Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Διοικητική και Κυβερνητική Ιστορία

(PSPA281) -  Μαρία-Ηλιάνα Πραβίτα

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα εξετάζει τους βασικότερους σταθμούς ή «στιγμές» διαμόρφωσης του κυβερνητικοδιοικητικού μηχανισμού της χώρας από την εθνική απελευθέρωση και μετά. Τα στοιχεία της παράδοσης, καθώς επίσης οι αλλότριες επιρροές, αναλύονται κριτικά μέσα από τη διερεύνηση της διαδικασίας συγκρότησης και μεταρρύθμισης των κρατικοδιοικητικών θεσμών και οργανισμών στον δημόσιο τομέα, περιλαμβανομένης της κεντρικής διοίκησης του κράτους, αλλά και των μορφών περιφερειακής οργάνωσης, όσο και των αυτοδιοικητικών θεσμών και οργανισμών.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 11 Μαρτίου 2019

  • Μαθησιακοί στόχοι

    Το μάθημα αποσκοπεί στην:

    1. κατανόηση της σημασίας του ιστορικού και εξελικτικού παράγοντα στη συγκρότηση του διοικητικού φαινομένου, που παρουσιάζεται ως ‘ζωντανός’ θεσμός

    2. επισήμανση των ιδιαιτεροτήτων κάθε επιμέρους κρίσιμης ιστορικής «στιγμής» ή συγκυρίας στη διαμόρφωση των θεσμών

    3. κατανόηση της δυναμικής συνέχειας και ασυνέχειας, της διαλεκτικής σχέσης μεταξύ παράδοσης και μεταρρύθμισης ή εκσυγχρονισμού, όπως και των λόγων που οδηγούν στη διατήρηση ή μεταβολή θεσμών, διαδικασιών και συναφούς νοοτροπίας.

    Περιεχόμενο μαθήματος

    1. Οι κύριοι σταθμοί στην εξέλιξη του ελληνικού διοικητικού συστήματος

    2. Ο ρόλος της κυβέρνησης και των βασικών υπουργικών δομών από την απελευθέρωση και μετά

    3. Ο πρωθυπουργοκεντρισμός και η σημασία του

    4. Η συγκρότηση του δημοσιοϋπαλληλικού σώματος και η διαλεκτική ανάμεσα στην αξιοκρατία και τις πελατειακές σχέσεις

    5. Η πολιτικοδιοικητική ηγεσία στη δημόσια διοίκηση (ανώτερη δημόσια υπαλληλία)

    6. Μορφές περιφερειακής οργάνωσης του κράτους και οι δυσκολίες μετάβασης από τον συγκεντρωτισμό στην αποκέντρωση και την αυτοδιοίκηση

    7. Νεοπαγείς θεσμοί στο διοικητικό τοπίο (ελεγκτικοί μηχανισμοί, ανεξάρτητες αρχές κ.λπ.)

    8. Η πρόκληση του εκσυγχρονισμού και του εξευρωπαϊσμού της Διοίκησης

    9. Η δύναμη της παράδοσης και η δυναμική της αλλαγής και της μεταρρύθμισης

    Μαθησιακά αποτελέσματα

    Με την επιτυχή περάτωση του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να έχουν εξοικειωθεί με:

    1. την ιστορικότητα του διοικητικού φαινομένου στην κεντρική διοίκηση, την αποκέντρωση και την τοπική αυτοδιοίκηση

    2. τη δύναμη της παράδοσης και πώς αυτή αντιστέκεται στην προοπτική της μεταρρύθμισης και του εκσυγχρονισμού

    3. την πρόκληση του εξευρωπαϊσμού της διοικητικής δράσης και πώς αυτή προσλαμβάνεται συνήθως από τη Διοίκηση στη χώρα

    4. την επίγνωση της σημασίας των ιστορικών πρωτοβουλιών αλλά και προσωπικοτήτων στην εξελικτική πορεία των διοικητικών θεσμών στη σύγχρονη Ελλάδα.

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Βενετσανοπούλου Μ.Γ. (2002), Η Θεσμική Διαδρομή της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης, Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας.

    Τριανταφυλλοπούλου Αθ. Β. και Γ.Σ. Κωστής (2016), Ιστορία των Κυβερνητικών και Διοικητικών Θεσμών στην Ελλάδα, Διοίκηση και Κοινωνία 12, Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας.

    Ζέρβας Ν. Σπ. (2021), Μεταξύ Συγκεντρωτισμού και Υπουργειοπληθωρισμού: Όψεις της Διοικητικής και της Κυβερνητικής Ιστορίας του Σύγχρονου Ελληνικού Κράτους [19ος-21ος Αιώνας], Αθήνα: Παπαζήσης.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Για την αξιολόγηση της απόδοσης των φοιτητριών και φοιτητών λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός της τελικής γραπτής εξέτασης. Σε αυτόν συνυπολογίζεται ο βαθμός, με τον οποίο αξιολογείται προαιρετική εργασία που έχει εκπονηθεί και παρουσιαστεί προφορικά.