Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας (ΤΕΚ 002, παλαιό ΠΔ 148) Educational Research Methodology

Κωδικός : PPP356

Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας (ΤΕΚ 002, παλαιό ΠΔ 148) Educational Research Methodology

PPP356  -  Αθανάσιος Βέρδης

Ενότητες - Ακαδημαϊκή ελευθερία

Ακαδημαϊκή ελευθερία

Η ελευθερία της επιστημονικής έρευνας κατοχυρώνεται ως θεμελιώδες δικαίωμα στο Χάρτη θεμελιωδών δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (άρθρο 13), αλλά και στο ελληνικό Σύνταγμα (άρθρο 16 παρ.1), το οποίο μάλιστα αναγάγει σε υποχρέωση του Κράτους την ανάπτυξη και προαγωγή της έρευνας. Όπως γράφει ο διαπρεπής καθηγητής συνταγματικού δικαίου και ακαδημαϊκός Αριστόβουλος Μάνεσης:

Η προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας δεν είναι μόνο συνταγματική διάταξη. Πριν από αυτό ήταν, στο κοινωνικοπολιτικό πεδίο, διεκδίκηση. Ύστερα από αυτήν είναι κατάκτηση. Και θα λειτουργήσει στο μέτρο ιδίως που οι διδάσκοντες και οι διδασκόμενοι στα ΑΕΙ θα έχουν τη θέληση και τη δύναμη να την περιφρουρήσουν και να την αξιοποιήσουν.

Σύμφωνα και με την πρόσφατη (Οκτώβριος 2020) Διακήρυξη των υπουργών παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Βόννη, «κάθε περιορισμός της ακαδημαϊκής ελευθερίας πρέπει να είναι σύμφωνος με τη φύση της ελευθερίας αυτής και να βασίζεται σε νομικές διαδικασίες και στο γράμμα των νόμων» (βλ. την Διακύρηξη της Βόνης στα Έγγραφα).