ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ (SOCTHEOL31Υ007)

Κατηγορίες

Όνομα
ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΙΩΑΝΝΕΙΩΝ ΟΡΩΝ

ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΙΩΑΝΝΕΙΩΝ ΟΡΩΝ

Το σημείον χρησιμοποιείται στο Ιω. κατεξοχήν για τα θαύματα του Ιησού καθώς αυτά δεν δηλώνουν αλλά σημαίνουν, είναι αποκαλυπτικά σύμβολα  της θεϊκής του δόξας του και της αιώνιας ζωής που Αυτός παρέχει.

Η ώρα του Ιησού είναι η στιγμή της Ύψωσης, η οποία στο Ιω. δεν επακολουθεί της Σταύρωσης αλλά άρχεται με αυτή (τη Σταύρωση) και είναι η κατεξοχήν στιγμή αυτοαποκαλύψεως και δοξασμού. 

Δόξα/Δοξάζειν στο Ιω. δεν είναι μόνον η τιμή που απονέμεται σε κάποιον αλλά όπως συμβαίνει και στην Π.Δ. σημαίνει την παρουσία του Θεού στην Ιστορία χάριν του λαού κατεξοχήν κατά την Έξοδο (Έξ. 19, 6).

Υιός του Ανθρώπου δεν σημαίνει απλώς άνθρωπος αλλά παραπέμπει στη μορφή του Δαν. 7 που υψώνεται στο θρόνο του Θεού ως φορέας μιας άλλης Βασιλείας και εκπροσωπεί τον χειμαζόμενο λαό του Θεού που τελικά δικαιώνεται. Αναδεικνύεται στο Α’ Ενώχ 37-71 και Δ’ Έσδρα 13, 1-58 σε μια επουράνια εσχατολογική μορφή που ασκεί Κρίση.

Ο όρος Ιουδαίοι όταν χρησιμοποιείται πολεμικά στο Ιω. δεν υποδηλώνει όλο τον λαό του Ισραήλ αλλά όσους (ακόμη και εντός Εκκλησίας) δεν πιστεύουν ουσιαστικά στον Ι. Χριστό θεωρώντας ότι σώζονται επειδή εξ αίματος ανήκουν στον «εκλεκτό» λαό.

Γενικότερα στο Ιω.. Παρότι το λεξιλόγιο του Ευαγγελίου είναι λιτό και το ύφος σημιτίζον, το κείμενο περιέχει ποιητικά σχήματα και εξαιρετική δραματική πλοκή και ρυθμό. Χαρακτηριστικά στοιχεία είναι τα εξής: η κυκλική επαναφορά της σκέψης, η τεχνική των παρανοήσεων (π.χ. 3, 4. 4, 15. 8, 22. 11, 11-12), οι αντιθετικοί όροι (αλήθεια/ψεύδος, φως/σκότος, ζωή/θάνατος, πίστη/απιστία, ελευθερία/δουλεία), το σχίσμα, η ταραχή και η σύγχυση που προκαλούνται στο ακροατήριο και αποτελούν συνέπεια του χάσματος μεταξύ του Ι. Χριστού και της διδασκαλίας του αφενός και των αξιών του κόσμου που βρίσκεται υπό την επήρεια του διαβόλου αφετέρου (7, 43. 9, 16. 16, 11). Ανάλογα με τη στάση που τηρεί κάποιος απέναντι στο πρόσωπο και στο έργο του Χριστού ήδη βιώνει στο παρόν την Κρίση, η οποία θα διενεργηθεί ολοκληρωτικά την έσχατη Ημέρα από τον ίδιο τον Υιό.