Παρουσίαση/Προβολή
Η επιθεώρηση στον 20ό αιώνα
(68Θ987) - Κωνστάντζα Γεωργακάκη - Κατερίνα Καρρά
Περιγραφή Μαθήματος
To μάθημα εστιάζει στην επιθεώρηση από τα πρώτα βήματά της στην αθηναϊκή σκηνή, το 1894, μέχρι σήμερα. Διαρθώνεται στις παρακάτω 13 ενότητες:
- Εξετάζονται οι επιρροές από ευρωπαϊκά θεατρικά είδη, όπως η ισπανική zarzuella και η γαλλική revue à grand spectacle.
- Εξετάζεται η σχέση της με άλλα ελληνικά θεατρικά είδη, όπως το κωμειδύλλιο, το θέατρο σκιών
- Πρώτες Ελληνικές Απόπειρες: Λίγο απ’ όλα, Έπεσε, Υπαίθριοι Αθήναι
- Επιθεώρηση και κοινό. Παρακολουθείται η θέση της στο θεατρικό τοπίο της ελληνικής πρωτεύουσας, η επιρροή της πολιτικής, κοινωνικής και πολιτιστικής δραστηριότητας στα κείμενά της και την υποδοχή της από τους θεατές, το αστικό κοινό του 19ου ως το λαϊκό κοινό του 20ού αιώνα
- Ετήσιες Επιθεωρήσεις. Το μάθημα αναφέρεται στις Ετήσιες (Παναθήναια, Κινηματογράφος, Πανόραμα, Παπαγάλος) και στις συνοικιακές επιθεωρήσεις της πρώτης εικοσαετίας. Το υπερθεαματικό Ξιφίρ Φαλέρ (1916).
- Η επίδραση της Μικρασιατικής Καταστροφής στο είδος. Περιγράφεται η στροφή στο υπερθέαμα για να παρακαμφθούν οι λογοκριτικές παρεμβάσεις της πολιτικής εξουσίας στον Μεσοπόλεμο, η επανάκαμψη του είδους (νέοι ηθοποιοί και επιθεωρησιακοί θίασοι)
- Γίνεται αναφορά στον καθοριστικό ρόλο της στην εμψύχωση του κοινού στην έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου και κατά τη διάρκεια της Κατοχής.
- Η επιθεώρηση στα χέρια της εξουσίας και της Αριστεράς (εμφυλιοπολεμικες επιθεωρήσεις). Η παραβίαση του κανόνα των ίσων αποστάσεων. Η επιθεώρηση του γυμνού και του θεάματος (δεκαετία του ΄50).
- Γίνεται αναφορά στην ανάδυση νέων τάσεων στη δεκαετία του 60 (Οδός ονείρων, Όμορφη Πόλη). Η προσπάθεια του Μάνου Χατζηδάκι και του Μίκη Θεοδωράκη να ανανεώσουν το είδος
- Η επιθεώρηση στα χρόνια της δικτατορίας. Γίνεται αναφορά στην ανάδυση νέων θεατρικών σχημάτων αλλά και πολλών νέων ηθοποιών, που ασχολούνται συστηματικά με το είδος (Ελεύθερο Θέατρο),
- Γίνεται αναφορά στη μετεπιθεώρηση του Λάκη Λαζόπουλου, καθώς και στις σύγχρονες παραδοσιακές και εναλλακτικές προτάσεις που συμπληρώνουν το πάζλ του ιδιαίτερου αυτού θεατρικού είδους. Χάρρυ Κλυν, Θεσσαλικό Θέατρο.
- Αναφορά στην παρακμή του είδους. Σύγχρονες προτάσεις ανανέωσης. Από τη νομιμοποίηση του είδους (Εθνικό Θέατρο, Βίρα τις Άγκυρες) στη νομιμοποίηση του Μάρκου Σεφερλή.
- Ολοκλήρωση του μαθήματος. Παρουσίαση εργασιών. Συμπεράσματα.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2024
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα