Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Αξιολόγηση Ψυχο-εκπαιδευτικών Αναγκών και Διαφοροποίηση της Διδασκαλίας σε Τάξεις Μικτών Ικανοτήτων

(ΨΧ21) -  Διαμάντω Φιλιππάτου

Περιγραφή Μαθήματος

Οι στόχοι του μαθήματος είναι οι ακόλουθοι: (α) να εξοικειωθούν οι φοιτητές/τριες με τη διαδικασία και τα μέσα που αποσκοπούν στην πολύπλευρη αξιολόγηση των ψυχοεκπαιδευτικών αναγκών μαθητών τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης,  στο πλαίσιο του σχολείου, υπό το πρίσμα της συστημικής προσέγγισης (β) να κατανοήσουν τις βασικές αρχές και τα δομικά στοιχεία του μοντέλου της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και (γ) να εξοικειωθούν οι φοιτητές/τριες με στρατηγικές προσαρμογής τόσο του μαθησιακού περιβάλλοντος όσο και της μαθησιακής διαδικασίας, οι οποίες στοχεύουν στην εκπαιδευτική ένταξη και την ομαλή ψυχοκοινωνική προσαρμογή όλων των μαθητών μίας ετερογενούς τάξης. Έμφαση θα δοθεί στο ρόλο του ψυχολόγου στη διαδικασία διαμόρφωσης ενός αποτελεσματικού περιβάλλοντος μάθησης. Πιο συγκεκριμένα, στο μάθημα συζητούνται σύγχρονες μέθοδοι αξιολόγησης της μαθησιακής λειτουργικότητας των μαθητών, της ψυχοκοινωνικής τους προσαρμογής και του σχολικού περιβάλλοντος (π.χ. σταθμισμένες και άτυπες δοκιμασίες μαθησιακών δεξιοτήτων, κλίμακες ψυχοκοινωνικών παραμέτρων, παρατήρηση και συνέντευξη). Επίσης, αναλύονται στρατηγικές και μέσα προσαρμογής του σχολικού περιβάλλοντος και της μαθησιακής διαδικασίας σε διαφορετικές σχολικές βαθμίδες και γνωστικά αντικείμενα με έμφαση στους μαθητές με ιδιαίτερες δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής. Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος εμπλουτίζεται από παραδείγματα αξιολόγησης ψυχοεκπαιδευτικών αναγκών και υλοποίησης της διαφοροποιημένης διδασκαλίας μέσα από μελέτες περίπτωσης μαθητών με δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής. Στο πλαίσιο του μαθήματος υπάρχει δυνατότητα εκπόνησης προαιρετικών βιβλιογραφικών εργασιών.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2019

  • Αξιολόγηση Ψυχοεκπαιδευτικών Αναγκών και Διαφοροποίηση της Διδασκαλίας σε Τάξεις Μικτών Ικανοτήτων

    Εισαγωγικό μάθημα: Περιγραφή των στόχων και του περιεχομένου του μαθήματος. Διαδικαστικά θέματα (συγγράμματα, εργασίες, εξετάσεις). Ετερογένεια στη σχολική τάξη: Θεωρητικό πλαίσιο (Θεωρία του εποικοδομισμού, θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης – Gardner, θεωρία της συναισθηματικής νοημοσύνης)

    - Μοντέλο παραγόντων που επιδρούν στη μάθηση και τη συμπεριφορά. Σχέση εκδηλούμενης συμπεριφοράς και αιτιολογικών παραγόντων σε θέματα δυσκολιών μάθησης και ψυχοκοινωνικής προσαρμογής

    - Ψυχοεκπαιδευτική αξιολόγηση: Ορισμός. Σύγχρονες προσεγγίσεις της αξιολόγησης μαθητών με δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής. Συνοπτική παρουσίαση του μοντέλου  αξιολόγησης ψυχοεκπαιδευτικών αναγκών. Ο ρόλος του ψυχολόγου και η συνεργασία με τον εκπαιδευτικό για την εφαρμογή του μοντέλου.

    - Αξιολόγηση της έντασης και της έκτασης των δυσκολιών μάθησης και προσαρμογής – Μέσα αξιολόγησης – ερμηνεία αποτελεσμάτων.

    -  Αξιολόγηση των προαπαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων ως προς το επίπεδο κατοχής και λειτουργικότητας. – Μέσα αξιολόγησης – Παραδείγματα μαθητών με δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής - ερμηνεία αποτελεσμάτων.

    - Αξιολόγηση του μαθησιακού δυναμικού, των στρατηγικών μάθησης και των δεξιοτήτων μελέτης του μαθητή-Μέσα αξιολόγησης - Παραδείγματα ποιοτικής ανάλυσης λαθών στην ανάγνωση και στη γραφή – Ερμηνεία αποτελεσμάτων

    - Αξιολόγηση γνωστικών παραμέτρων που σχετίζονται με τη μάθηση και την προσαρμογή (π.χ. μνήμη, προσοχή, αντίληψη). Αξιολόγηση κοινωνικο-συναισθηματικών διαστάσεων του μαθητή (επικοινωνία, σχολική επάρκεια, κοινωνική επάρκεια, συμπεριφορά). Λειτουργική ανάλυση συμπεριφοράς

    -  Αξιολόγηση λειτουργικότητας του μαθησιακού περιβάλλοντος και της διδασκαλίας. Μέθοδοι αξιολόγησης. Παραδείγματα οικοσυστημικής αξιολόγησης και σύνδεσή της με τη λήψη αποφάσεων για κατάλληλη παρέμβαση.

    Μοντέλο Ανταπόκρισης στην Παρέμβαση. Μοντέλο Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας. Η μεταξύ τους σχέση. Άξονες και βασικά χαρακτηριστικά της διαφοροποιημένης διδασκαλίας.

    -  Διαφοροποίηση μαθησιακού περιβάλλοντος. Διαμόρφωση κοινότητας μάθησης και θετικού ψυχοσυναισθηματικού κλίματος της τάξης. Στρατηγικές και μέσα. Παραδείγματα από μαθητές με δυσκολίες προσαρμογής.

    -  Διαφοροποίηση της διδασκαλίας ως προς το περιεχόμενο, την επεξεργασία και το τελικό προϊόν. Στρατηγικές και μέσα διαφοροποίησης. Παραδείγματα διαφοροποίησης για  μαθητές με μαθησιακές ιδιαιτερότητες.

    -  Συντονισμός και διαχείριση μίας διαφοροποιημένης τάξης. Στρατηγικές αυτορυθμιζόμενης μάθησης. Παραδείγματα

    Παρουσίαση προαιρετικών εργασιών. Κλείσιμο μαθήματος