Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΘΕΜΑΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟΝ ΚΥΒΕΡΝΟΧΩΡΟ Ⅰ

(KBΨ 111) -  Αντωνία Παπαστυλιανού

Περιγραφή Μαθήματος

Τίτλος μαθήματος: Θέματα Κοινωνικής Ψυχολογίας στον Κυβερνοχώρο Ι

΄Ονομα Υπευθύνου/ης:  Αντωνία Παπαστυλιανού

Τίτλος και θέση: Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ. Τηλ. 210 7277720, Ε-mail: adpapast@psych.uoa.gr

 

Στόχοι και περιεχόμενο  του μαθήματος

 

H Kοινωνική Ψυχολογία έχει οριστεί ως η επιστημονική διερεύνηση του πώς η πραγματική, η φαντασιακή και η υπονοούμενη παρουσία των άλλων επηρεάζει τη νόηση, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά του ατόμου. Η ανάπτυξη της διαμεσολαβημένης επικοινωνίας και παρουσίας του άλλου, στον κυβερνοχώρο,  έρχεται να προσθέσει μια νέα διάσταση στις πιο πάνω συνθήκες επίδρασης στην ανθρώπινη σκέψη, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά. Σε αυτό το πλαίσιο το μάθημα εξετάζει ερωτήματα και τομείς έρευνας  που έχουν αναπτυχθεί στη νέα συνθήκη ανθρώπινης αλληλεπίδρασης και κοινωνικοποίησης μέσω του διαδικτύου και αφορούν  α. τον τρόπο που το άτομο διαμορφώνει την αντίληψη του εαυτού σε σχέση με τους άλλους (το αίσθημα του ανήκειν, ταυτότητες,   σεξουαλικότητα, αναπαραστάσεις του σώματος, συναισθήματα  κ.λπ)  β. τον τρόπο που διαμορφώνει τις διαπροσωπικές του  σχέσεις (δημιουργία σχέσεων, υπαγωγή σε ομάδες, κοινωνική επιρροή, λήψη υποστήριξης/ βοήθειας, δημιουργία δικτύων κ.λπ) γ. την ανάπτυξη δράσης στις εικονικές κοινότητες και δίκτυα συμμετοχής (φιλοκοινωνική συμπεριφορά, εθελοντισμός, ακτιβισμός) και αρνητικές πτυχές της (κυβερνοεπιθετικότητα,  διασημότητα, αποπροσωποίηση, απεξατομίκευση, ανωνυμία) και δ. τους τρόπους που  υπερβαίνει διομαδικά όρια (φύλου, εθνοτικά/πολιτισμικά και κοινωνικά). 

 

Αξιολόγηση

Το μάθημα αξιολογείται με τους εξής τρόπους, συνδυαστικά: (α) συμμετοχή σε παρουσίαση άρθρου κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου (30% του βαθμού), (β) γραπτή εργασία βασισμένη σε προτεινόμενες θεματικές ενότητες (60% του βαθμού), και (γ) προφορική παρουσίαση βασισμένη στη γραπτή εργασία (10% του βαθμού).

 

Μέσα προσέγγισης

Διαλέξεις, διαφάνειες, βίντεο, προσομοιώσεις μέσα από διαδικτυακά παιγνίδια.

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία     

Christakis, N., Fowler, J. (2010). Συνδεδεμένοι. Εκδόσεις Κάτοπτρο.

Fullwood, C. (2015). The role of personality in online self-presentation. In A. Attrill (Ed.) Cyberpsychology (pp.9–28). Oxford: Oxford University Press.

Ηarley, D., Morgan, J., Frith, H, (2020). H Κυβερνοψυχολογία ως καθημερινή ψηφιακή εμπειρία. Εκδόσεις Παπαζήση.

Joinson, A. (2003). Understanding the  Psychology of Internet Behavior. Palgrave

Joinson, A. (1998). Causes and implications of disinhibited behavior on the Internet. In: Gackenbach, J.(ed.), Psychology and the Internet: intrapersonal, inter-personal, and transpersonal implications. San Diego: Academic Press, pp. 43–60.2.

Joinson, A.N. (2001). Self-disclosure in computer-mediated communication: the role of self-awareness and visual anonymity. European Journal of Social Psychology 31:177–192.3.

Koύρτη, Ε. (2003). Η Επικοινωνία στο Διαδίκτυο. Ελληνικά Γράμματα.

Lapidot-Lefler, N., & Barak, A. (2015) The benign online disinhibition effect: Could situational factors induce self-disclosure and prosocial behaviors?. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 9 (2), 2-3.

Leung, L. (2002). Loneliness, self-disclosure, and ICQ (“I seek you”) use. CyberPsychology & Behavior 5:241–251.4.

Postmes, T., Spears, R., Sakhel, K., et al. (2001). Social influence in computer-mediated communication:The effects of anonymity on group behavior. Personality & Social Psychology Bulletin 27:1243–1254. (7) (PDF) The Online Disinhibition Effect. Available from: https://www.researchgate.net/publication/8451443_The_Online_Disinhibition_Effect#fullTextFileContent [accessed Sep 02 2022].

Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. The impact of the Internet, multimedia and virtual reality on behavior and society,  Cyberpsychology and Behavior 7(3):321-6   DOI: 10.1089/1094931041291295

Taylor, J. & MacDonald, J. (2002). The effects of asynchronous computer-mediated group interaction on group processes. Social Science Computer Review, 20(3), 260–274.

 

Προτεινόμενα Επιστημονικά περιοδικά

Computers in Human Behavior

Journal of Psychosocial Research on Cyberspace,

Cyberpsychology and Behavior

Journal of Computer Mediated Communication

 

Σχετικές ιστοσελίδες

 

 

Ιστοσελίδα μαθήματος

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2022