Μάθημα : Η συγκρότηση της ιστορικής επιστήµης στην Ελλάδα (19ος-20ός αιώνας)
Κωδικός : ARCH255
Περιγραφή Μαθήματος
Η συγκρότηση της ιστορικής επιστήμης στην Ελλάδα
(19ος-20ός αιώνας)
Στο μάθημα επιχειρείται η μελέτη των διαδικασιών συγκρότησης και ανάπτυξης της ιστορικής επιστήμης στην Ελλάδα στο πλαίσιο των πολιτικών και κοινωνικών συγκυριών και συγκριτικά με την ευρωπαϊκή εμπειρία: Η κυριαρχία και παρακμή της γενικής ιστορίας. Η ανάπτυξη του ιστορικού ενδιαφέροντος. Η Μεγάλη Ιδέα και οι ιστορικοί προσδιορισμοί της. Ο Σπ. Ζαμπέλιος και το ελληνοχριστιανικό παρελθόν. Το σχήμα του Κ.Δ. Παπαρρηγόπουλου για μια ενιαία και συνεχή εθνική ιστορία. Η ενσωμάτωση της μακεδονικής και βυζαντινής περιόδου. Ο Σπ. Λάμπρος και η συγκρότηση επιστημονικής ιστορίας. Η στροφή προς το Βυζάντιο και την νεοελληνική ιστορία. Ο Γ. Κορδάτος και η εμφάνιση των κομμουνιστικών ιδεών στην ιστορία. Η ανάπτυξη της μαρξιστικής ιστοριογραφίας έως και την ιστορική σύνθεση του Ν. Σβορώνου. Η μελέτη του νεοελληνικού διαφωτισμού και ο Κ. Θ. Δημαράς.
Η συγκρότηση της ιστορικής επιστήμης στην Ελλάδα
(19ος-20ός αιώνας)
Μάθημα 1
Εισαγωγικά. Η συγκρότηση της ιστορικής επιστήμης στη Δυτική Ευρώπη.
Μάθημα 2
Η ελληνική ιστορία στην περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας
Μάθημα 3
Η ανάπτυξη του ενδιαφέροντος για την ιστορία στο ελληνικό κράτος και οι θεωρίες του JacobPhillipFallmeyaer/Η ιστορία ως διδακτικό αντικείμενο
Μάθημα 4
Ο Σπ. Ζαμπέλιος και το ελληνοχριστιανικό παρελθόν/O Κ. Παπαρρηγόπουλος και η εδραίωση της Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους
Μάθημα 5
Τα παράλληλα και οι αντιδράσεις στο σχήμα του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου. Η διαχείριση της εθνικής ιστορίας από τους επιγόνους του.
Μάθημα 6
Η εμπέδωση του τρίσημου σχήματος. Ιστορία, λαογραφία, γλωσσολογία, λογοτεχνία
Μάθημα 7
Από τον ελληνισμό στη ρωμιοσύνη. Γλώσσα και ιστορία. Διαμορφώνοντας τις πηγές της ελληνικής εθνικής ιστορίας. Η δημιουργία των πρώτων υποδομών για την ιστορική έρευνα (αρχεία, μουσεία, ερευνητικά κέντρα)
Μάθημα 8
Η διαμόρφωση της βυζαντινολογίας ως αυτοτελές επιστημονικό πεδίο
Μάθημα 9
Οι ιστοριογραφικές τύχες της Επανάστασης του 1821
Μάθημα 10
Σκληρός, Κορδάτος, Μάξιμος, Ζέβγος. Το ρήγμα του μαρξισμού στην ελληνική ιστοριογραφία. Η αντιμετώπιση του μαρξισμού από την ακαδημαϊκή ιστοριογραφία.
Μάθημα 11
Η αισθητικοποίηση της ιστορίας. Η Γενιά του 30 και το δόγμα της ελληνικότητας
Μάθημα 12
Ο Νίκος Σβορώνος και οι προσεγγίσεις του στη νεοελληνική ιστορία/ Η Σχολή του Διαφωτισμού και ο Κ. Θ. Δημαράς
Μάθημα 13
Η «νέα» ιστορία. Η στροφή προς την κοινωνική και οικονομική ιστορία. Τα νέα πεδία όπως: πολιτισμική και διανοητική ιστορία, ιστορία του φύλου ή των εθνοτικών ομάδων, ιστορία της ιστοριογραφίας. Οι νέοι θεσμοί έρευνας και διδασκαλίας
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...-
Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2013 - 12:00 π.μ.
-
Πέμπτη 9 Μαΐου 2013 - 12:00 π.μ.
-
Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2013 - 12:00 π.μ.