Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Θεολογία και αφήγηση

(THEOL300) -  Χρήστος Καρακόλης

Περιγραφή Μαθήματος

Εισαγωγή στον επιστημονικό κλάδο της αφηγηματολογίας (Narratology) ή αφηγηματικής κριτικής (Narrative Criticism). Ιστορία, παρουσίαση αφηγηματικής θεωρίας, εξέταση αφηγηματικών κειμένων, αφηγηματολογική ανάλυση έργων τέχνης και ταινιών, εφαρμογή αφηγηματικών τεχνικών, εκμάθηση μεθόδων αφηγηματολογικής ανάλυσης, σημασία της αφηγηματολογίας για την κατανόηση χριστιανικών αφηγηματικών κειμένων (βιβλικών, αγιολογικών κ.ά.), αφήγηση και θεολογία στην τέχνη, αφηγηματική θεολογία.

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2019

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    1. Εισαγωγικά

    α. Οι Μεταπτυχιακές Σπουδές στο Τμήμα Θεολογίας του Ε.Κ.Π.Α.

    β. Η ηλεκτρονική τάξη (eclass)

    γ. Βιβλιογραφική έρευνα: εύρεση πηγών και βιβλιογραφίας

    δ. Επιστημονική ηθική

    2. Αφηγηματική κριτική

    α. Εισαγωγή στην αφηγηματική κριτική

    β. Ρητορική

    γ. Σκηνικό

    δ. Χαρακτήρας

    ε. Οπτική γωνία

    στ. Πλοκή

    3. Εφαρμογή της αφηγηματικής κριτικής

    α. Βιβλικά κείμενα

    β. Πίνακες ζωγραφικής

    γ. Κινηματογραφικές ταινίες

    δ. Παραμύθια

    ε. Λογοτεχνία

    Μαθησιακοί στόχοι

    Κύριοι στόχοι του μαθήματος είναι

    (α) να κατανοήσουν οι φοιτητές τη σημασία της αφήγησης συνολικά για τη Θεολογία, αλλά και ευρύτερα για τις κοινωνικές σχέσεις, τον ανθρώπινο τρόπο σκέψης και τον ανθρώπινο πολιτισμό·

    (β) να μάθουν να χρησιμοποιούν βασικά αφηγηματολογικά εργαλεία για μια κριτική θεώρηση και αποτίμηση και μια εις βάθος κατανόηση των αφηγηματικών κειμένων·

    (γ) να αντιληφθούν και να μπορούν να αναλύσουν τη λειτουργία των αφηγηματικών μηχανισμών στον γραπτό και τον προφορικό λόγο, καθώς επίσης και στην εικόνα στις διάφορες μορφές της·

    (δ) να μπορούν να ανακαλύψουν χριστιανικά-θεολογικά σύμβολα, μοτίβα, θέματα, ιδέες και αντιλήψεις σε θύραθεν κείμενα και εικόνες.

    (ε) να μπορούν να χρησιμοποιήσουν και να εφαρμόσουν τις ανωτέρω κριτικές γνώσεις και δεξιότητες στη συνέχιση των σπουδών τους, καθώς επίσης και στον χώρο της ευρύτερης κοινωνίας.

    Βασικό σύγγραμμα

    James L. Resseguie, Narrative Criticism of the New Testament: An Introduction, Grand Rapids 2005.