Παρουσίαση/Προβολή
Σχολική Θρησκευτική Αγωγή
(Β 163) - Εμμανουήλ Περσελής
Περιγραφή Μαθήματος
ΣΧΟΛΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Κωδικός μαθήματος: Β 163
Είδος μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο μαθήματος: Ειδικών γνώσεων
Έτος Σπουδών: 2ο, 3ο, 4ο
Εξάμηνο: Δ΄, ΣΤ΄, Η ́
Όνομα διδάσκοντος: Εμμανουήλ Π. Περσελής
Σκοπός του μαθήματος:
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα πρέπει με την ολοκλήρωση του κύκλου των μαθημάτων του συγκεκριμένου μαθήματος να είναι σε θέση να σχεδιάσουν μια διδασκαλία στηριζόμενοι στη σύγχρονη θεωρία της σχολικής θρησκευτικής αγωγής, καθώς και στις αναπτυξιακές δυνατότητες των διδασκομένων.
Μαθησιακοί στόχοι:
Οι φοιτητές και οιφοιτήτριες μετά το πέρας του μαθήματος θα πρέπει να είναι σε θέση να αξιολογήσουν και να κρίνουν:
α) τη θέση και τη σημασία της σχολικής θρησκευτικής αγωγής στην ελληνική εκπαίδευση με βάση τα σύγχρονα εκπαιδευτικά και κοινωνικοπολιτισμικά δεδομένα (δημοκρατική παιδεία, πλουραλιστική κοινωνία, θεωρίες μάθησης και αγωγής κ.ά),
β) τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρουσιάζονται αναφορικά με τη θέση και το περιεχόμενο της σχολικής θρησκευτικής αγωγής σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε σύγκριση με την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα,
γ) την αποτελεσματικότητα των εν ισχύει σχολικών εγχειριδίων/φακέλων του μαθήματος των Θρησκευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Περιεχόμενο του μαθήματος:
-Φιλοσοφική, κοινωνιολογική και ψυχολογική προσέγγιση της έννοιας της θρησκείας.
-Η γένεση του θρησκευτικού συναισθήματος (εμπειρία/βίωμα) και η ανάπτυξη της πίστης με βάση κυρίως τα σύγχρονα δεδομένα της αναπτυξιακής και εξελικτικής ψυχολογίας.
-Ανάλυση της σχέσης θρησκείας και θρησκευτικής αγωγής, με βάση τα ιδεώδη της Ευρωπαϊκής παιδείας και τις πολιτικές, φιλοσοφικές και κοινωνικές αρχές από τις οποίες εμφορείται η Ευρωπαϊκή Ένωση (δημοκρατικές αρχές, ανθρώπινα δικαιώματα, πλουραλισμός, σεβασμός στην πολυμορφία της γνώσης και της πανανθρώπινης θρησκευτικής εμπειρίας, αξία της τεχνολογικής προόδου κ.λπ).
-Η θρησκευτική αγωγή στην ελληνική πρωτοβάθμια εκπαίδευση: σύντομη επισκόπηση της θέσης του μαθήματος στην εκπαίδευση, σκοποί, αναλυτικά προγράμματα, διδακτικά εγχειρίδια και διδακτικές προσεγγίσεις.
-Η θρησκευτική αγωγή στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες –σύγκριση με την ελληνική κατάσταση (με βάση θρησκειοφιλοσοφικές, κοινωνιολογικές και παιδαγωγικές αρχές).
-Ανάλυση εννοιών και θεμάτων από τη σκοπιά της διδακτικής του μαθήματος των Θρησκευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπως: αφήγηση, μύθος, σύμβολο, δόγμα, τελετουργία, τέχνη παραβολή, θαύμα, αμαρτία, μετάνοια, σωτηρία, προσευχή, δικαιοσύνη, αγιότητα, πνευματικότητα κ.ά..
Μέθοδοι διδασκαλίας:
Διαλέξεις/Παραδόσεις
Βιβλιογραφία:
Περσελής, Εμ. Π., (1998), Σχολική θρησκευτική αγωγή, Εκδόσεις Γρηγόρη, Αθήνα.
Περσελής, Εμ. Π., (2000), Θεωρίες θρησκευτικής ανάπτυξης και αγωγής, Εκδόσεις Γρηγόρη, Αθήνα.
Μέθοδοι αξιολόγησης:
Προφορική Εξέταση
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 27 Μαρτίου 2020
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα