Μεθοδολογία Διδασκαλίας της Σφυροβολίας

Η ρίψη. Ο αντικειμενικός στόχος του σφυροβόλου είναι να ρίξει το όργανο με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα και σε γωνία 42 ο -44 ο  περίπου, μέσα από ένα αρμονικό συνδυασμό πολλαπλών περιστροφικών κινήσεων, που // οδηγούν και σε ευθύγραμμη μετατόπιση του συστήματος αθλητής-όργανο , προς την κατεύθυνση της ρίψης. Για μια αποτελεσματική ρίψη ο αθλητής πρέπει να φτάσει στη θέση της τελικής διπλής στήριξης σε πλήρη ισορροπία με το όγανο και το βάρος του πάνω στα δύο πόδια, που είναι λυγισμένα στα γόνατα...Κατά την τελική προσπάθεια ο σφυροβόλος εκτελεί μια διαγώνια άρση του κορμού, που αρχίζει από κάτω δεξιά έξω από το ομώνυμο πόδι, συνεχίζει μπροστά από τον κορμό και καταλήγει αριστερά πάνω από τον αριστερό ώμο...

Στάδιο 1. Ρίψεις με βοηθητικά όργανα. Η ανορθωτική δράση του σώματος μπορεί να καλλιεργηθεί με απλές ριπτικές δραστηριότητες χρησιμοποιώντας μια σφαίρα ή ιατρικές μπάλες. Έτσι ο αρχάριος μπορεί να εκτελεί ρίψεις με τα δύο χέρια προς τα δεξιά ή αριστερά και προς τα εμπρός ή τα πίσω πάνω από το κεφάλι. Χωρίς προκαταρκτικές  περιστροφές η ρίψη παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες και για το λόγο αυτό από τα πρώτα βήματα διδασκαλίας ο αθλητής θα πρέπει να να μάθει να συνδέει τη ρίψη με τις προκαταρκτικές περιστροφές...

Στάδιο 2. Προκαταρκτικές περιστροφές του οργάνου. Οι προκαταρκτικές περιστροφές μπορεί να αναπτυχθούν στην αρχή χωρίς όργανο και μετά με όργανο. Ο αρχάριος κρατώντας έναν επίσκυρο ή ένα μακρύ ξύλο τοποθετείται στο πίσω μέρος της βαλβίδας, με την πλάτη του στραμμένη προς τον τομέα ρίψης και τα πέλματα // και ανοικτά όσο το άνοιγμα των ώμων. Ταγόνατα είνα αρκετά λυγισμένα και ο κορμός είναι ελάχιστα σκυμμένος εμπρός και στριμμένος προς τα δεξιά. Από τη θέση αυτή αρχίζει να εκτελεί περιστροφές του οργάνου γύρω από το σώμα του και πάνω από το κεφάλι του δίνοντας έμφαση στη σωστή τροχιά των χεριών, που διατηρούνται συνεχώς τεντωμένα, στη στροφή των ισχύων αριστερά-δεξιά και στη μεταφορά του βάρους από το ένα πόδι στο άλλο...

Στάδιο 3. Η χρήση κανονικής σφύρας. Από την προηγούμενη αρχική θέση ο αρχάριος κρατώντας  με τα δύο χέρια τη λαβή της σφύρας με κανονικό μήκος πραγματοποιεί συνεχόμενες προκαταρκτικές περιστροφές, δίνοντας έμφαση στο χαλαρό τέντωμα των χεριών και στην εξισορρόπιση της φυγόκεντρης δύναμης με τη διαρκή μετάθεση του ΚΒ του απέναντι από την κεφαλή της σφύρας...

Στάδιο 4. Η περιστροφή του σώματος και οργάνου. Κατά το στάδιο αυτό είναι προτιμώτερο ο αρχάριος να μάθει αρχικά τις περιστροφές χωρίς όργανο και στην πορεία με βοηθητικό όργανο. Ο αθλητής εκτελεί την περιστροφή, πραγματοποιώντας πρώτα στροφή 180 ο  προς τα αριστερά, στηριζόμενος στη πτέρνα του αριστερού και στη μύτη του δεξιού πέλματος και στη συνέχεια στροφή 180 ο  ισορροπώντας μόνο στα στο εμπρός μέρος του αριστερού πέλματος...

Στάδιο 5. Περιστροφές με το κανονικό όργανο. Η διδασκαλία των περιστροφών σώματος και οργάνου μαζί χρησιμοποιώντας το κανονικό όργανο, παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες, με βασικότερη την τάση που έχει οαθλητής να κινηθεί γρηγορότερα από το όργανο. Ειδικότερα την αδυναμία στγχρονισμού της κίνησης αθλητή και οργάνου κατά την είσοδο, στην αλλαγή της τροχιάς κίνησης του οργάνου...

Στάδιο 6. Περιστροφή και ρίψη. Στο στάδιο αυτό ο ρίπτης συνδέει την περιστροφή σώματος και οργάνου με την τελική προσπάθεια, χρησιμοποιώντας αρχικά στην κοντή σφύρα...

Στάδιο 7. Η ρίψη της κανονικής σφύρας. Η μύηση στη ρίψη με κανονικό όργανο επιτυγχάνεται με την προοδευτική αύξηση του βάρους και του μήκους της σφύρας. Μόλις ο ρίπτης καταφέρει να πραγματοποιεί 2-3 περιστροφές σώματος και οργάνου, πρέπει να επιδιώκει την ανάπτυξη μεγαλύτερης ταχύτητας και την σταδιακή αύξηση των περιστροφών...

Σελίδες 212-229