Παρουσίαση/Προβολή
(311015) - Ιωάννα Κομνηνού
Περιγραφή Μαθήματος
Διδακτικές ασκήσεις θρησκευτικής αγωγής σε σχολικές μονάδες και αξιολόγηση διδακτικού έργου
Το μάθημα «Διδακτικές ασκήσεις Θρησκευτικής αγωγής σε σχολικές μονάδες και αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου» αποβλέπει στη σύνδεση θεωρίας και πράξης μέσω της εκπαίδευσης των φοιτητών και φοιτητριών σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας.
Η Πρακτική - Διδακτική Άσκηση πραγματοποιείται υποχρεωτικά από όποιον/αν επιλέξει το μάθημα και συνδέεται άμεσα με την ολοκλήρωση του κύκλου μαθημάτων της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Περιλαμβάνονται τουλάχιστον 2 δειγματικές διδασκαλίες σε σχολικές μονάδες, σύμφωνα με την προβλεπόμενη νομοθεσία του Υπουργείου Παιδείας, τις οποίες παρακολουθούν οι φοιτητές και αντίστοιχα εκπονούν σενάριο διδασκαλίας που το παρουσιάζουν στο τέλος του εξαμήνου, ως μικροδιδασκαλία.
Μέσα από τη διδασκαλία του μαθήματος οι φοιτητές/τριες ασκούνται: α) στην όλη προβληματική της διδακτικής προετοιμασίας και των γνώσεων και δεξιοτήτων που απαιτούνται για την εφαρμογή πειραματικής θρησκευτικής διδασκαλίας μέσα στη σχολική τάξη, β) στον σχεδιασμό πρωτότυπης θρησκευτικής διδασκαλίας που θα εκτελείται μέσα στη σχολική τάξη, γ) στην αξιολόγηση της διδακτικής εμπειρίας, καθώς και των προβλημάτων που ανακύπτουν από αυτήν.
Στο πλαίσιο των ασκήσεων οι φοιτητές και φοιτήτριες:
• παρακολουθούν δειγματικές διδασκαλίες
• παρατηρούν και θα αξιολογούν το εκπαιδευτικό έργο θεολόγων εκπαιδευτικών
• ασκούνται στον σχεδιασμό μαθήματος και τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών
• παρακολουθούν, θα ερμηνεύουν και θα ερευνούν πρακτικές και μεθόδους διδασκαλίας
•συνεργάζονται με τον Θεολόγο καθηγητή με σκοπό τη θεολογική και παιδαγωγική άσκηση και ανάπτυξη σε πραγματικές σχολικές συνθήκες
• σχεδιάζουν σενάρια μαθήματος
• αναλαμβάνουν στο τέλος της άσκησης να εκπονήσουν εκπαιδευτικό σενάριο για το μάθημα των Θρησκευτικών
• παρουσιάζουν το σενάριό τους ως μικροδιδασκαλία και αξιολογούν τη διδασκαλία τους
Οι επιμέρους στόχοι του μαθήματος είναι η ευαισθητοποίηση και η κατάρτιση των φοιτητών/τριων:
α) στην όλη προβληματική της διδακτικής προετοιμασίας και των γνώσεων και δεξιοτήτων που απαιτούνται για την εφαρμογή πειραματικής θρησκευτικής διδασκαλίας μέσα στη σχολική τάξη
β) στον σχεδιασμό πρωτότυπης θρησκευτικής διδασκαλίας που θα παρουσιάζεται ως μικροδιδασκαλία στο Πανεπιστήμιο
γ) στην αξιολόγηση της διδακτικής εμπειρίας, καθώς και των προβλημάτων που ανακύπτουν από αυτήν.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων απαιτείται:
α) Παρακολούθηση θρησκευτικής διδασκαλίας στα συνεργαζόμενα σχολεία τα οποία επιλέγονται κάθε χρόνο για το σκοπό αυτό: Παράλληλα με το μάθημα που πραγματοποιείται στον χώρο του Πανεπιστημίου, οι φοιτητές παρακολουθούν δειγματικές διδασκαλίες συμπληρώνοντας ειδικά φύλλα παρατήρησης διδασκαλίας, για τα οποία και αξιολογούνται. Παράλληλα τους ανατίθενται θέματα προς παρατήρηση από τη διδασκαλία των εκπαιδευτικών, ενώ πολύ σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευσή τους παίζει η συζήτηση ανατροφοδότησης μετά τις διδασκαλίες.
β) Ένας τουλάχιστον δοκιμαστικός σχεδιασμός ενός θρησκευτικού μαθήματος για κάποια σχολική τάξη που θα επιλέγεται είτε με πρωτοβουλία του διδάσκοντος είτε από τους ίδιους τους εκπαιδευομένους. Οι φοιτητές / φοιτήτριες θα αναλάβουν να αναπτύξουν ένα δικό τους σενάριο μαθήματος, στο οποίο βοηθιούνται θεωρητικά από το Πανεπιστήμιο (εβδομαδιαίο μάθημα από τον Καθηγητή και συμβουλευτική υποστήριξη από το Γραφείο Πρακτικής -Διδακτικής Άσκησης). Ο έλεγχος και η εκτέλεση του δοκιμαστικού σχεδιασμού θα γίνεται με την ανάληψη και παρουσίαση του θρησκευτικού μαθήματος από τον εκπαιδευόμενο στο πλαίσιο του μαθήματος. Στους φοιτητές και τις φοιτήτριες, καθώς και στους συνεργάτες καθηγητές, αποστέλλονται από το Γραφείο Πρακτικής – Διδακτικής Άσκησης του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας αναλυτικές οδηγίες για την ακριβή τήρηση του Προγράμματος, των απαιτούμενων προθεσμιών και την επιμορφωτική τους υποστήριξη.
Για την επιτυχή ολοκλήρωση των εργασιών του μαθήματος, απαιτούνται τα εξής:
1. Δύο (2) ρουμπρίκες αξιολόγησης δειγματικών διδασκαλιών.
2. Μία μικροδιδασκαλία και το φύλλο μικροδιδασκαλίας συμπληρωμένο.
3. Η παρουσίαση (ppt) της μικροδιδασκαλίας.
4. Σενάριο διδασκαλίας σε μορφή ρέοντος κειμένου.
Σημαντικό: Τα παραπάνω είναι απαραίτητα για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος. Δεν προβλέπεται άλλος τρόπος εξέτασης.
Προαιρετικά σεμινάρια: Κατά τη διάρκεια του διδακτικού εξαμήνου πραγματοποιούνται προαιρετικά σεμινάρια για θέματα σχετικά με το διδασκόμενο αντικείμενο.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2019
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα