Παρουσίαση/Προβολή
Θρησκευτική Ανάπτυξη και Αγωγή της Παιδικής και Εφηβικής Ηλικίας
(SOCTHEOL156) - Ιωάννα Κομνηνού
Περιγραφή Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι τα θέματα που άπτονται της θρησκευτικής ανάπτυξης και αγωγής του παιδιού και του εφήβου. Στο μάθημα εξετάζονται:
1) Ζητήματα που αναπόφευκτα αποτελούν τμήμα μιας ευρύτερης εισαγωγής στη θρησκευτική αγωγή.
2) Οι αρχές της αναπτυξιακής ψυχολογίας, όπως η επίδραση του πολιτισμικού πλαισίου, λειτουργεί υποστηρικτικά στην κατανόηση των ζητουμένων της θρησκευτικής αγωγής του παιδιού και του εφήβου.
3) Η θρησκευτική ανάπτυξη όπως αυτή σχετίζεται με τις γονεϊκές πρακτικές όσο και με τους φορείς θρησκευτικής αγωγής και Θρησκευτικής Εκπαίδευσης.
4) Η καταγεγραμμένη ιστορική εμπειρία της θρησκευτικής εκπαίδευσης και της χριστιανικής αγωγής στο ελληνικό σχολείο καθώς και οι διάφορες μεθοδολογικές εμπειρίες και παιδαγωγικές μελέτες για θέματα χριστιανικής αγωγής και εκπαίδευσης προσεγγίζονται κριτικά ενώ παράλληλα αξιολογούνται και παραδείγματα ευρωπαϊκών και διεθνών προσεγγίσεων της θρησκευτικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Ειδικότερα θέματα που αναπτύσσονται είναι:
1) Η ψυχοκοινωνική θεωρία για την ανάπτυξη της παιδικής και εφηβικής ηλικίας του Erik Erikson και η θεωρία της γενετικής επιστημολογίας για τη γένεση και τις διεργασίες της ανθρώπινης νόησης του J. Piaget.
2) Η σχέση των θεωριών αυτών με τη θρησκευτική ανάπτυξη και αγωγή των παιδιών και των εφήβων.
3) Η θεωρία του R. Goldman για την ανάπτυξη των θρησκευτικών εννοιών στα παιδιά και τους εφήβους.
4) Η θεωρία του J. Fowler για την ανάπτυξη της θρησκευτικής πίστης.
5) Οι έρευνες των A. Godin, D. Elkind κ.ά. για θέματα θρησκευτικής ανάπτυξης παιδιών και εφήβων.
6) Ανάλυση και συζήτηση αποτελεσμάτων ερευνών που πραγματοποιήθηκαν με θέμα τη διαμόρφωση, εξέλιξη και σημασία των εννοιών: «θεός», «προσευχή», «θάνατος» κ.ά. κατά την παιδική και εφηβική ηλικία.
7) Πατερικές απόψεις για την ψυχοσωματική ανάπτυξη του ανθρώπου. Ανάλυση και συζήτηση των πατερικών θέσεων με βάση επιλεγμένα αποσπάσματα από τα έργα: Μ. Βασιλείου, Ομιλίαι εις την Εξαήμερον· Γρηγορίου Νύσσης, Περί κατασκευής του ανθρώπου· Ιωάννου Χρυσοστόμου, Περί κενοδοξίας και όπως δει τους γονέας ανατρέφειν τα τέκνα· κ.ά.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ολοκληρώνοντας με επιτυχία την παρακολούθηση του μαθήματος θα είναι
σε θέση:
- Να αναγνωρίζουν τα θεωρητικά, επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα της θρησκευτικής ανάπτυξης τα παιδικής και εφηβικής ηλικίας κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
- Να αξιολογούν τις μεθόδους, τις κρίσιμες θεματικές, το περιεχόμενο Παιδαγωγικής Ψυχολογίας και τα πορίσματα της εκπαιδευτικής έρευνας αναφορικά με τη θρησκευτική ανάπτυξη και αγωγή ανηλίκων.
- Να συμμερίζονται το ρόλο και τη λειτουργία της θρησκευτικής εκπαίδευσης τόσο παραδοσιακά όσο και στο πλαίσιο του σύγχρονου πολυπολιτισμικού και παγκοσμιοποιημένου σχολικού περιβάλλοντος.
- Να καταλήγουν σε συμπεράσματα αναφορικά με τη γνώση και την κατανόηση των σύγχρονων προσεγγίσεων της θρησκευτικής ανάπτυξης και αγωγής παιδιών και εφήβων μέσα από τη μελέτη περιπτώσεων.
- Να αναλύουν θρησκευτικές έννοιες και να αναγνωρίζουν τις ψυχολογικές γνώσεις ως απαραίτητα στοιχεία για τη θρησκευτική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
Προαιρετικά σεμινάρια: Κατά τη διάρκεια του διδακτικού εξαμήνου πραγματοποιούνται προαιρετικά σεμινάρια για θέματα σχετικά με το διδασκόμενο αντικείμενο.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2021
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα