Παρουσίαση/Προβολή
2024, Χειμερινό Εξάμηνο: "Διαπολιτισμική Αγωγή: Επιστημολογικές Παραδοχές και Εκπαιδευτική Πράξη" (Παρασκευή, 09.00-12.00, αίθουσα 445)
(74ΤΕΚ413, α) Αγγλικό, β) Γαλλικό, γ) Φιλοσοφίας, δ) Θεατρικών Σπουδών, ε) Μουσικών Σπουδών) - Χρήστος Παρθένης
Περιγραφή Μαθήματος
Ο όρος «διαπολιτισμική παρέμβαση» προσδιορίζει δραστηριότητες που έχουν ως σκοπό την ενίσχυση σχολικών μονάδων και κοινοτήτων με πολιτισμικά μικτό πληθυσμό και την ποιοτική αναβάθμιση της σχολικής εκπαίδευσης των μαθητών σε περιοχές με μεγάλη συγκέντρωση ευάλωτων ομάδων και αλλόφωνων μαθητών.
Στη διαδικασία συστηματικής ποιοτικής αναβάθμισης των σχολείων εντάσσεται η στρατηγική της ανάδειξης της σχολικής μονάδας σε επίκεντρο και πλαίσιο αναφοράς της διαπολιτισμικής παρέμβασης.
Η παρέμβαση, εκτός από την επεξεργασία ειδικών μέτρων για την ενίσχυση των μαθητών, στα πλαίσια του ισχύοντος ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, επιχειρεί αναδιαρθρώσεις στο σχολικό περιβάλλον που απευθύνονται σε όλους τους μαθητές, ώστε το σχολείο να παρέχει τη δυνατότητα πλήρους ανάπτυξης των ικανοτήτων όλων των μαθητών (εκπαίδευση για όλους), ενώ παράλληλα να ανταποκρίνεται στις ανάγκες για κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη των ίδιων και του ευρύτερου περιβάλλοντός τους.
Β α σ ι κ έ ς α ρ χ έ ς πηγάζουν από τη θέση ότι όλα τα μέτρα παρέμβασης που αφορούν τους ευάλωτες κοινωνικοπολιτισμικές ομάδες είναι αναγκαίο να ενσωματωθούν στη γενικότερη προσπάθεια του ΥΠΕΠΘ για ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού σχολείου. Σε μια εκπαίδευση που απευθύνεται σ’ όλα τα παιδιά, αυτό σημαίνει ότι, :
- η αποτελεσματική αντιμετώπιση του ζητήματος της πλήρους και ομαλής ένταξης των μαθητών στο εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να διαχωριστεί από το θέμα της συνολικής αναβάθμισης των σχολικών σπουδών ενώ, παράλληλα,
- απαιτούνται συγκεκριμένες ρυθμίσεις για τη δημιουργία των προϋποθέσεων εκείνων που θα διασφαλίσουν στους ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στα μορφωτικά αγαθά που παρέχει η δημόσια εκπαίδευση,
- ιδιαίτερη μέριμνα χρειάζεται στο πεδίο της υλοποίησης, ώστε :
α) να μη δημιουργούνται ρήγματα στη συνοχή του μαθητικού πληθυσμού ή διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στους μαθητές και να μη τροφοδοτούνται πρακτικές οι οποίες διαμορφώνουν δεξαμενές συγκέντρωσης ειδικών κατηγοριών μαθητών,
β) οι ρυθμίσεις αυτές να λειτουργούν ως παράγοντες υποστήριξης της επιδίωξης για ισότητα και στο επίπεδο των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων, διαμορφώνοντας τις κατάλληλες συνθήκες για τη σύγκλιση των αφετηριών ένταξης όλων των ομάδων μαθητών στη διαδικασία απόκτησης τυπικών προσόντων και αντιστρέφοντας τις τάσεις περιθωριοποίησης των μαθητών, όπως αυτές εκδηλώνονται με την αυξημένη κατανομή της σχολικής αποτυχίας, της υποεπίδοσης και της σχολικής διαρροής στις ομάδες στόχου.
- η εμπειρία που αποκτάται, τόσο στο επίπεδο της ανάπτυξης των εκπαιδευτικών θεσμών, όσο και στο επίπεδο των εκπαιδευτικών πρακτικών, από την εκπαίδευση των μαθητών των ομάδων στόχου είναι απαραίτητο να διοχετευθεί στο εκπαιδευτικό σύστημα στο σύνολό του κατά τη διαδικασία "ανοίγματος" του συστήματος προς το Ευρωπαϊκό, το Βαλκανικό και το παγκόσμιο, αλλά ταυτόχρονα και το τοπικό περιβάλλον του
- το πολιτισμικό κεφάλαιο των κοοινωνικοπολιτισμικών ομάδων επιδιώκεται να αποτελέσει στοιχείο εμπλουτισμού του εκπαιδευτικού συστήματος.
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2024
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα