Παρουσίαση/Προβολή
Ψυχομετρία Ι: Βασικές Αρχές Ψυχομετρικής Θεωρίας
(ΨΧ63) - Ιωάννης Τσαούσης
Περιγραφή Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να φέρει σε επαφή τους/τις φοιτητές/ριες με τις βασικές αρχές που διέπουν την Ψυχομετρία, τον κλάδο της ψυχολογίας, που ασχολείται με την κατασκευή και την επιστημονική τεκμηρίωση των εργαλείων που χρησιμοποιούνται για μέτρηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του συγκεκριμένου μαθήματος θα αποσαφηνιστούν όροι και έννοιες όπως η αξιοπιστία, η εγκυρότητα, ο τρόπος με τον οποίο ερμηνεύουμε μια βαθμολογία από ένα τεστ, οι νόρμες, η μεροληψία στη μέτρηση, κλπ., ενώ θα παρουσιαστούν οι βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις στο πλαίσιο των οποίων κατασκευάζονται ψυχομετρικά εργαλεία.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2021
-
Μαθησιακοί στόχοι
Μετά το τέλος των διαλέξεων, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση:
- Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές των δύο πιο σημαντικών θεωρητικών προσεγγίσεων με βάση τις οποίες δημιουργούνται ψυχομετρικά εργαλεία
- Να κατανοούν τις βασικές αρχές και μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην ψυχομετρία για την αξιολόγηση των βασικών χαρακτηριστικών ενός ψυχομετρικού εργαλείου
- Να γνωρίζουν τις διάφορες μεθόδους απόδοσης και ερμηνείας ενός αποτελέσματος που προκύπτει από ένα ψυχολογικό τεστ
- Να προβληματιστούν για τις νέες προκλήσεις και προοπτικές που συμβαίνουν σήμερα στο χώρο της ψυχομετρίας
Περιεχόμενο μαθήματος
- Μάθημα 1ο: Βασικές αρχές στη μέτρηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς
- Μάθημα 2ο: Βασικές αρχές στατιστικής στην ψυχομετρία
- Μάθημα 3ο: Θεωρητικές προσεγγίσεις στην ψυχομετρία: Κλασική Θεωρία των Τεστ (CTT) vs. Θεωρία Απόκρισης Στοιχείων (IRT)
- Μάθημα 4ο: Το σφάλμα της μέτρησης
- Μάθημα 5ο: Η αξιοπιστία μίας κλίμακας – Θεωρία της γενίκευσης
- Μάθημα 6ο: Έλεγχος της αξιοπιστίας μίας κλίμακας – Πρακτικές Εφαρμογές
- Μάθημα 7ο: Η εγκυρότητα μίας κλίμακας – Θεωρητικές προσεγγίσεις Ι
- Μάθημα 8ο: H εγκυρότητας μίας κλίμακας – Θεωρητικές προσεγγίσεις ΙΙ
- Μάθημα 9ο: Έλεγχος Εγκυρότητας μίας κλίμακας – Πρακτικές Εφαρμογές
- Μάθημα 10ο: Δίνοντας νόημα στη βαθμολογία ενός τεστ – Νόρμες/Στάθμιση
- Μάθημα 11ο: Απειλές για την ποιότητα μίας ψυχομετρικής αξιολόγησης
- Μάθημα 12ο: Νέες προσεγγίσεις στο χώρο της ψυχομετρίας και της μέτρησης
- Μάθημα 13ο: Επαναληπτικό μάθημα
Μέθοδοι διδασκαλίας
- Διαλέξεις
- Πρακτικές Ασκήσεις μέσω SPSS
Μέθοδοι αξιολόγησης
Ο τελικός βαθμός του μαθήματος θα προκύψει από δύο διαφορετικούς τρόπους αξιολόγησης:
- Τελικές Εξετάσεις (70%)
- Εμπειρική Εργασία (30%)
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Οι φοιτητές/ριες μπορούν να επιλέξουν ένα από τα παρακάτω προτεινόμενα εγχειρίδια:
- Κουλάκογλου, Κ. (2013). Ψυχομετρία και Ψυχολογική Αξιολόγηση (3η έκδ.). Αθήνα: Πατάκης.
- Κοντοπούλου, Ε. (2002). Ψυχομετρία. Αθήνα: Νικητόπουλος Ε και Σία ΕΕ.
Επιπρόσθετη:
- Διάφορα επιστημονικά άρθρα τα οποία θα αναρτώνται σε κάθε διάλεξη
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
- Στατιστική Ι