Μάθημα : Ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, Κοινωνικός αποκλεισμός και Διά Βίου Μάθηση (ΔΠΜΣ 2024-2025)
Κωδικός : PRIMEDU786
-
Θεματικές Ενότητες
Περιεχόμενο
Περιεχόμενο:
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει:
- ‘Κοινωνικός Αποκλεισμός’, ‘Ευπαθείς Κοινωνικές Ομάδες’, ‘Διά βίου Μάθηση’ – διερεύνηση των όρων.
- Δείκτης μέτρησης ευπάθειας, αίτια αποκλεισμού, δομικές ανισότητες (structural inequalities) και πολύ-παραγοντικότητα φαινόμενα.
- ‘Κοινωνικά ευπαθείς ομάδες’, ‘άτομα σε κοινωνικά ευάλωτη θέση’. Κοινωνικές παραδοχές, η σημασία του λόγου και η αναπαραγωγή των κοινωνικών παραδοχών και του στίγματος.
- Κατηγοριοποίηση των ομάδων, ‘εσωτερικευμένη καταπίεση’ και διερεύνηση των πολλαπλών ταυτοτήτων.
- Η μετατόπιση από τον κοινωνικό αποκλεισμό στην κοινωνική ένταξη, και στις πολιτικές και στρατηγικές διά βίου μάθησης για την προαγωγή της ισότητας και της δικαιοσύνης στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
- Έρευνα δράση, lifeworld analysis και διερεύνηση του προφίλ ατόμων και ομάδων σε ιδιαίτερα ευάλωτη κοινωνικά θέση.
- NEETS- Νέοι εκτός εργασίας, εκπαίδευσης και κατάρτισης- προφίλ και παρεμβάσεις-χρήση ουσιών, εφηβική παραβατικότητα, κοινωνικός και εκπαιδευτικός αποκλεισμός.
- Προγράμματα και παρεμβάσεις διά βίου μάθησης για άτομα και ομάδες σε κοινωνικά ευάλωτη θέση στην Ελλάδα (ΣΔΕ, Εναλλακτικά σχολεία σε δομές απεξάρτησης, μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση ατόμων με αναπηρίες κλπ.).
- Η σχολική διαρροή και η έλλειψη δεξιοτήτων ως παράγοντες ανεργίας, αποστέρησης και αποκλεισμού.
- Μονογονεϊκότητα, φύλο και δυσκολίες πρόσβασης στην εκπαίδευση, κατάρτιση και διά βίου μάθηση.
- Ψηφιακή ένταξη, διά βίου μάθηση και άλλες παρεμβάσεις για κοινωνικά ευπαθείς ομάδες στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
- Συμβουλευτική και συνηγορία ατόμων και ομάδων σε κοινωνικά ευάλωτη θέση.
- Ο ρόλος του εκπαιδευτή/εκπαιδευτικού σε προγράμματα διά βίου μάθησης για κοινωνικά ευπαθείς ομάδες και τα δίκτυα παραπομπής.