Παρουσίαση/Προβολή
Ειδικά Θέματα Διοικητικής Επιστήμης
(PSPA270) - Μαρία-Ηλιάνα Πραβίτα
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητριών και των φοιτητών με μία ειδική διάσταση του διοικητικού φαινομένου στη σύγχρονη εποχή, τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική - επιχειρηματική, αλλά και την κοινωνική σφαίρα. Πρόκειται για την ηθική προβληματική που συχνά αγνοείται και παραμελείται ή υποχωρεί έναντι της επικρατέστερης λογικής της "αποτελεσματικότητας" που κυριαρχεί στο διοικητικό πεδίο. Χωρίς να παραγνωρίζεται η σημασία της δεύτερης, το μάθημα στοχεύει στην ανίχνευση της αξίας της πρώτης (ήτοι, της ηθικής παραμέτρου) ιδίως ως προς την ανάδειξη της ποιότητας της ηθικής δράσης, η οποία συνδέεται οπωσδήποτε με πιο σύνθετα και απαιτητικά κριτήρια που κινούνται πέραν της στοιχειώδους νομιμότητας ή αποτελεσματικότητας της διοικητικής δράσης και προσεγγίζουν τις έννοιες της ηθικής, της ποιότητας και της δεοντολογίας.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2018
-
Μαθησιακοί στόχοι
Το μάθημα αποσκοπεί να:
1. εξετάσει κατά πόσον η ηθική συμπεριφορά συνδυάζεται με την άσκηση της πολιτικής και της διοίκησης
2. διερευνήσει κριτικά σε τι συνίσταται η ποιότητα της λειτουργίας του σύγχρονου πολιτικοδιοικητικού συστήματος.
Περιεχόμενο μαθήματος
1. Η ηθική προβληματική στη διοίκηση και την πολιτική
2. Πώς διακρίνεται η ηθική από τη νομιμότητα και την ωφελιμότητα
3. Προσδιορισμός κριτηρίων αξιολόγησης της διοικητικής δράσης από ηθικής ή δεοντικής σκοπιάς
4. Ο ρόλος της ηγεσίας στην ανάδειξη του ηθικού προβληματισμού στη διοικητική δράση
5. Τύποι ηγεσίας κατά τον Πολιτικό του Πλάτωνος
6. Διάκριση του ποιμαντικού ή ιατρικού υποδείγματος, που είναι πιο συνήθη, από το απαιτητικότερο υφαντικό υπόδειγμα ηγεσίας στις σύγχρονες οργανώσεις
7. Αποτύπωση της ηθικής και δεοντολογίας σε σχετικούς κώδικες ή κανονισμούς
Μαθησιακά αποτελέσματα
Με την περάτωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/ητές αναμένεται να:
1. είναι εξοικειωμένες/οι με τις κυριότερες κατευθύνσεις του ηθικού προβληματισμού στη σύγχρονη διοίκηση και διακυβέρνηση
2. είναι σε θέση να προσδιορίσουν τον τρόπο κατά τον οποίο διαφέρουν τα ηθικά κριτήρια από αυτά της νομιμότητας ή της αποδοτικότητας, καθώς και πώς εμπλουτίζεται ή απογυμνώνεται σχετικά η διοικητική δράση
3. διακρίνουν τους βασικότερους τύπους ηγεσίας στις σύνθετες οργανώσεις, καθώς επίσης τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα συναφών υποδειγμάτων
4. κατέχουν τις βασικές γνώσεις κατάρτισης εφαρμοσμένων κωδίκων ηθικής και δεοντολογίας, όπως και του τρόπου που αυτοί μπορεί να επηρεάσουν από ποιοτικής σκοπιάς τη διοικητική δράση.
Προτεινόμενα συγγράμματα
Μακρυδημήτρης Αντ. (2021), Είναι Ηθική η Πολιτική; Τύποι Ηγεσίας στον Πολιτικό του Πλάτωνος και Άλλα Ερωτήματα, Β΄ επαυξημένη έκδοση, Διοίκηση και Κοινωνία 11, Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας.
Ρεβώ ντ’ Αλλόν Μ. (2007), Πρέπει η Πολιτική να Γίνει Ηθική;, 2η έκδοση, Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Η απόδοση των φοιτητών και φοιτητριών αξιολογείται μέσω γραπτής εξέτασης.
Βιβλιογραφία
Ψυχοπαίδης Κ. (2006), Ο Φιλόσοφος, ο Πολιτικός και ο Τύραννος. Για την Πολιτική Σκέψη του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, 3η έκδοση, Αθήνα: Πόλις.
Manent P. (2005), Απλά Μαθήματα Πολιτικής Φιλοσοφίας, Παραδόσεις στο Ινστιτούτο Πολιτικών Επιστημών, 2η έκδοση, Αθήνα: Πόλις.