Παρουσίαση/Προβολή
Ιστορία των Κοινωνιολογικών Θεωριών Ι
(SOC136) - Μιχάλης Νικολακάκης
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα Ιστορία των Κοινωνιολογικών Θεωριών Ι εστιάζει στους τρόπους με τους οποίους οι κλασικοί της κοινωνιολογίας στοχάστηκαν τη δομή και την αλλαγή της κοινωνίας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα επιστημολογικά, μεθοδολογικά, θεωρητικά και εννοιολογικά στοιχεία τα οποία συνεισφέρουν οι κλασικές κοινωνιολογικές θεωρίες στην κατανόηση της σχέσης ατόμου - κοινωνίας, της εξέλιξης της ιστορίας, των σχέσεων εξουσίας, των θεσμών, διαδικασιών και ανταγωνισμών. Το μάθημα δίνει μεγαλύτερη έμφαση στη μελέτη των τριών κλασικών – θεμελιωτών της κοινωνιολογίας (Durkheim, Weber και Marx) με στόχο την κατανόηση των βασικών εννοιών και των θεωρητικών εργαλείων που εισήγαγαν. Ταυτόχρονα, με τις διαλέξεις του μαθήματος θα προσπαθήσουμε να αποκαταστήσουμε τις κρίσιμες γέφυρες με την σύγχρονη κοινωνική θεωρία και την σημασία των παραπάνω θεωρητικών για τον σύγχρονο κοινωνιολογικό στοχασμό. Για κάθε έναν από τους παραπάνω κοινωνιολόγους γίνεται αναφορά στα κοινωνικοπολιτικά δεδομένα της εποχής που έζησε καθώς στη βιογραφία του.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Το μάθημα Ιστορία των Κοινωνιολογικών Θεωριών Ι εστιάζει στους τρόπους με τους οποίους οι κλασικοί της κοινωνιολογίας στοχάστηκαν τη δομή και την αλλαγή της κοινωνίας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα επιστημολογικά, μεθοδολογικά, θεωρητικά και εννοιολογικά στοιχεία τα οποία συνεισφέρουν οι κλασικές κοινωνιολογικές θεωρίες στην κατανόηση της σχέσης ατόμου - κοινωνίας, της εξέλιξης της ιστορίας, των σχέσεων εξουσίας, των θεσμών, διαδικασιών και ανταγωνισμών. Το μάθημα δίνει μεγαλύτερη έμφαση στη μελέτη των τριών κλασικών – θεμελιωτών της κοινωνιολογίας (Durkheim, Weber και Marx) με στόχο την κατανόηση των βασικών εννοιών και των θεωρητικών εργαλείων που εισήγαγαν. Ταυτόχρονα, με τις διαλέξεις του μαθήματος θα προσπαθήσουμε να αποκαταστήσουμε τις κρίσιμες γέφυρες με την σύγχρονη κοινωνική θεωρία και την σημασία των παραπάνω θεωρητικών για τον σύγχρονο κοινωνιολογικό στοχασμό. Για κάθε έναν από τους παραπάνω κοινωνιολόγους γίνεται αναφορά στα κοινωνικοπολιτικά δεδομένα της εποχής που έζησε καθώς στη βιογραφία του.
Μαθησιακοί στόχοι
Μέσα από τις διαλέξεις του μαθήματος αποσκοπούμε στο:
-Να εισαχθούν οι φοιτητές στο ευρύ ακαδημαϊκό πεδίο της κλασσικής κοινωνικής θεωρίας.
-Να εστιάσουν οι φοιτητές στο έργο κλασσικών της κοινωνιολογικής γραμματείας και να εξοικειωθούν με βασικά τους κείμενα και έννοιες.
-Να προβληματοποιηθούν όψεις της κοινωνικής, οικονομικής, πολιτικής και πολιτισμικής πραγματικότητας όπως αυτή αποτέλεσε αντικείμενο ενασχόλησης κατά τα πρώτα βήματα ανάπτυξης του κλάδου της κοινωνιολογίας.
-Να εντάξουν οι φοιτητές/τριες τις έννοιες των κλασσικών της κοινωνιολογίας μέσα στο ευρύτερο ιστορικό, πολιτισμικό, οικονομικό και πολιτικό συγκείμενο εντός του οποίου αυτές αναπτύχθηκαν.
Βιβλιογραφία
Βασικά αναγνώσματα
-Αντωνοπούλου, Μαρία, Οι κλασσικοί της κοινωνιολογίας: κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: Σαββάλας, 2008.
-Ritzer, George & Stepinisky Jefrey, Κλασική Κοινωνιολογική Θεωρία, Αθήνα: Gutenberg, 2020.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
-Alexander, Jefrey C., Thompson Kenneth & Edles Laura-Desfor, Σύγχρονη εισαγωγή στην κοινωνιολογία: Κουλτούρα και κοινωνία σε μετάβαση, Αθήνα: Gutenberg, 2016.
-Aron R. 1991, H εξέλιξη της κοινωνιολογικής σκέψης, 2ος τόμος, Αθήνα: Γνώση, 1991.
-Craib I. 2012, Κλασική κοινωνική θεωρία. Μια εισαγωγή στη σκέψη των Μαρξ, Βέμπερ, Ντυρκέμ και Ζίμμελ, Παπαζήσης, Αθήνα.
-Ferrarotti, Franco (επιμ.), Οι κλασικοί της κοινωνιολογίας, Αθήνα: Οδυσσέας, 2010.
-Hall, Stuart & Bram Gieben, Η διαμόρφωση της νεωτερικότητας: Οικονομία, κοινωνία, πολιτική, πολιτισμός, Αθήνα, Σαββάλας, 2003.
-Lallement, Michel, Ιστορία των κοινωνιολογικών ιδεών, Αθήνα: Μεταίχµιο, 2004.
-Mills, C. Wright, Η κοινωνιολογική φαντασία, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση, 1985.
-Morell, J. et.al, Κοινωνιολογική θεωρία: Επισκόπηση των βασικών εκπροσώπων της, Αθήνα: Προπομπός, 2014.
-Ritsert, Jurgen, Τρόποι σκέψεις και βασικές έννοιες στην κοινωνιολογία, Αθήνα: Κριτική, 1997.
-Timashef, N & G. Theodorson, Ιστορία των Κοινωνιολογικών Θεωριών, Αθήνα: Gutenberg, 1976.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Η διδασκαλία του μαθήματος στηρίζεται αφενός στις διαλέξεις και αφετέρου στο σχολιασμό επιλεγμένων αποσπασμάτων των έργων των κλασικών συγγραφέων της κοινωνιολογικής γραμματείας. Ο σχολιασμός των αποσπασμάτων δίνει δυνατότητες ανάπτυξης διαλόγου και επίλυσης αποριών και πραγματοποιείται μετά από σχετική διάλεξη. Τα αποσπάσματα αναρτώνται στο eclass, έτσι ώστε οι φοιτητές να τα διαβάζουν πριν από το αντίστοιχο μάθημα.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών πραγματοποιείται αποκλειστικά μέσα από τις γραπτές εξετάσεις και δεν δίνεται η δυνατότητα απαλλακτικής εργασίας. Προσθετικά και εθελοντικά οι φοιτητές/τριες μπορούν να καταθέσουν μια εργασία 500-600 λέξεις (αυστηρά) μέχρι την ημερομηνία διεξαγωγής των εξετάσεων. Οι εργασίες παραδίδονται μόνο ηλεκτρονικά μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του μαθήματος και αποτελούν σύνοψη ενός (όποιο επιλέξει ο φοιτητής/τρια) από τα αναρτημένα κείμενα στο eclass. Οι εργασίες συντάσσονται με γραμματοσειρά 12, με 1,5 διάστιχο και πλήρη στοίχιση, ενώ οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν αναγράψει ευκρινώς στην εισαγωγή τους το κείμενο το οποίο κάνουν σύνοψη και τα στοιχεία τους, συμπεριλαμβανομένου του Αριθμού Μητρώου τους.