Μάθημα : ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΥΛΟ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
Κωδικός : PHED263
-
Θεματικές Ενότητες
ΤΟ ΦΥΛΟ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
ΤΡΕΙΣ (3) ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ/ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ 2022
Ι.
- Εισαγωγή: Φύλο, Κοινωνικό Κεφάλαιο, Πολυπολιτισμικότητα και Αθλητισμός· Το κοινωνικό νόημα του φύλου (θεωρητικές προσεγγίσεις: κοινωνικό φύλο–βιολογικό φύλο, έμφυλο υποκείμενο (gender subect) · Tο Φύλο στον Αθλητισμός και τη Φυσική Αγωγή
- Ο αθλητισμός ως πεδίο κοινωνικής χειραφέτησης-οι Ολυμπιακοί Αγώνες ως μέσο γνωστοποίησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων· Διαχρονική προσέγγιση του γυναικείου αποκλεισμού και της γυναικείας συμμετοχής (1896-2017)· Οι ανώνυμες ηρωίδες του Αθλητισμού και της Φυσικής Αγωγής· Οι αγώνες των γυναικών για ισονομία στον Αθλητισμό
- Ελλειμματική κάλυψη του γυναικείου αθλητισμού στα ΜΜΕ· Σεξιστική προβολή της αθλήτριας · Οι αξιώσεις των ανδρών για συμμετοχή σε γυναικεία αθλήματα· Η κρίση των αρρένων με το σώμα τους (σύνδρομο του Άδωνη) · Σωματοποίηση (embodiment), φύλο και μεταμορφώσεις της σωματικότητας (somatics, corporeality, corporality, somaesthetics)
- Η αντικειμενικοποίηση του ανδρικού σώματος: H εμπορευματοποίηση της αθλητικής ταυτότητας· Εμπορευματοποιημένοι -μοντελοποιημένοι αθλητές/τριες στα ΜΜΕ· Προβολή των άφυλων αθλητών/τριών , το άφυλο υποκείμενο (genderless subject)
- Ασώματη κοινωνία , ψηφιακά σώματα (virtual bodies), έμφυλη ουδετερότητα (gender neutral) και τεχνοηθική (technoethics) · Η τεχνολογία του σώματος: βιονική αθλητές/τριες
- ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ, ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
ΙΙ.
- Η γυναικεία υποεκπροσώπηση στην αθλητική ηγεσία · Ολυμπιακή επιχειρηματικότητα· Φύλο, Τεχνολογία και Ηγετικές Δεξιότητες: Γεφυρώνοντας το έμφυλο χάσμα · «Θηλυκές» ηγετικές δεξιότητες και επιχειρηματικότητα
- «Επιχειρώντας Αλλιώς» στην εποχή της κρίσης: Η γυναικεία αθλητική και κοινωνική επιχειρηματικότητα, ανεκμετάλλευτη πηγή κοινωνικού κεφαλαίου
- Κοινωνικό κεφάλαιο και κοινωνική ενσωμάτωση: Θεωρίες και σύγχρονος διάλογος ·
- Κοινωνικό κεφάλαιο, φύλο και αθλητισμός: Εμπειρίες αθλητριών
- Κοινωνικό κεφάλαιο και Μετανάστευση
ΙΙΙ.
- Πολιτισμική ιδιαιτερότητα και Φύλο· Κουλτούρα και γυναικεία περιήγηση· Η θέση της γυναίκας στο Ισλάμ· Ο γυναικείος αθλητισμός και η φυσική αγωγή από ισλαμική σκοπιά· Μουσουλμάνες αθλήτριες : Εμπόδια στην αθλητική ενασχόληση
- Μετανάστευση, πολυπολιτισμικότητα, δουλεμπόριο, εθνικισμός, ρατσισμός και ξενοφοβία · Η σύγχρονη δουλεία στην Ελλάδα σήμερα και η ανεξέλεγκτη εισροή μεταναστών και προσφύγων
- Ο Αθλητισμός στην υπηρεσία της ειρήνης, της συμφιλίωσης και της ανάπτυξης
- Ενταξιακά προγράμματα: Η παιδεία ειρήνης (peace education) σήμερα και ο ρόλος του αθλητισμού και της φυσική αγωγής στην επίλυση συγκρούσεων · O ρόλος του αθλητισμού στην αντιμετώπιση διαφόρων μορφών βίας: σεξιστικής, ρατσιστικής, ενδοσχολικής (bullying), ηλεκτρονικής (cyberbullying)
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
1. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΥΛΟ – ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΦΥΛΟ: ΤΟ ΦΥΛΟ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
1.2. Κοινωνικό φύλο – βιολογικό φύλο
1.3. Το φύλο στον αθλητισμό: Η διαχρονικότητα του γυναικείου αποκλεισμού και οι πρώτοι «Ολυμπιακοί Αγώνες Γυναικών»
1.4. Ο αθλητισμός ως πεδίο κοινωνικής χειραφέτησης
1.5. Τα επιμέρους αθλητικά μοντέλα
1.6. Η γυναικεία συμμετοχή στους Ολυμπιακούς Αγώνες 1896-2008
1.7. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ως μέσο γνωστοποίησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων
1.7.1. Πεκίνο 2008: «Ολυμπιακοί του αίματος», «Ολυμπιακοί της ντροπής»
1.7.2.Μεξικό 1968: Η σφαγή στην Πλατεία των Τριών Πολιτισμών, «αιματηρή επέμβαση»
1.7.3.Μόναχο 1972: Διαμαρτυρία για τη ισραηλινή κατοχή
1.8. Συμπερασματικές παρατηρήσεις
2. Η ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΘΛΗΤΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΗ ΚΑΙ Η ΚΡΙΣΗ ΣΤΟΝ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
2.1. Εισαγωγή
2.2. Αθλήτρια είδωλο-ίνδαλμα της αμερικανικής κουλτούρας – Το «Κίνημα του αθλητικού γυναικείου σώματος»
2.3. Τι γίνεται με τις αθλήτριες που υπερβαίνουν τα έμφυλα στερεότυπα;
2.4. Η προβολή του γυναικείου αθλητισμού στα Μ.Μ.Ε.
2.5. Το «Έτος της Γυναίκας στους Ολυμπιακούς Αγώνες»
2.6. Η μοντελοποίηση των αθλητών/αθλητριών: Μια καινούργια αισθητική του σώματος, «ίσες ευκαιρίες» στη σεξουαλική εκμετάλλευση
2.7. Η αντικειμενικοποίηση του ανδρικού σώματος
2.8. Οι ανώνυμες ηρωίδες του αθλητισμού
2.9. Η προβολή του γυναικείου αθλητισμού στα Μ.Μ.Ε. της Αυστραλίας
2.10. Τι γίνεται στην Ελλάδα;
2.11. Ελληνικός έντυπος Τύπος: 2008, 2004, 2000, 1996
2.12. Συμπερασματικές παρατηρήσεις: Το ανθρώπινο εμπόριο του καταναλωτισμού, της ψυχαγωγίας και του θεάματος
3. Ο ΓΥΝΑΚΕΙΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΙΣΛΑΜΙΚΗ ΣΚΟΠΙΑ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ «ΚΟΡΑΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ»: ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΙΟΡΔΑΝΙΑ
3.1. Εισαγωγή
3.2. Η γυναίκα του ισλαμικού κόσμου
3.3. Γυναίκα και αθλητική δραστηριότητα: Μουσουλμάνες αθλήτριες
3.3.1. «Προτιμότερη μια κοινωνία των δύο φύλων, παρά μια unisex κοινωνία»
3.4. Η θέση της γυναίκας στην Ιορδανία
3.5. Η γυναικεία αθλητική δραστηριότητα στην Ιορδανία
3.5.1. Μεθοδολογία της έρευνας
3.5.2. Συζήτηση: Εμπόδια στην αθλητική ενασχόληση στην Ιορδανία
3.5.3. Συμπερασματικές παρατηρήσεις – Προτάσεις
4. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
4.1. Εισαγωγή
4.2. Τι είναι το κοινωνικό κεφάλαιο: Θεωρίες και σύγχρονος διάλογος
4.3. Αποκλειστικό και γεφυροποιό κοινωνικό κεφάλαιο
4.4. Γυναίκα και κοινωνικό κεφάλαιο: Εμπειρίες αθλητριών
4.5. Αθλητισμός και κοινωνικό κεφάλαιο στην Ευρώπη
4.6. Το φαινόμενο του σκοτεινού κοινωνικού κεφαλαίου στον αθλητισμό: Ο εκφυλισμός του ολυμπιακού λόγου
4.7. Η αθλητική μετανάστευση – Sport labour
4.8. Κοινωνικό κεφάλαιο και μετανάστευση
4.9. Συμπερασματικές παρατηρήσεις: Αθλητισμός, πολιτιστικός θεσμός και ανεκμετάλλευτη πηγή κοινωνικής ενέργειας \
5. Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΙΡΗΝΗΣ: ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
5.1. Εισαγωγή
5.2. Ρατσισμός και ξενοφοβία
5.3. Πολυπολιτισμικότητα
5.4. Η αντιμουσουλμάνικη τρομοϋστερία ή η βίαη εξολόθρευση της
πολυπολιτισμικότητας
5.5. Τι γίνεται στην Ελλάδα;
5.6. Η σύγχρονη δουλεία στην Ελλάδα σήμερα και η ανεξέλεγκτη εισροή
μεταναστών
5.7 Peace First – Peace Games
5.7.1.Πώς ξεκίνησε η Peace First;
5.7.2.Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ειρήνης της Peace First
5.8. Sport in Society: Αθλητές/αθλήτριες ως μέντορες ειρήνης
5.9. Η παιδεία ειρήνης στην Ελλάδα και η ενδοσχολική βία: Bullying
5.10. Το φαινόμενο του κυβερνονταϊσμού ή ο διαδικτυακός σχολικός εκφοβισμός
5.11. Συμπερασματικές παρατηρήσεις και προτάσεις: Διαδικτυακό Κέντρο Ειρήνης
COURSE CONTENT FOR INTERNATIONAL (ERASMUS/SOCRATES) STUDENTS Erasmus-international students: https://eclass.uoa.gr/courses/PHED269/
6. MOVING FORWARD THROUGH SPORT – ATHLETES UNITED FOR PEACE EDUCATION ΑND GENDER EQUITY
- Introduction: social gender/biological gender, gender in sport.
- We’ve come a long way[…]: Gender and
Sport - Bridges to understanding or " the annihilation of European identities, cultures and national sovereignty"?
- Racial intolerance in sport
- What is peace education today?
- Peace First – Peace Games
- Sport in Society: athletes as mentors in violence prevention
- Athletes United for Peace
8.1. Football 4 Peace: bringing Arabs aand Jews together
8.2.Ultimate Peace (UP) in the Middle East
8.3.World Youth Peace Summit: Peace Walks and Scholar-Athlete Games
9. Mercy Corps, Teachers Without Borders, the International Institute on Peace Education, Volunteer Action for Peace, α many more!
10. A question of identity and equality in sport.