Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ιστορία Νεοελληνικής Εκπαίδευσης και Θρησκευτικής Αγωγής

(311001) -  Ιωάννα Κομνηνού

Περιγραφή Μαθήματος

Η εκπαιδευτική διαδικασία συντελείται πάντοτε εντός ενός συγκεκριμένου ιστορικού πλαισίου άμεσα συνδεδεμένου με την πολιτική, κοινωνική και πολιτισμική συγκυρία. Το μάθημα αποσκοπεί στη μελέτη ζητημάτων που αφορούν στην ιστορία της θρησκευτικής αγωγής και εκπαίδευσης επικεντρωμένη στον 19ο και 20ο αιώνα στο ελληνικό κράτος. Ενδεικτικά, εξετάζονται οι θεωρίες που διαμόρφωσαν την θρησκευτική εκπαίδευση, η εκπαίδευση στο μεταβαλλόμενο γεωγραφικό και πολιτικό σκηνικό, εγγραμματοσύνη και μόρφωση, οργάνωση και τρόπος λειτουργίας της εκπαίδευσης, κοινωνικός χαρακτήρας της παιδείας, τα αναλυτικά προγράμματα του μαθήματος των θρησκευτικών, οι μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης καθώς και οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τη θρησκευτική αγωγή. Σημαντικές ενότητες του μαθήματος θα αφιερωθούν στη συγκριτική εξέταση των προηγούμενων και άλλων θεματικών σε παλαιότερες χρονικές περιόδους. Το μάθημα αναφέρεται σε βασικές έννοιες, όρους, θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα της ιστορίας της θρησκευτικής εκπαίδευσης, στην ιστορία και εξέλιξη της παιδαγωγικής και των εκπαιδευτικών θεσμών, καθώς και στην εκπαιδευτική κουλτούρα σχετικά με τη διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών στην        Ελλάδα.

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελούν: Οι κυριότεροι σταθμοί της ιστορίας της νεοελληνικής εκπαίδευσης (από την εποχή του Καποδίστρια μέχρι σήμερα). H θέση και το περιεχόμενο της σχολικής θρησκευτικής αγωγής στο πλαίσιο των κυριότερων μεταρρυθμίσεων του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Τα κυριότερα θεολογικά και παιδαγωγικά ρεύματα διαμόρφωσης της σχολικής θρησκευτικής αγωγής στην Eλλάδα. Ο ρόλος της ελληνικής διανόησης από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα στη διαμόρφωση του παιδευτικού ιδεώδους της σχολικής θρησκευτικής αγωγής. Εργαστηριακή διδακτική εφαρμογή: Το σχολείο του χθες στην προοπτική του σήμερα: εξετάζεται μέσα από λογοτεχνικά κείμενα, που έχουν επιλεχθεί στην αρχή του κύκλου μαθημάτων, η σχολική ζωή με βασικούς άξονες: α) την δομή και λειτουργία του σχολείου ως θεσμού που μετασχηματίζεται από την επίδραση της κοινωνίας και της ιστορικής περιόδου και β) το σχολείο ως φορέας κοινωνικοποίησης των παιδιών.

Οι φοιτητές / φοιτήτριες με το πέρας της παρακολούθησης του μαθήματος:

  • θα αναγνωρίζουν σημαντικούς σταθμούς στην ιστορική πορεία της θρησκευτικής αγωγής στην ελληνική πραγματικότητα.
  • θα αναγνωρίζουν την ιστορικότητα της παιδαγωγικής επιστήμης και του θεσμικού χώρου της εκπαίδευσης.
  • θα αναλύουν τα προβλήματα που διαμόρφωσαν το πεδίο της παιδαγωγικής.
  • θα κατανοούν τις ιστορικές μεταβλητές για την ερμηνεία των μεταβολών που παρουσιάζει η θρησκευτική αγωγή στην Ελλάδα.
  • θα προσεγγίζουν κριτικά θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα της ιστορίας της θρησκευτικής εκπαίδευσης.
  • θα δύνανται να προβούν σε τεκμηριωμένη ιστορική ερμηνεία για τα ζητήματα αυτά.

 

Προαιρετικά σεμινάρια: Κατά τη διάρκεια του διδακτικού εξαμήνου πραγματοποιούνται προαιρετικά σεμινάρια για θέματα σχετικά με το διδασκόμενο αντικείμενο.

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2019