Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Πολιτική Ιστορία και Προφορική Ιστορία

(42959) -  Γεώργιος Θεοδωρίδης

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή

Ημερομηνία δημιουργίας

Σάββατο 16 Μαρτίου 2019

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στα κεντρικά μεθοδολογικά και θεωρητικά ζητήματα της προφορικής ιστορίας: Πώς συγκροτήθηκε η προφορική ιστορία ως ιδιαίτερο γνωστικό πεδίο; Τι είναι αυτό που την κάνει διαφορετική; Ποια χαρακτηριστικά έχουν οι προφορικές μαρτυρίες ως ιστορικά τεκμήρια; Με ποιους τρόπους μπορούν να φωτίσουν την ιστορία του πρόσφατου παρελθόντος; Τι είδους προκλήσεις φέρνουν στο έργο των ιστορικών;

    Ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στη σχέση της Πολιτικής Ιστορίας και της Προφορικής Ιστορίας και πιο συγκεκριμένα με ποιον τρόπο η δεύτερη μπορεί να εμπλουτίσει και ανανεώσει την προσέγγιση του πολιτικού πεδίου.

    Επιπρόσθετα το μάθημα θα εστιάσει στη σχέση ανάμεσα στη μνήμη και την ιστορία, τη μνημονική διαδικασία ως πηγή της ταυτότητας, τη σχέση ανάμεσα στο ατομικό και το συλλογικό πεδίο, τις στρατηγικές της αφήγησης, την αλληλεπίδραση μεταξύ ερευνητή/τριας και πληροφορητή/τριας.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Το μάθημα αποσκοπεί:

    • Στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις της προφορικής ιστορίας.
    • Στην ανάδειξη της σχέσης της πολιτικής ιστορίας και προφορικής ιστορίας με τη χρήση προφορικών μαρτυριών.
    • Στην εισαγωγή σε ζητήματα πρακτικής της προφορικής ιστορίας, όπως ο σχεδιασμός και η διεξαγωγή συνεντεύξεων και η ερμηνεία των προφορικών μαρτυριών.

    Μαθησιακά αποτελέσματα

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες (ή ο φοιτητής/τρια) θα είναι σε θέση:

    • Να γνωρίζουν τη μέθοδο της προφορικής ιστορίας
    • Να κατανοούν την προφορική μαρτυρία ως πηγή γνώσης για το παρελθόν.
    • Να διακρίνουν τις ιδιαιτερότητες της μαρτυρίας ως ιστορικής πηγής για την πολιτική ιστορία.
    • Να εφαρμόσουν τη μεθοδολογία της προφορικής συνέντευξης στη δικής τους έρευνα.
    • Να σχεδιάζουν και να υλοποιούν ένα πρόγραμμα προφορικής ιστορίας.

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Α. Thomson Paul, Φωνές από το Παρελθόν. Προφορική Ιστορία, Αθήνα, Εκδόσεις Πλέθρον, 2002.

    Β. Abrams Lynn, Θεωρία Προφορικής Ιστορίας, μετ. Λουκάς Ρινόπουλος, επιμ. Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν, Αθήνα, Εκδόσεις Πλέθρον, 2014.

    Βιβλιογραφία

     Thomson Paul, Φωνές από το Παρελθόν. Προφορική Ιστορία, Αθήνα, Εκδόσεις Πλέθρον, 2002.

    Abrams Lynn, Θεωρία Προφορικής Ιστορίας, μετ. Λουκάς Ρινόπουλος, επιμ. Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν, Αθήνα, Εκδόσεις Πλέθρον, 2014.

    Πασσερίνι Λουίζα, Σπαράγματα του 20ού αιώνα. Η ιστορία ως βιωμένη εμπειρία, Αθήνα, Εκδόσεις Νεφέλη, 1998.

    Θανοπούλου Μαρία, Μπουτζουβή Αλέκα (επιμ.), «Όψεις της προφορικής ιστορίας στην Ελλάδα», περ. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, τχ. 107 Α΄, 2002, Εκδόσεις Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών.

    Τσιώλης, Γιώργος, Ιστορίες ζωής και βιογραφικές αφηγήσεις. Η βιογραφική προσέγγιση στην κοινωνιολογική ποιοτική έρευνα, Αθήνα, Εκδόσεις Κριτική, 2006.

    Τσιώλης, Γιώργος - Ειρήνη Σιούτη, (επιμ.), Βιογραφικές (ανα)κατασκευές στην ύστερη νεωτερικότητα. Θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα της βιογραφικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα, Εκδόσεις Νήσος, 2013.

    Plummer Ken, Τεκμήρια ζωής. Εισαγωγή στα προβλήματα και τη βιβλιογραφία μιας ανθρωπιστικής μεθόδου, Αθήνα, Εκδόσεις Gutenberg, 2000.

    Halbwachs Maurice, Τα κοινωνικά πλαίσια της μνήμης, Αθήνα, Εκδόσεις Νεφέλη, 2013.

    Yow Valerie, Recording Oral History, London, 1994

    Perks Rob --Alistair Thomson (eds), The Oral History Reader, London, Routledge, 1998