3ο μάθημα

 3ο ΜΑΘΗΜΑ: 1/11/2021

ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ

Από την καρναβαλική ευθυμία και την αιματηρή μεσαιωνική σκηνή στην ανθρωποκεντρική Αναγέννηση 

Missae asini. Σκηνές του λαϊκού πολιτισμού και οι αμφισημίες τους στον ελληνικό και τον βαλκανικό χώρο.

Οι σκληροί ρόλοι των ζώων. Γκροτέσκος κόσμος και καρναβαλική ζωικότητα.

Η ανθρωποκεντρική Αναγέννηση. Η μεγάλη των Ελισαβετιανών σκηνή του Bear Garden. Απόλυτος ανθρωποκεντρισμός, σχετικός ανθρωποκεντρισμός και ανθρωπομορφισμός.

Την ύλη του μαθήματος μπορείτε να την βρείτε εδώ.

 

ΑΣΚΗΣΗ  1.

Να διαβάσετε το έργο του David Mamet Παραλλαγές πάπιας, σε μετάφραση Μιχαέλας Αντωνίου, το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ.

Προτείνεται να εντοπιστούν/αναλυθούν/ερμηνευθούν στοιχεία ζωικότητας στο έργο και η σχέση τους με την ανθρωπινότητα (π.χ. ανθρωποκεντρική σκοπιά, σκηνές όπου έστω και για λίγο διαρρηγνύεται κ.ά.).

Μπορείτε να κινηθείτε σε κάποιους άξονες, γύρω από τους οποίους θα δομήσετε την ανάλυσή σας. Ενδεικτικά:

  • Συναισθηματικός ανθρωπομορφισμός.
  • Από δραματουργική άποψη (π.χ. τα πρόσωπα και πώς συγκροτούνται, δραματικές συγκρούσεις και σύνδεση με στοιχεία των πρώτων μαθημάτων και της βιβλιογραφίας τους).
  • Ανάλυση των σχέσεων ετερότητας μεταξύ των προσώπων (οικειότητα/ξενότητα): Γίνεται υπέρβαση της ετερότητας ή της ταυτότητας μέσω της ζωικότητας; Υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρωπινότητας και ζωικότητας; Το είναι το μοιράζονται όλα τα υποκείμενα μιας ζωής στο έργο;
  • Η έννοια του ζώου-συμβάν.

Η ανάλυση και τα περιεχόμενα θα κινηθούν σύμφωνα με τους στόχους και άξονες που θα θέσετε. Όπως επισημαίνεται και στην εκφώνηση, μπορείτε να αναζητήσετε διασυνδέσεις με άλλα έργα του συγγραφέα ή και έργα άλλων συγγραφέων, το κύριο όμως τμήμα του δοκιμίου θα αφορά στις Παραλλαγές πάπιας.

Στην ανάλυσή σας, εάν το θεωρείτε σκόπιμο, μπορείτε να αξιοποιήσετε και το κείμενο του Levinas «Nom d’un chien ou le droit naturel», από το Difficile liberté, το οποίο αναλύσαμε στο μάθημα.  

MEΛETH

Α. Μελετήστε τα εξής δοκίμια:

  1. Barry B. Witham: ¨"The Anger in Equus" (θα το βρείτεεδώ).
  2. Ryan m. Claycomb: "Middlebrowing the Avant-Garde: Equus on the West End" (θα το βρείτεεδώ).
  3. Jennifer Parker-Starbuck: "Becoming-Animate: On the Performed Limits of "Human" (Θα το βρείτεεδώ).
  4. Laurie Shannon: "The Eight Animals in Shakespeare; Or, before the Human". (Θα το βρείτεεδώ).
  5. Laurie Shannon: "Poor, Bare, Forked: Animal Sovereignty, Human Negative Exceptionalism, and the NaturalHistory of "King Lear". (Θα το βρείτε εδώ).

(Β. Να διαβάσετε το έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη: Επίκληση της γοητείας, Μωβ Σκίουρος, Αθήνα 2018.)

 

ΑΣΚΗΣΗ  2.

Να διαβάσετε το έργο Ο άνθρωπος ελέφαντας του Bernard Pomerance, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 2019. Να γράψετε ένα δοκίμιο, όπου

α. Θα αναλύετε τη σχέση της τερατομορφίας με τη ζωικότητα

β. Θα σχηματίσετε ένα δικό σας διακείμενο με βάση την τερατομορφία και τη ζωικότητα, εξηγώντας ταυτόχρονα την επιλογή των έργων.

γ. Θα προτείνετε μια δική σας σκηνοθεσία του έργου με βάση τη διευρυμένη διακειμενική εκδοχή του.

 

MEΛETH

Μελετήστε:

Stanton B. Garner: "In Search of Merrick: Kinesthetic Empathy, Able-Bodiedness, and Disability Representation", Journal of Dramatic Theory and Criticism, 29:2, 2015, σσ. 81-103. Πατήστε εδώ.

Philip K. Wilson: "Eighteenth-Century "Monsters" and Nineteenth-Century "Freaks": Reading the Maternally Marked Child", Literature and Medicine 21:1, 2002, σσ. 1-25. Πατήστε εδώ.

Από τις δύο ασκήσεις θα επιλέξετε τη μία.