Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ψυχολογική Αξιολόγηση: Βασικές Αρχές, Μέθοδοι και Εφαρμογές

(ΨΥΧ129) -  Ιωάννης Τσαούσης

Περιγραφή Μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι να δώσει την ευκαιρία στους/στις φοιτητές/ριες να γνωρίσουν τις βασικές αρχές που διέπουν την ψυχολογική αξιολόγηση καθώς και τα πεδία εφαρμογής στα οποία αναπτύσσεται αυτή. Βασικό κομμάτι του μαθήματος θα είναι η παρουσίαση των κυριότερων ψυχομετρικών εργαλείων (με έμφαση στα ψυχομετρικά τους χαρακτηριστικά) τα οποία χρησιμοποιούν οι ψυχολόγοι για η μελέτη των δύο βασικών διαστάσεων της ανθρώπινης συμπεριφοράς -τη γνωστική και τη συναισθηματική-, σε διαφορετικά πεδία εφαρμογής (π.χ. στην κλινική πράξη, την εκπαίδευση, τον εργασιακό χώρο, κ.ά.). Επιπρόσθετα, θα συζητηθούν τόσο τα πλεονεκτήματα όσο και τα μειονεκτήματα που απορρέουν από τη χρήση τέτοιων εργαλείων στους χώρους εφαρμογής τους.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2021

  • Μαθησιακοί στόχοι

    Μετά το τέλος των διαλέξεων, οι συμμετέχοντες θα να είναι σε θέση:

    • Να κατανοούν τις βασικές αρχές που διέπουν την μέτρηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς
    • Να γνωρίζουν τους πιθανούς παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν μια διαδικασία αξιολόγησης και να προτείνουν τρόπους εξάλειψής τους
    • Να γνωρίζουν τους χώρους εφαρμογής των ψυχολογικών εργαλείων καθώς και τα πλεονεκτήματα όσο και τα μειονεκτήματα που απορρέουν από τη χρήση τέτοιων εργαλείων
    • Να γνωρίζουν τη δομή και το περιεχόμενο των βασικών ψυχολογικών εργαλείων που χρησιμοποιούνται στους χώρους δραστηριοποίησης των ψυχολόγων
    • Να μπορούν να εφαρμόσουν σωστά στην πράξη ένα σχέδιο αξιολόγησης ατόμων τόσο αναφορικά με τη γνωστική τους ανάπτυξη όσο και τη συναισθηματική τους προσαρμογή
    • Να γνωρίζουν τον κώδικα δεοντολογίας που διέπει τη χρήση των ψυχομετρικών εργαλείων και τη διαχείριση των αποτελεσμάτων που απορρέουν από αυτά.

    Περιεχόμενο μαθήματος

    • Μάθημα 1ο: Εισαγωγή στη μέτρηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς
    • Μάθημα 2ο: Βασικές αρχές ψυχομετρικής Θεωρίας
    • Μάθημα 3ο: Πλαίσιο αξιολόγησης και εκπαίδευση αξιολογητή
    • Μάθημα 4ο: Πλαίσιο αναφοράς των ψυχολογικών τεστ: Η Ψυχολογική αναφορά
    • Μάθημα 5ο: Κώδικάς δεοντολογίας στη χρήση ψυχομετρικών μέσων
    • Μάθημα 6ο: Αξιολόγηση μέσω υπολογιστή και το μέλλον της ψυχολογικής αξιολόγησης
    • Μάθημα 7ο: Ψυχομετρικά εργαλεία για την αξιολόγηση της νοημοσύνης (Μέρος Α)
    • Μάθημα 8ο: Ψυχομετρικά εργαλεία για την αξιολόγηση της νοημοσύνης (Μέρος Β)
    • Μάθημα 9ο: Ψυχομετρικά εργαλεία για την αξιολόγηση ικανοτήτων και επαγγελματικών ενδιαφερόντων
    • Μάθημα 10ο: Ψυχομετρικά εργαλεία για την αξιολόγηση της προσωπικότητας (Μέρος Α)
    • Μάθημα 11ο: Ψυχομετρικά εργαλεία για την αξιολόγηση της προσωπικότητας (Μέρος Β)
    • Μάθημα 12ο: Ψυχομετρικά εργαλεία στο χώρο της εργασίας
    • Μάθημα 13ο: Επαναληπτικό μάθημα

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Διαλέξεις

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Η αξιολόγηση του μαθήματος θα βασιστεί στην επίδοση των συμμετεχόντων σε γραπτή εξέταση κατά τη διάρκεια της εξεταστικής περιόδου.

    Περισσότερα

    Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των πιο σημαντικών ψυχομετρικών εργαλείων στο χώρο της νοημοσύνης και της προσωπικότητας, οι φοιτητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να αυτό-αξιολογηθούν σε αυτές τις διαστάσεις, συμπληρώνοντας, βαθμολογώντας και αξιολογώντας τις επιδόσεις τους

    Βιβλιογραφία

    • Σταλίκας, Α., Τριλίβα, Σ., Ρούσση, Π. (2012). Τα ψυχομετρικά Εργαλεία στην Ελλάδα. ΠΕΔΙΟ.
    • Μέλλον, Ρ. (2013). Κλινική Ψυχομετρία. ΠΕΔΙΟ 
    • Επιστημονικά άρθρα που θα συνοδεύουν τις διαλέξεις (διαθέσιμα στο e-class)