Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Θεωρία του θεάτρου. Το διακείμενο του ναυαγίου και του κανιβαλισμού

(THEATRE190) -  Γιώργος Πεφάνης

Περιγραφή Μαθήματος

Ως βάση αναφοράς θα χρησιμοποιηθούν τα κείμενα και οι παραστάσεις

1)      Μέδουσα: Σχέδια και αυτοσχεδιασμοί για σχεδίες και ναυάγια σε σκηνοθεσία: Θωμά Μοσχόπουλου, Ελληνικό Φεστιβάλ 2011.

2)      Ιστορία της αυτοθυσίας σε σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου, Ελληνικό Φεστιβάλ 2014.

Στις εργασίες μας δεν προχωρούμε από ένα κείμενο  προς την παράστασή του αλλά, στην περίπτωση της πρώτης παράστασης, από έναν πίνακα ζωγραφικής προς τα κείμενα που ενέπνευσε και από αυτά προς μία σύνθετη παράσταση με μεταμοντέρνα χαρακτηριστικά, ενώ στη δεύτερη περίπτωση, από διάσπαρτες μικροϊστορίες ηρωισμού και αυτοθυσίας προς τις επί σκηνής αφηγηματικές επιτελέσεις τους.

 Δύο από τα κείμενα είναι και αυτά τα κείμενα-καμβάς που καλούμεθα να μελετήσουμε. Δύο κείμενα ανοικτά, «ημιτελή», δυναμικά, που μπορούν να μεγεθύνονται ή να μειώνονται καθ’ οδόν, καθώς  προσκαλούν  σε  προσθέσεις άλλων κειμένων ή αφαιρέσεις δικών τους τμημάτων. Πρόκειται δηλαδή γι’ αυτό που ο Roland Barthes ονομάζει εγγράψιμο κείμενο (text scriptible) σε αντιδιαστολή προς το αναγνώσιμο κείμενο (text lisible) ή πιο γενικά κείμενο σε αντιδιαστολή προς το έργο.

Στόχος μας είναι αφενός να αναλύσουμε και να κατανοήσουμε τη διακειμενικότητα της Μέδουσας και της Ιστορίας της αυτοθυσίας και αφετέρου να αναδιαμορφώσουμε δύο νέα (φιλοσοφικά, μουσικά, εικαστικά, λογοτεχνικά, σκηνικά) διακείμενα για τα έργα αυτά με βάση τη δική μας έρευνα.

Θεματικοί πόλοι της εργασίας μας είναι τα ανθρώπινα ναυάγια και η ανθρωποφαγία, για την πρώτη παράσταση, η ηθική και η πολιτική για τη δεύτερη παράσταση και η μνήμη και η ιστορία για τις δύο παραστάσεις.

Μεθοδολογία/επιστημονικά πεδία: θεωρία της πρόσληψης, διακειμενικότητα, μεταμοντέρνο/μεταδραματικό θέατρο, ηθικές και πολιτικές θεωρίες, φιλοσοφία του χρόνου και της ιστορίας.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2014