Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Διδακτική του μαθήματος των Θρησκευτικών

(31Ε117) -  Ιωάννα Κομνηνού

Περιγραφή Μαθήματος

Διδακτική του μαθήματος των Θρησκευτικών

Στο μάθημα «Διδακτική του μαθήματος των Θρησκευτικών εξετάζονται:

1) Η Ιστορική επισκόπηση της θέσης του μαθήματος των Θρησκευτικών στα Αναλυτικά Προγράμματα της σχολικής εκπαίδευσης.

2) Οι σκοποί του μαθήματος των Θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

3) Σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες, μέθοδοι διδασκαλίας και το μάθημα των Θρησκευτικών.

4) Δομή και περιεχόμενο των εν χρήσει Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών και των διδακτικών εγχειριδίων του μαθήματος των Θρησκευτικών Γυμνασίου και Λυκείου.

5) Εκπαιδευτικός σχεδιασμός, και μοντέλα διδασκαλίες,

6) Εκπαιδευτικές τεχνικές.

7) Θέματα Ειδικής Διδακτικής του μαθήματος των Θρησκευτικών, όπως η ανάλυση εννοιών, όπως: αφήγηση, σύμβολο, δόγμα, τελετουργία, παραβολή, θαύμα κ.λπ. σε σχέση με τη θρησκευτική και την παιδαγωγική τους σημασία και λειτουργία,

8) Θρησκευτικός πλουραλισμός, οικολογική κρίση, ανθρώπινα δικαιώματα και σχολική θρησκευτική αγωγή.


Σκοπός του μαθήματος είναι να έρθουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες σε επαφή με το μάθημα των Θρησκευτικών, όπως αυτό διδάσκεται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ειδικότερα, επιδιώκεται να αντιληφθούν το ιδεολογικό, παιδαγωγικό και επιστημολογικό του πλαίσιο, να γνωρίσουν τις παραμέτρους που διαμορφώνουν στους σκοπούς, το περιεχόμενο και τις μεθόδους διδασκαλίας καθώς και να εξοικειωθούν με τη σύγχρονη διδακτική μεθοδολογία της θρησκευτικής αγωγής όπως αυτή εφαρμόζεται στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Παρουσιάζονται και αναλύονται οι γενικές αρχές της Διδακτικής και οι θεωρίες μάθησης και αγωγής σε συνδυασμό με τους ψυχοπαιδαγωγικούς και τους κοινωνιοπολιτιστικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη διδακτική πράξη στη θρησκευτική εκπαίδευση. Τα Αναλυτικά Προγράμματα (διδακτικοί σκοποί, μαθησιακοί στόχοι και γνωστικό αντικείμενο) και οι προσεγγίσεις της διδακτικής μεθοδολογίας του μαθήματος των θρησκευτικών (μέσα οργάνωσης, τεχνικές διεξαγωγής και αξιολόγησης της διδακτικής πράξης) μελετώνται ως περιπτώσεις πρακτικής εφαρμογής των παραπάνω παιδαγωγικών αρχών στη Θρησκευτική Εκπαίδευση.


Με την επιτυχή παρακολούθηση και ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές ή οι φοιτήτριες θα είναι σε θέση:
• Να αναγνωρίζουν τις γενικές αρχές που διέπουν το φαινόμενο και τις διαδικασίας μάθησης και ειδικότερα τα ζητήματα στο χώρο της Διδακτικής του Μαθήματος των Θρησκευτικών
• Να είναι ενημερωμένοι/ες για σύγχρονα ερευνητικά ζητήματα στο πεδίο αυτό.
• Να αναγνωρίζουν το φαινόμενο και τα χαρακτηριστικά της διδασκαλίας, τη σχέση της με τη μάθηση και ιδιαίτερα με θρησκευτική αγωγή.
• Να κατανοούν τις προϋποθέσεις να εμπλουτίζουν τις δικές τους παραδοχές για το φαινόμενο και τις διαδικασίες της μάθησης.
• Να μελετούν επιστημονικής και επιστημολογικής φύσης ζητήματα σχετικά με τη διδακτική του μαθήματος των Θρησκευτικών.
• Να αναλύουν, να συγκρίνουν και να αξιολογούν σχέδια διδασκαλίας και τεχνικές αξιολόγησης της, όπως αυτά εμπεριέχονται στα Αναλυτικά Προγράμματα του μαθήματος των Θρησκευτικών.
• Να δημιουργούν μια ερευνητική στάση που να τους/τις «ακολουθεί» σ’ όλη την επαγγελματική τους πορεία ως εκπαιδευτικοί.


Προαιρετικά σεμινάρια: Κατά τη διάρκεια του διδακτικού εξαμήνου πραγματοποιούνται προαιρετικά σεμινάρια για θέματα σχετικά με το διδασκόμενο αντικείμενο.

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2019

  • Μαθησιακοί στόχοι

    Σκοπός του μαθήματος είναι να έρθουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες σε επαφή με το μάθημα
    των Θρησκευτικών, όπως αυτό διδάσκεται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ειδικότερα,
    επιδιώκεται να αντιληφθούν το ιδεολογικό, παιδαγωγικό και επιστημολογικό του πλαίσιο, να
    γνωρίσουν τις παραμέτρους που διαμορφώνουν στους σκοπούς, το περιεχόμενο και τις μεθόδους
    διδασκαλίας καθώς και να εξοικειωθούν με τη σύγχρονη διδακτική μεθοδολογία της θρησκευτικής
    αγωγής όπως αυτή εφαρμόζεται στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Παρουσιάζονται και
    αναλύονται οι γενικές αρχές της Διδακτικής και οι θεωρίες μάθησης και αγωγής σε συνδυασμό με τους
    ψυχοπαιδαγωγικούς και τους κοινωνιοπολιτιστικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη διδακτική πράξη
    στη θρησκευτική εκπαίδευση. Τα Αναλυτικά Προγράμματα (διδακτικοί σκοποί, μαθησιακοί στόχοι και
    γνωστικό αντικείμενο) και οι προσεγγίσεις της διδακτικής μεθοδολογίας του μαθήματος των
    θρησκευτικών (μέσα οργάνωσης, τεχνικές διεξαγωγής και αξιολόγησης της διδακτικής πράξης)
    μελετώνται ως περιπτώσεις πρακτικής εφαρμογής των παραπάνω παιδαγωγικών αρχών στη
    Θρησκευτική Εκπαίδευση.
    Με την επιτυχή παρακολούθηση και ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές ή οι φοιτήτριες θα
    είναι σε θέση:
    • Να αναγνωρίζουν τις γενικές αρχές που διέπουν το φαινόμενο και τις διαδικασίας μάθησης και
    ειδικότερα τα ζητήματα στο χώρο της Διδακτικής του Μαθήματος των Θρησκευτικών
    • Να είναι ενημερωμένοι/ες για σύγχρονα ερευνητικά ζητήματα στο πεδίο αυτό.
    • Να αναγνωρίζουν το φαινόμενο και τα χαρακτηριστικά της διδασκαλίας, τη σχέση της με τη
    μάθηση και ιδιαίτερα με θρησκευτική αγωγή.
    • Να κατανοούν τις προϋποθέσεις να εμπλουτίζουν τις δικές τους παραδοχές για το φαινόμενο
    και τις διαδικασίες της μάθησης.
    • Να μελετούν επιστημονικής και επιστημολογικής φύσης ζητήματα σχετικά με τη διδακτική του
    μαθήματος των Θρησκευτικών.
    • Να αναλύουν, να συγκρίνουν και να αξιολογούν σχέδια διδασκαλίας και τεχνικές αξιολόγησης
    της, όπως αυτά εμπεριέχονται στα Αναλυτικά Προγράμματα του μαθήματος των
    Θρησκευτικών.
    • Να δημιουργούν μια ερευνητική στάση που να τους/τις «ακολουθεί» σ’ όλη την επαγγελματική
    τους πορεία ως εκπαιδευτικοί.

    Περιεχόμενο μαθήματος

    1) Ιστορική επισκόπηση της θέσης του μαθήματος των Θρησκευτικών στα αναλυτικά προγράμματα
    της σχολικής εκπαίδευσης. 2) Οι σκοποί του μαθήματος των Θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια και
    Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. 3) Σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες, μέθοδοι διδασκαλίας και το μάθημα
    των Θρησκευτικών. 4) Δομή και περιεχόμενο των εν χρήσει Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών και
    των διδακτικών εγχειριδίων του μαθήματος των Θρησκευτικών Γυμνασίου και Λυκείου. 5) Ανάλυση
    εννοιών, όπως: αφήγηση, σύμβολο, δόγμα, τελετουργία, παραβολή, θαύμα κ.λπ. σε σχέση με τη
    θρησκευτική και την παιδαγωγική τους σημασία και λειτουργία 6) Κατήχηση, κήρυγμα και χριστιανική
    αγωγή. 7) Οικογενειακή αγωγή κατά τους Πατέρες της Εκκλησίας. 8) Θρησκευτικός πλουραλισμός,
    οικολογική κρίση, ανθρώπινα δικαιώματα και σχολική θρησκευτική αγωγή.