Παρουσίαση/Προβολή
Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας (ΠΜΣ Διδασκαλία και Μάθηση)
(PRIMEDU960) - Κωνσταντίνος Μαλαφάντης, Χρήστος Κεχαγιάς
Περιγραφή Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Η αναγκαιότητα διδασκαλίας του μαθήματος της «Μεθοδολογίας Επιστημονικής Έρευνας» συνυφαίνεται με την κάλυψη των θεμελιωδών απαιτήσεων του σύγχρονου εκπαιδευτικού, πάνω σε ζητήματα παροχής της απαραίτητης θεωρητικής γνώσης επί του πεδίου της επιστημονικής έρευνας: το κυρίως εννοιολογικό υπόβαθρο οφείλει να περιλαμβάνει παραδείγματα πρακτικής εφαρμογής όλων των βασικών συνιστωσών της εκπαιδευτικής έρευνας, ενταγμένο στο πλέον σύγχρονο πλαίσιο συνεξέτασης, με μεθοδολογικά μοντέλα και τεχνικές διαδικασίας, οργάνωσης και υλοποίησης. Παράλληλα, αναπτύσσονται τα είδη της έρευνας, οι μέθοδοι και οι τεχνικές, τα μέσα και τα υλικά, τα θέματα ανάλυσης και επεξεργασίας δεδομένων, τα στάδια συγγραφής μιας επιστημονικής εργασίας και τα ζητήματα αξιολόγησης, παράλληλα με τα ανακύπτοντα κάθε φορά θέματα δεοντολογίας και ηθικής ως προς τον σχεδιασμό και την διεξαγωγή της επιστημονικής εκπαιδευτικής έρευνας.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση:
- να διακρίνουν την επιστημονική ερευνητική διαδικασία από τις εν γένει έρευνες εκτός επιστημονικού μεθοδολογικού πλαισίου, καθώς και τα είδη των επιστημονικών ερευνών,
- να αναγνωρίζουν τις βασικές έννοιες της Μεθοδολογίας Επιστημονικής Έρευνας (πληθυσμός, δειγματοληψία, μεταβλητές, υποθέσεις, τιμές, Θεωρία, Ερευνητικό ερώτημα σε ειδική μορφή, Υποθέσεις επιστημονικής εργασίας, Ανάλυση, Συμπερασματολογία κλπ.)
- να γνωρίζουν και να αναλύουν τις μεθόδους επιστημονικής έρευνας (παρατήρηση, ερωτηματολόγιο, συνέντευξη, πείραμα, κοινωνιόγραμμα, τεστ-μετρήσεις, ανάλυση περιεχομένου, όρων κλπ.),
- να περιγράφουν τα βασικά για την ανασκόπηση της σχετικής με το θέμα βιβλιογραφίας,
- να διακρίνουν τα στάδια πορείας για τη διεξαγωγή και τη συγγραφή μιας επιστημονικής εργασίας,
- να προχωρούν στη συγγραφή συγκεκριμένης βιβλιογραφικής εργασίας, με κριτήρια ανάλογα με εκείνα της δημοσίευσης σε έγκριτο επιστημονικό περιοδικό, εφαρμόζοντας τις αρχές και τις τεχνικές συγγραφής.
- να αντιλαμβάνονται τον ρόλο του εκπαιδευτικού/εκπαιδευτή ενηλίκων ως ερευνητή στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη, μαζί με τα συμφυή ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας της ερευνητικής διαδικασίας.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το περιεχόμενο του μαθήματος αναφέρεται στα στάδια διεξαγωγής μιας επιστημονικής εργασίας, καθώς και σε προσεγγίσεις, μεθόδους και τεχνικές που χρησιμοποιούνται στην επιστημονική έρευνα. Ειδικότερα, το μάθημα πραγματεύεται τις παρακάτω θεματικές:
- Βασικές έννοιες της Μεθοδολογίας Επιστημονικής Έρευνας (π.χ. πληθυσμός, μέθοδοι δειγματοληψίας, μεταβλητές, υποθέσεις, τιμές, Κλίμακες Μέτρησης)
- Ποσοτική και ποιοτική έρευνα- Εγκυρότητα και Αξιοπιστία
- Είδη επιστημονικών ερευνών
- Πορεία ερευνητικής εργασίας
- Δεοντολογία-Ηθική επιστημονικής έρευνας
- Μέθοδοι Επιστημονικής Έρευνας (π.χ. βιβλιογραφική μέθοδος, παρατήρηση, ερωτηματολόγιο, συνέντευξη, πείραμα, κοινωνιόγραμμα, τεστ, ανάλυση περιεχομένου)
- Δειγματοληψία & Στατιστική
- Διεξαγωγή και Συγγραφή Επιστημονικής Εργασίας – Δομή και Φάσεις διεξαγωγής
- Κριτική Ανάλυση Λόγου
- Τρόποι γραφής βιβλιογραφικών παραπομπών, σημειώσεων-υποσημειώσεων, παραθέσεων και αναφορών.
- Ζητήματα δεοντολογίας και ηθικής στην Επιστημονική Εκπαιδευτική Έρευνα.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ: Δια ζώσης διαδραστική διδασκαλία και εξ αποστάσεως (ποσοστό 35%)
ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ: Χρήση Webex και πλατφόρμας e-class για ανάρτηση υλικού, ενημέρωση και επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
36 |
Διαδραστική Διδασκαλία |
12 |
Εργασία σε ομάδες |
12 |
Μελέτες περίπτωσης |
14 |
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας- προαιρετική συγγραφή εργασίας |
43,5 |
Αυτοτελής μελέτη |
70 |
Σύνολο Μαθήματος |
187,5 |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Τελική αξιολόγηση: Γραπτές εξετάσεις με ερωτήσεις ανάπτυξης και τεστ πολλαπλών επιλογών. Βιβλιογραφική εργασία.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Βιβλιογραφία Ελληνική
Adler, E. S., & Clark, R. (2018). Κοινωνική έρευνα. Μια ξενάγηση στις μεθόδους και στις τεχνικές. Τζιόλα.
Babbie, E. (2011) Εισαγωγή στην Κοινωνική Ερευνα. Ελληνικά Γράμματα.
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Gutenberg
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Μεταίχμιο.
Creswell, W.J. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Ίων.
Javeau, C. (1996). Η έρευνα με ερωτηματολόγια. Τυπωθήτω.
Keith H. & J. A. Sharp (1994). Η Επιστημονική Μελέτη. Gutenberg.
Martin, O. (2008). Η Ανάλυση Ποσοτικών Δεδομένων. Τόπος.
Mason, J. (2011). Η Διεξαγωγή της Ποιοτικής Έρευνας. Πεδίο.
Mertens, D. M. (2009). Έρευνα και Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και την Ψυχολογία. Μεταίχμιο
Pούσσος, Π., & Τσαούσης, Γ. (2002). Στατιστική Εφαρμοσμένη στις Κοινωνικές Επιστήμες. Ελληνικά Γράμματα.
Robson, C. (2007). Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου. Gutenberg.
Schnell, R., Hill. P., & Esser, E. (2014). Μέθοδοι Εμπειρικής Κοινωνικής Έρευνας (μτφ. Ν. Ναγόπουλος, επιμ. Ν. Ναγόπουλος & Γ. Γκιόσος). Προπομπός.
Verma, G.K., & Mallick, K. (2004). Εκπαιδευτική Έρευνα. Τυπωθήτω.
Ανδρεαδάκης, Ν.Σ., & Βάμβουκας, Μ.Ι. (2011). Οδηγός για την εκπόνηση και τη σύνταξη γραπτής ερευνητικής εργασίας, σεμιναριακής, πτυχιακής, διπλωματικής. Διάδραση
Ζαφειρόπουλος, Κ. (2005). Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία: Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών. Κριτική.
Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Κριτική.
Κάλλας, Γ. (2015). Θεωρία, Μεθοδολογία και Ερευνητικές Υποδομές στις Κοινωνικές Επιστήμες. Κριτική.
Κατσίλης, Γ. (2006) Επαγωγική Στατιστική. Αθήνα: Gutenberg.
Κυριαζή, N. (1999) Η Κοινωνιολογική Ερευνα: Κριτική Επισκόπηση των Μεθόδων και των Τεχνικών. Ελληνικά Γράμματα.
Λαμπίρη-Δημάκη, Ι., & Παπαχρήστου, Θ.Κ. (1995) Κοινωνικές Έρευνες με Στατιστικές Μεθόδους. Σάκκουλα.
Λατινόπουλος, Π. (2010). Τα Πρώτα Βήματα στην Έρευνα. Κριτική.
Μαντόγλου, Α., & Προδρομίτης, Γ. (2008). Το πείραμα στην κοινωνική ψυχολογία. Στο Σ. Παπαστάμου (επιμ.) Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία.
Παπαγεωργίου, Γ. (1998). Μέθοδοι στην Κοινωνιολογική Έρευνα. Gutenberg.
Τσιπλητάρης, Αθ., & Μπαμπάλης, Θ. (2011). Δέκα παραδείγματα μεθοδολογίας επιστημονικής έρευνας: Από τη θεωρία στην πράξη. Διάδραση.
Ξενόγλωσση
Abrami, P. C., Bernard, R. M., Borokhovski, E., Waddington, D. I., Wade, C. A., Persson, T. (2015). Strategies for teaching students to think critically: A meta-analysis. Review of Educational Research, 85(2), 275-314.
Alexander, R. (2018). Developing dialogic teaching: Genesis, process, trial. Research Papers in Education, 33(5), 561-598.
Anderson, G. (1990). Fundamentals of Educational Research. Routledge.
Angers, J. & Machtmes, K. (2005). An ethnographic-casestudy of beliefs,context factors, and practices of teachers integrating technology. The Qualitative Report, 10(4), 771–794.
Angrosino, M. V. & Mays de Pérez, K. A. (2000). Rethinking observation: From method to context. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage, 673–702.
Atkinson, P. A. & Coffey, A. (2004). Analysing documentary realities. In D. Silverman (Ed.), Qualitative research: Theory, method and practice (2nd ed.), Sage, 56–75.
Babbie, E. (1992). The Practice of Social Research. Wadsworth.
Blaikie, N. (2004). Analyzing Quantitative Data: from description to explanation. Sage
Bryman, A. (2004). Social Research Methods (second edition). Oxford University Press.
Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
De Vaus, D.A. (1993). Surveys in Social Research, (3 ed.). UCL Press.
Denzin, N. K. (1970). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. Aldine.
Fereday, J. & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80–92.
Giddens, A. (1976). New Rules of Sociological Method: A Positive Critique of Interpretative Sociologies. Hutchinson.
Krippendorff, K. H. (2012). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. SAGE Publications.
Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. Jossey-Bass.
Nuthall, G. (2004). Relating classroom teaching to student learning: A critical analysis of why research has failed to bridge the theory-practice gap. Harvard Educational Review, 74(3), 273–306.
Rapley, T. (2007). Doing conversation, discourse and document analysis. Sage.
Rossman, G. B. & Wilson, B. L. (1985). Numbers and words: Combining quantitative and qualitative methods in a single large-scale evaluation study. Evaluation Review, 9(5), 627–643.
Sapsford, R. (2007). Survey Research. Sage.
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Ελληνόγλωσσα
- Εκπαιδευτική Έρευνα
- Έρευνα και Εκπαίδευση
- Επιχειρησιακή Έρευνα
- Καινοτομία, Έρευνα και Τεχνολογία
Αγγλόγλωσσα
-
- International Journal of Social Research Methodology
- International Journal of Research & Method in Education
- Research in Education
- IOSR Journal of Research & Method in Education
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2022
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα