Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα μελετά τον πολιτικό χαρακτήρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πως αυτή λειτουργεί, κάνει μια αναδρομή στην ιστορία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και προσφέρει τις βασικές γνώσεις για τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), τη λειτουργία τους και το ρόλο τους καθώς επίσης και των κρατών-μελών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Επίσης παρουσιάζεται τo πλαίσιο των κοινών πολιτικών της Eυρωπαϊκής Ένωσης όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί από την συγκρότηση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και την Ενιαία Ευρωπαϊκή Πράξη και μετά την εφαρμογή των Συνθηκών του Μααστρίχτ, του Άμστερνταμ, της Νίκαιας και της Λισαβώνας προσφέροντας κριτική γνώση για την εξέλιξη και τις προοπτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Πιο συγκεκριμένα παρουσιάζονται οι απαρχές της ευρωπαϊκής ενοποίησης, οι διαδικασίες που οδήγησαν στη σύσταση των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και την πορεία τους προς τη μετάβαση τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Γίνεται λεπτομερής ανάλυση των κύριων θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Επιτροπή, Κοινοβούλιο, Συμβούλιο, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, κ.λπ.) και παρουσίιάζονται οι διαδικασίες διαμόρφωσης πολιτικής και λήψης αποφάσεων. Έμφαση δίνεται στη θέση των κρατών μελών στις διαδικασίες αυτές ενώ εξετάζονταικαι οι σχέσεις μεταξύ των κρατών μελών και των Ευρωπαϊκών θεσμών. Παρουσιάζεται επίσης η έννοια του δημοκρατικού ελλείμματος στην ΕΕ και γίνεται αναφορά στις σχέσεις των πολιτών με τα Ευρωπαϊκά όργανα. Τέλος, παρουσιάζονται πιο αναλυτικά κάποιες νέες πολιτικές (έρευνα, τεχνολογία και παιδεία, κλπ) ενώ εξετάζεται η σημασία των πολιτικών αυτών για την Ελλάδα και οι μελλοντικές δυνατότητες έρευνας και εργασίας που δίνονται στους νέους ερευνητές της ΕE. Θα γίνει εκτενής παρουσίαση των ερευνητικών προγραμμάτων της ΕΕ και των δυνατοτήτων που παρουσιάζονται για το μέλλον των  ελλήνων ερευνητών/μεταπτυχιακών φοιτητών.

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

ΚΥΡΙA ΒΙΒΛΙA - ΑΡΘΡΑ

 

1. John McCormick, Understanding the European Union, A concise introduction, 6th edt, Palgrave Macmillan, 2014

2. John Peterson and Michael Shackleton, The Institutions of the European Union, 3rd edt, Oxford University Press, 2012

3. Simon Hix, The Political System of the European Union, 2nd edt, Palgrave Macmillan, 2005

4. Helen Wallace, William Wallace & Mark A. Pollack, Policy Making in the European Union,  5th edt, Oxford University Press, 2005

5. Laura Cram, Policy Making in the European Union - Conceptual Lenses and the Integration Process, Routledge, 1997

6. Mareike Kleine, Informal Governance in the European Union: How Governments Make International Organizations Work, Cornell University Press, 2013

7. Sara B. Hobolt and James Tilley, Blaming Europe? Responsibility Without Accountability in the European Union, Oxford University Press, 2014

8. Ναπολέων Μαραβέγιας, Μιχάλης Τσινισιζέλης,  Η Νέα Ευρωπαϊκή Ένωση, Οργάνωση και Πολιτικές, 50 χρονια, Εκδόσεις Θεμέλιο, 2007

9. Παναγιώτης Ιωακειμίδης, Ευρωπαϊκή Πολιτική Ένωση, Εκδόσεις Θεμέλιο, 1995

10. Νίκος Μούσης, Από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση – Θεσμοί και Πολιτικές, Αθήνα, Εκδόσεις Παπαζήσης, 2000

 



 

 

Μέθοδοι αξιολόγησης

Μέθοδοι αξιολόγησης

 

Ο τελικός βαθμός θα εξαχθεί με βάση τα ακόλουθα:

α)         προφορική συμμετοχή στο Μάθημα                                     20%

β)         ομαδική μελέτη και παρουσίαση εργασίας*                          30%

γ)         ατομική τελική εξέταση**                                                    50%

 

 

**ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ  (ΠΟΛΑΠΛΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ Η/ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ ΚΡΙΣΕΩΣ)

 

 *Στην ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ της κάθε ΕΡΓΑΣΙΑΣ θα ληφθούν υπόψη τα πιο κάτω σημεία: 

 α) Πληρότητα και επιστημονικότητα: ανάλυση του θέματος, κανονική έκταση, τεκμηρίωση απόψεων θέσεων, και ορθή χρήση βιβλιογραφικών αναφορών.

 

 β) Δομή και οργάνωση: βασικές πτυχές της εργασίας, ευδιάκριτη και λογική πορεία σκέψης, έκφραση ολοκληρωμένων νοημάτων, και ομαλή μετακίνηση μεταξύ θεμάτων.

  

γ) Γλωσσική σαφήνεια και ακρίβεια: χρήση ορθών επιστημονικών όρων, σαφήνεια, ορθή σύνταξη, και ορθογραφία.

 

δ) Πρωτοτυπία και δημιουργικότητα: πρωτότυπη σύνθεση, λογικά συμπεράσματα, προσωπικές απόψεις - εισηγήσεις, και εφαρμογές.

 

 

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

amarkantoni@di.uoa.gr

AΘΗΝΑ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΗ

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

 
Στόχοι του μαθήματος:
1. να εξετάσει την ιστορία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης
 
2. να προσφέρει τις βασικές γνώσεις για τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), τη λειτουργία τους και τη διαδικασία λήψης αποφάσεων μέσα σε αυτή καθώς επίσης και τη σχέση τους με τα κράτη μέλη
 
3. να αναλυθούν οι νέες πολιτικές της ΕΕ με έμφαση στις πολιτικές της έρευνας και καινοτομίας, της πολιτικής για την Εφαρμογή των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών, κ.ά.
 
4. να παρουσιαστούν ερευνητικά προγράμματα της ΕΕ και οι δυνατότητες που παρουσιάζονται για το μέλλον των ελλήνων ερευνητών/μεταπτυχιακών φοιτητών

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

 

Πολύ καλή γνώση αγγλικών & ενδιαφέρον για τα πολιτικά δρώμενα & την έρευνα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

 

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

 

YΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ

Το μάθημα βασίζεται σε κεφάλαια από το παρακάτω βιβλίο:

 

John McCormick  Understanding the European Union - A Concise Introduction PALGRAVE MACMILLAN: 2014.   (Σημειώνεται ότι είναι ιδιαίτερα χρήσιμοι κάποιοι πίνακες από το βιβλίο).

 

ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ

Καθώς και σε ιδέες από τις παρακάτω βιβλιογραφικές πηγές:

 

 

Horizon 2020

https://www.youtube.com/watch?v=CimJI88c4fE&list=UU1lhGQ0C_OOlaS1rbxlXM5Q&index=2   (General Overview H2020)

https://www.youtube.com/watch?v=mmN0NccQCD0&list=UU1lhGQ0C_OOlaS1rbxlXM5Q    (How to apply)

https://www.youtube.com/watch?v=MOq2h3j7wFk (ITN 2014 projects)