίδια συνάντηση κανονίζεται επίσης το πρόγραμμα των επόμενων συναντήσεων, γίνεται παρουσίαση του υπό εξέταση συνολικού ρεπερτορίου (προκειμένου μέχρι την επόμενη κιόλας συνάντηση οι συμμετέχοντες φοιτητές να έχουν επιλέξει οριστικά το έργο που θα τους απασχολήσει ειδικότερα κατά περίπτωση) και δίνονται όλες οι απαραίτητες μεθοδολογικές κατευθύνσεις και οδηγίες.

- Ενδεικτική ανάλυση των Παραλλαγών σε Μι-ύφεση-μείζονα, πάνω σε ένα πρωτότυπο θέμα, για τρίο με πιάνο, opus 44, από τον διδάσκοντα.

Στην παράδοση αυτή καταρτίζεται το πρόγραμμα των παρουσιάσεων του σεμιναρίου μέχρι το τέλος του εξαμήνου. Επίσης, αποσαφηνίζονται όψεις της θεωρίας του Heinrich Christoph Koch για την μορφή σονάτας και γίνονται ενδεικτικές αναλύσεις των Παραλλαγών σε Σολ-μείζονα, πάνω στο τραγούδι “Ich bin der Schneider Kakadu”, για τρίο με πιάνο, opus 121a, και του Τρίο για πληκτροφόρο, φλάουτο και φαγγόττο, σε Σολ-μείζονα, WoO 37 (πρώτο μέρος).

Αποσαφήνιση όψεων της θεωρίας του Francesco Galeazzi για την μορφή σονάτας, επισημάνσεις ως προς την μεθοδολογία της έρευνας και την βιβλιογραφική τεκμηρίωση μιας επιστημονικής εργασίας, και ενδεικτικές αναλύσεις των δύο τελευταίων μερών του Τρίο για πληκτροφόρο, φλάουτο και φαγγόττο, σε Σολ-μείζονα, WoO 37.

Αποσαφήνιση όψεων της θεωρίας του Antonín Reicha και ιδίως του Heinrich Birnbach για την μορφή σονάτας και όχι μόνο, καθώς και ενδεικτική ανάλυση ολόκληρου του Τρίο με πιάνο σε Μι-ύφεση-μείζονα, WoO 38.

Τρίο με πιάνο σε Μι-ύφεση-μείζονα, opus 1 αρ. 1: ανάλυση πρώτου και τρίτου μέρους από τον Γιώργο Χατζηγνατιάδη και δεύτερου και τέταρτου μέρους από τον διδάσκοντα.

Τρίο με πιάνο σε Σολ-μείζονα, opus 1 αρ. 2: ανάλυση πρώτου και τέταρτου μέρους από την Άννα Φυσολόη και δεύτερου και τρίτου μέρους από τον διδάσκοντα.

Τρίο με πιάνο σε ντο-ελάσσονα, opus 1 αρ. 3: ανάλυση πρώτου και δεύτερου μέρους από την Νεφέλη Χαδούλη και τρίτου και τέταρτου μέρους από τον Στάθη Χατζηγνατιάδη.

Τρίο για πιάνο, κλαρινέττο (ή βιολί) και τσέλλο, σε Σι-ύφεση-μείζονα, opus 11: ανάλυση πρώτου και δεύτερου μέρους από τον Γιάννη Κανέρη και τρίτου μέρους από τον διδάσκοντα.

Τρίο με πιάνο σε Ρε-μείζονα, opus 70 αρ. 1: ανάλυση πρώτου και τρίτου μέρους από την Μαρίνα Νικολαΐδου και δεύτερου μέρους από τον διδάσκοντα.

Τρίο με πιάνο σε Μι-ύφεση-μείζονα, opus 70 αρ. 2: ανάλυση πρώτου και δεύτερου μέρους από την Μαρία Τύμπα και τρίτου μέρους από τον Στέργιο Πουλιέζο.

Τρίο με πιάνο σε Μι-ύφεση-μείζονα, opus 70 αρ. 2: ανάλυση τέταρτου μέρους από τον Στέργιο Πουλιέζο.

Τρίο με πιάνο σε Σι-ύφεση-μείζονα, opus 97: ανάλυση πρώτου και δεύτερου μέρους από την Δάφνη Δαμιανίδου.

Τρίο με πιάνο σε Σι-ύφεση-μείζονα, opus 97: ανάλυση τρίτου και τέταρτου μέρους από τον Θοδωρή Κατσίγρη.

Allegretto σε Σι-ύφεση-μείζονα, για τρίο με πιάνο, WoO 39: ανάλυση από τον διδάσκοντα.

Γενικές επισημάνσεις και συζήτηση εφ' όλης της ύλης. Παρατηρήσεις σχετικές με την σύνταξη των γραπτών δοκιμίων.