Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Αναπτυξιακές Προκλήσεις από την χρήση του Διαδικτύου ΙΙ

(PSYCH246) -  Μελιτίνη Θρουβάλα

Περιγραφή Μαθήματος

Τίτλος μαθήματος: Αναπτυξιακές προκλήσεις στη χρήση του διαδικτύου II

Όνομα Υπεύθυνος/η: Δρ Μελινα Θρουβαλα

Τίτλος και θέση: Λεκτορας στην Κυβερνοψυχολογια, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ και Nottingham Trent University, Ηνωμενο Βασιλειο, Συμβουλευτικη Ψυχολογος, Leicestershire NHS Trust, Leicester, Ηνωμενο Βασιλειο, Γνωστική και Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεύτρια, East Midlands Gambling Harms Clinic, Ηνωμενο Βασιλειο Ε-mail: melina.throuvala@psych.uoa.gr 

 

Στόχοι και περιεχόμενο  του μαθήματος

Το δεύτερο εξάμηνο των αναπτυξιακών προκλήσεων στην χρήση του διαδικτύου θα αναπτυχθούν συγκεκριμένες θεματικές σχετικα με την χρήση του διαδικτύου, των ηλεκτρονικών μέσων και κινητών τηλεφώνων και του διαδικτυακού τζόγου από παιδιά και εφήβους. Θα εστιάσουμε  στις προκλήσεις και τα ρίσκα ψυχικής υγείας που αντιμετωπίζουν οι νέοι μεσα από την εμπλοκή τους με τα ψηφιακά μέσα. Θα αναλύσουμε τι αποτελεί παθολογική χρήση ή εξάρτηση και τι αποτελεί φυσιολογική χρήση μέσα στην αναπτυξιακή πορεία. Θα αναλύσουμε πιθανά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι στο διαδίκτυο, όπως ο  διαδικτυακός εκφοβισμός, η έκθεση σε πορνογραφικό περιεχόμενο και οι επιπτώσεις της, οι ψευδείς ειδήσεις, η διαχείρηση χρόνου και της προσοχής τους και η έκθεση σε περιεχόμενο μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα που εντείνει την ανάπτυξη κακής αυτοεικόνας και των διατροφικών διαταραχών. Επίσης, θα αναφερθούμε σε ειδικές ομάδες νεων, όπως παιδιά στο φάσμα του αυτισμού η με θεματα διαλλειματικής προσοχής. Παράλληλα, θα αναδειξουμε τον θετικό ρόλο της χρήσης στην παιδεία και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, όπως αυτά αναδύονται από τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα. Επιπρόσθετα, θα εξεταστούν διεθνείς πρακτικές στην πρόληψη και  στα θεραπευτικά προγράμματα παρέμβασης που εχουν αναδειχθεί αποτελεσματικά σε σχέση με την κατάχρηση της τεχνολογίας η τις συμπεριφορικές εξαρτήσεις στα παιδια και στους εφήβους. Το μάθημα θα παρουσιάζεται διαδικτυακά και με την συμμετοχή προσκεκλημμένων εισηγητών από το εξωτερικό με ειδίκευση και ερευνητικό έργο στα θέματα που θα παρουσιαστούν. Το μάθημα θα εχει διαδραστικό χαρακτήρα.

Μαθηματα:

  • Introduction, overview of topics, screen time and social media, development
  • Benefits of online use
  • Gambling problems in youth
  • Neurodiversity, Autism, ADHD
  • Bullying, cyberbullying, cyberstalking
  • Exposure to pornography use, sexting/sext-sharing
  • Fake news and misinformation
  • Healthy engagement/Problematic gaming/Gaming disorder 
  • The Dove self-esteem project-Body image, body dissatisfaction and social media
  • Prevention, early intervention and treatment approaches in youth

           

Αξιολόγηση

Το μάθημα αξιολογείται με τους εξής τρόπους, συνδυαστικά: (α) συμμετοχή σε παρουσίαση άρθρου κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου (40% του βαθμού), (β) γραπτή εργασία βασισμένη σε προτεινόμενες θεματικές ενότητες (60% του βαθμού).

Μέσα προσέγγισης

Διαλέξεις, διαφάνειες, βίντεο, βιωματικές ασκήσεις.

Προτεινόμενα Επιστημονικά Περιοδικά

 Computers in Human Behavior

Journal of Behavioral Addictions

Cyberpsychology

Journal of Gambling Studies

International Journal of Mental Health and Addiction

Emotion

Frontiers in Psychology

 

 

Σχετικές ιστοσελίδες

https://drmarkgriffiths.wordpress.com

https://blogs.lse.ac.uk/parenting4digitalfuture/

https://www.commonsense.org/education

 

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία 

 

Blakemore, S.-J. (2012). Development of the social brain in adolescence. Journal of the Royal Society of Medicine, 105(3), 111–116. https://doi.org/10.1258/jrsm.2011.110221

Griffiths, M. D. (2005). A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10(4), 191–197.

 

Holland, G., & Tiggemann, M. (2016). A systematic review of the impact of the use of social networking sites on body image and disordered eating outcomes. Body Image, 17, 100–110. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.02.008

King, D. L., Billieux, J., Mueller, K., & Delfabbro, P. H. (2022). Clinical interventions for technology-based problems. In Mental Health in a Digital World (pp. 435–457). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-822201-0.00016-2

Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14, 311. https://doi.org/10.3390/ijerph14030311

Przybylski, A. K., & Weinstein, N. (2017). A large-scale test of the Goldilocks hypothesis: Quantifying the relations between digital-screen use and the mental well-being of adolescents. Psychological Science, 28(2), 204–215. https://doi.org/10.1177/0956797616678438

Sohn, S., Rees, P., Wildridge, B., Kalk, N. J., & Carter, B. (2019). Prevalence of problematic smartphone usage and associated mental health outcomes amongst children and young people: A systematic review, meta-analysis and GRADE of the evidence. BMC Psychiatry, 19, 356. https://doi.org/10.1186/s12888-019-2350-x

Throuvala, M. A., Griffiths, M. D., Rennoldson, M., & Kuss, D. J. (2021). Perceived challenges and online harms from social media use on a severity continuum: A qualitative psychological stakeholder perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6). https://doi.org/10.3390/ijerph18063227

Twenge, J. M., & Park, H. (2017). The decline in adult activities among U.S. adolescents, 1976-2016. Child Development, 90(2), 638–654. https://doi.org/10.1111/cdev.12930

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 12 Ιουνίου 2023