Παρουσίαση/Προβολή
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ
(SOCTHEOL151) - Σπύρος Τσιτσίγκος
Περιγραφή Μαθήματος
Το αρχέτυπο του παιδιού έχει μελετηθεί φαινομενολογικά, θρησκειολογικά και ψυχολογικά, εδώ και αρκετά χρόνια. Στην Ελλάδα, δυστυχώς, δεν κατέστη εφικτό να γίνει ευρύτερα γνωστό, ακόμα και στη σχολική Εκπαίδευση.
Το μάθημα «Αναπτυξιακή Ψυχολογία τής Θρησκείας» πραγματεύεται το είδος, τις μορφές και τα ψυχοπνευματικά επίπεδα θρησκευτικότητας και πνευματικότητας του παιδιού ― εφήβου, λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη το φύλο, το κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον και τα ποικίλα πολιτισμικά στερεότυπα. Για παράδειγμα, είναι επιστημονικά γνωστό ότι οι (θρησκευτικές/πνευματικές) αντιλήψεις τού παιδιού για τον Θεό Πατέρα εξαρτώνται, εν πολλοίς, από τις βιωμένες ψυχικά εικόνες τού βιολογικού (πραγματικού, συμβολικού ή φαντασιακού) του πατέρα ή/και της μητέρας (βλ. Attachment Theory) του. Επίσης, γνωρίζουμε ψυχολογικά ότι οι ικανοποιήσεις τών πρώτων βιοψυχικών αναγκών τού παιδιού συνδέονται καθοριστικά με ψυχικές απολαύσεις, που, στην πορεία τής ανάπτυξής του, μπορεί, «μετουσιωμένες» (εξιδανικευμένες), να επεκταθούν μέχρι και αυτήν τη (νουμενική) εμπειρία τής Θείας μακαριότητας. Σήμερα, η παιδική θρησκευτικότητα και η παιδική πνευματική εμπειρία καταλαμβάνουν πολύ υψηλή θέση στη διεθνή έρευνα και βιβλιογραφία, όχι μόνο σε εξειδικευμένα περιοδικά (The International Journal for the Psychology of Religion), αλλ’ ακόμα και σε αυτά τα επίσημα και ευρείας κυκλοφορίας (κοσμικά) περιοδικά τής American Psychological Association, όπως είναι ο Monitor on Psychology και ο American Psychologist.
Το όλο δε υλικό τού μαθήματος αυτού, που θα παρατίθεται ιστορικά και συστηματικά, θα αντλείται διαθεματικά από όλες τις Θρησκείες και τους Πολιτισμούς, όπως επίσης και από τα πορίσματα των συναφών επιστημών, λ.χ. της Ιστορίας των Πολιτισμών, τής Φιλοσοφίας τής Θρησκείας, τής Κοινωνιολογίας τής Θρησκείας, τής Λαογραφίας και της Ψυχολογίας τής Θρησκείας.
The archetype of the child has studied phenomenologically, religiously and psychologically, for several years. In Greece, unfortunately, it was not possible to become more widely recognized, even in school teaching.
The course "Developmental Psychology of Religion" discusses genre, styles and psycho-spiritual levels of religiosity and spirituality of the child — adolescent, while getting into account gender, socioeconomic environment, and the diverse cultural stereotypes. For instance, is scientifically known that a (religious/spiritual) perception of the child to the Father-God depends, mostly, on the experienced mental images of biological (real, imaginary or symbolic) father's and/or female parent (see Attachment Theory). Also, we know psychologically that the satisfactions of raw bio-psychic needs of child attaching decisive mental pleasures, which, in the course of its development, can, "sublimated" (idealized), extended up to this (numinous) experience of Divine Bliss.
Today, the children's religiosity and the children's spiritual experience occupy a very high place in international research and literature, not only in specialized magazines (The International Journal for the Psychology of Religion), but even in these officials and widely circulated (secular) journals of the American Psychological Association, as is the Monitor on Psychology and the American Psychologist.
The aim of this course is on the one hand the awareness of educators and teachers in “forgotten” (repressed) this dimension of human nature, on the other hand the awakening, realization, development, growth and satisfaction of existential, metaphysical, religious and spiritual needs of human organisms, starting already from this childhood and adolescence.
The entire material of this course, it will be cited historical and systematic, interdisciplinary will be pumped from all religions and cultures, as well as from the findings of related sciences, such as History of Civilizations, Philosophy of Religion, Sociology of Religion, Folklore, and Psychology of Religion.
Ημερομηνία δημιουργίας
Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2015
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα